Har provsågat lite.. Sågade en tunn "faner" av en 45 regel ca 2,5mm tjock det blir lite sågränder.
Klingan är 254mm och 40 tänder, skall åka förbi och se om jag hittar en klinga med 80 tänder så blir det nog lite finare snitt. Jag skall kapa ner lister på längden och vill inte behöva slipa en massa. Jag har ett digitalt vinkel instrument typ en sån här http://www.bazaargadgets.com/se/360-degrees-magneter-digital-vinkelmatare-meter-protractor-bevel-box.html fast jag köpte min på Aliexpress för halva priset. Det var lite marigt och få in vinkeln helt rätt om man skulle justera -+ 0,05grader, repetitions noggrannheten är 0,1 det har nog lite med det att göra man blev tvungen att justera från ena hållet alltså gå förbi 90grader och justera tillbaka till 90 grader.
Klingan är 254mm och 40 tänder, skall åka förbi och se om jag hittar en klinga med 80 tänder så blir det nog lite finare snitt. Jag skall kapa ner lister på längden och vill inte behöva slipa en massa. Jag har ett digitalt vinkel instrument typ en sån här http://www.bazaargadgets.com/se/360-degrees-magneter-digital-vinkelmatare-meter-protractor-bevel-box.html fast jag köpte min på Aliexpress för halva priset. Det var lite marigt och få in vinkeln helt rätt om man skulle justera -+ 0,05grader, repetitions noggrannheten är 0,1 det har nog lite med det att göra man blev tvungen att justera från ena hållet alltså gå förbi 90grader och justera tillbaka till 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är vad jag skulle göra. Skall klä in takstöttor 45x95 regel så det blir lite snyggare.
Kanten skall brytas 45 grader, över stycket ser ut som om det är innanför sidan men så är det inte utan det är ganska så precis, skall se till att den sticker utanför ca papperstjockt för kanten behöver slipas lite, man kan se lite ränder efter sågningen. Överbiten kapades från 95 till 77 och sidorna från 120 till 115. så det blev lövtunna remsor, klingan är 2,4mm tjock och så höll inte bitarna 120mm utan lite under. Men det gick fint och såga så tunna remsor.
Jag har 11 bitar till att göra. Dom skall vinklas 38grader också så dom passar mot taket.
Bitarna skall sätta upp på vårat landställe, tanken är att prefabricera så jag slipper släpa med verktygen ut till landet. Det skall vara så lite som möjligt när jag väl är där och skall sätta upp bitarna.
Jo just klingan.. Det blev en Bosch Expert for Wood 60T
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "takstöttor"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
479 kr inkl moms
Läs mer
Spanar också på TS 254 men har inte haft möjlighet att klämma på den i verkligheten ännu. Är bland annat nyfiken på om parallellanslaget går att flytta till vänster sida om klingan. Och om parallellanslaget "parallelliserar" sig självt, eller om man måste kolla själv att det verkligen är parallellt med klingan. Vet du det Krillew?
Hej bjoma!
Jo den går att flytta.. Den är liksom lös man lägger den uppepå och spänner fast. Så man kan lägga den vart som..
Jo jag tycker den centrerar in ganska så bra. Jag justerade dom klämmor som klämmer på respektive sida, jag justerade så att ena klämmer mer det gör att mothållet centrerar in innan det klämmer i andra ändan. Jag har kollat med tumstock om det blivit rakt vid många tillfällen och jag har inget att klaga på. Jag är nöjd jag har inte hunnit såga massor men jag har sågat tillräckligt för att tycka att jag testat.
Jo den går att flytta.. Den är liksom lös man lägger den uppepå och spänner fast. Så man kan lägga den vart som..
Jo jag tycker den centrerar in ganska så bra. Jag justerade dom klämmor som klämmer på respektive sida, jag justerade så att ena klämmer mer det gör att mothållet centrerar in innan det klämmer i andra ändan. Jag har kollat med tumstock om det blivit rakt vid många tillfällen och jag har inget att klaga på. Jag är nöjd jag har inte hunnit såga massor men jag har sågat tillräckligt för att tycka att jag testat.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
oj vad besviken jag blev när jag såg den BS10 sågen.. Trodde det va den nya Hitachi sågen som släppts i staterna, en liknande skapelse som DW745 (ser ut att ha likadant underbart anhåll som dewalts sågar med) fast med snabbbroms och mjukstart..
Jo jag skippade BS10 ganska så tidigt i tråden... Jag har andra Hitachi som jag är nöjd med, men jag tror inte på den här. Metabon jag köpte tycker jag är bra, alternativet sen är nog DeWalt. Skall man bara ha nått o såga med och inte behöver precision så kan man nog köra på en grön Bosch.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden