Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Metabon verkar jäkligt intresssant...
Jag har just varit och tittat på Metabon, trodde jag skulle få se Bosch GTS 10 XC också men dom hade bara
Bosch PTS 10. Men den kändes ganska så vettig, lite svampig i vinkeljusteringen av sågbladet där var Metabon helt klart bättre. Men justerbordet som sitter på Boschen gör att det känns precision när man åker med en bit. Kollade även en makita som jag tyckte kändes ranglig i T-spåret
För mig känns det som om Metabon är lite sämre, när Boschen stod på sitt hjulstativ så går det ta tag i sågen och lyfta och dra iväg den lite, det funkar inte lika bra med Metabon eftersom hjulen inte är på golvet då.
Jag tittar på bilder på nätet nu och inser att det var Metabo TS 216 som jag såg. den har ett extra stöd som man kan dra ut. den är lite mindre än TS254 och lite sämre sågdjup. Jag är lite villrådig. Det drar iväg i pris om man vill ha nått vettigt. Trodde jag skulle kunna nöja mig med nått billigare.
Bosch PTS 10. Men den kändes ganska så vettig, lite svampig i vinkeljusteringen av sågbladet där var Metabon helt klart bättre. Men justerbordet som sitter på Boschen gör att det känns precision när man åker med en bit. Kollade även en makita som jag tyckte kändes ranglig i T-spåret
För mig känns det som om Metabon är lite sämre, när Boschen stod på sitt hjulstativ så går det ta tag i sågen och lyfta och dra iväg den lite, det funkar inte lika bra med Metabon eftersom hjulen inte är på golvet då.
Jag tittar på bilder på nätet nu och inser att det var Metabo TS 216 som jag såg. den har ett extra stöd som man kan dra ut. den är lite mindre än TS254 och lite sämre sågdjup. Jag är lite villrådig. Det drar iväg i pris om man vill ha nått vettigt. Trodde jag skulle kunna nöja mig med nått billigare.
Ja nu har jag tittat på den blåa Boschen.. Det känns inte som om prisskillnaden mellan den gröna o blåa är motiverad. Justerbordet var inte stummt. Dom hade Dewalten DWE7491 , mothållet drivs med ett vred som driver på båda sidor så anhållet går helt parallellt. På Boschen måste man mäta in för att vara säker på att den blir lika gång efter gång. Jag ser på bilder att även den mindre DW745 har detta vredet. Det känns som om Boschen är helt borta Jag får gå och kolla Metabo en gång till och se om jag hittar TS254, Dewalt kanse är ett alternativ.
Är det någon som vet om någon annan har liknande justering av parallelanslaget som Dewalt?
Som jag ser det. Bordet skall vara stabilt, höjd och vinkel justering måste vara bra samt mothållet stabbilt. Man vill ju ha repititions nogrannhet
Är det någon som vet om någon annan har liknande justering av parallelanslaget som Dewalt?
Som jag ser det. Bordet skall vara stabilt, höjd och vinkel justering måste vara bra samt mothållet stabbilt. Man vill ju ha repititions nogrannhet
Har varit och klämt på Metabon igen. och klämde på ett annat exemplar av grön Bosch.
Nu känns det som om det finns 3 alternativ. Grön Bosch då kommer man undan ganska så billigt, sen är det nästan dött lopp mellan Metabo och DeWalt. Båda har sina fördelar DeWalt har priset som nackdel och det brukar ju vara en avgörande bit, så är det även nu. Jag har bara klämt på TS 216, TS254 är lite större och eftersom jag mest kommer ha den stationär så vill jag ha så stor bords yta som möjligt. Jag tyckte att mothållet centrerar in bra när man låser den på plats, andra mothåll kommer luta lite höger eller vänster beroende på vilket håll man drog den åt innan man låste så även på Bosch. Jag gillar inte inställning av sågvinkeln på Bosch, vrider man och skall ta nytt tag så faller den iväg. Sen är det ganska så kort längd man justerar 45graders vinkeln på, betydligt längre sträcka på Metabon. Bosch är "billig" DeWalt är dyr, Metabon kombinerar god känsla och ett humant pris. Nu skiljer TS216 och TS254 med ca 1500:- så tar man 216 blir det bra pris tar man 254 så får man lite bättre sågdjup, jag vill helst kunna såga en 45 regel på 45graders läget. Det betyder att det lutar åt TS254. Nu skall jag bara försöka hitta bästa pris. Och skulle helst vilja ha den till helgen.
Nu känns det som om det finns 3 alternativ. Grön Bosch då kommer man undan ganska så billigt, sen är det nästan dött lopp mellan Metabo och DeWalt. Båda har sina fördelar DeWalt har priset som nackdel och det brukar ju vara en avgörande bit, så är det även nu. Jag har bara klämt på TS 216, TS254 är lite större och eftersom jag mest kommer ha den stationär så vill jag ha så stor bords yta som möjligt. Jag tyckte att mothållet centrerar in bra när man låser den på plats, andra mothåll kommer luta lite höger eller vänster beroende på vilket håll man drog den åt innan man låste så även på Bosch. Jag gillar inte inställning av sågvinkeln på Bosch, vrider man och skall ta nytt tag så faller den iväg. Sen är det ganska så kort längd man justerar 45graders vinkeln på, betydligt längre sträcka på Metabon. Bosch är "billig" DeWalt är dyr, Metabon kombinerar god känsla och ett humant pris. Nu skiljer TS216 och TS254 med ca 1500:- så tar man 216 blir det bra pris tar man 254 så får man lite bättre sågdjup, jag vill helst kunna såga en 45 regel på 45graders läget. Det betyder att det lutar åt TS254. Nu skall jag bara försöka hitta bästa pris. Och skulle helst vilja ha den till helgen.
Redigerat:
Beställde en TS254 från NetOnNet i onsdags före 22:00 och valde expressfrakt. Då skulle nämligen utlevarans ske samma dag och man utlovar 1-2 dagars leveranstid. Men detta stämde inte dom levererade inte förän 16:00 dagen efter så jag får inte leverans på 1-2 dagar som lovat. När jag ringde upp så sa dom vi har packat men posten hämtar inte på kvällen. Känns som falsk marknadsföring. Jag hade kunnat beställa en annan väg och fått ett lägre pris, men valde NetOnNet för dom lovat leverans till helgen, vilket var avgörande för mig.
Fick maskinen i dag. Beställde onsdag förra veckan 18/1 i dag är det 25/1 blev lovad 1-2 dagars leveranstid.
(betalade extra för att bli lovad 1-2 dagar) På hemsidan tycker jag man får uppfattningen att det är express men när jag pratade med posten så var dom frågande det är inte express!. Utan det var bara att dom plockade på en gång inte att det skulle gå fortare med leveransen.
Återkommer när jag sågat lite..
(betalade extra för att bli lovad 1-2 dagar) På hemsidan tycker jag man får uppfattningen att det är express men när jag pratade med posten så var dom frågande det är inte express!. Utan det var bara att dom plockade på en gång inte att det skulle gå fortare med leveransen.
Återkommer när jag sågat lite..
Ja den gick på torsdagen vid 16:00 sen hade dom skannat den på fredagen och det stod att dom aviserat mig, och jag kollade upp dom hade rätt telefonnummer och rätt mailadress Jag fick SMS från banken ang köpet men inget sms eller mail från posten. Så paketet stog still på fredagen på måndagen stod det på tracking att dom skulle leverera 18:00 samma dag. Jag åkte hem och var hemma vid 17:00. Jag skulle slipa på kvällen men då hade jag inte hört om dom kommit så jag satt och väntade fram till 20:00 då hade dom inte dykit upp. Ringde nästa dag till posten då visste dom inte vart paketet var för det hade inte blivit skannat efter fredagen. På onsdag såg jag att det på nytt stog att dom försökt avisera mig men jag hade varken missat telefonsamtal eller SMS eller epost. I dag såg jag att paketet låg på postterminalen i Uppsala så jag åkte dit och hämtade.
Lite av postnords specialité; imaginära aviseringar.Krillew skrev:Ja den gick på torsdagen vid 16:00 sen hade dom skannat den på fredagen och det stod att dom aviserat mig, och jag kollade upp dom hade rätt telefonnummer och rätt mailadress Jag fick SMS från banken ang köpet men inget sms eller mail från posten. Så paketet stog still på fredagen på måndagen stod det på tracking att dom skulle leverera 18:00 samma dag. Jag åkte hem och var hemma vid 17:00. Jag skulle slipa på kvällen men då hade jag inte hört om dom kommit så jag satt och väntade fram till 20:00 då hade dom inte dykit upp. Ringde nästa dag till posten då visste dom inte vart paketet var för det hade inte blivit skannat efter fredagen. På onsdag såg jag att det på nytt stog att dom försökt avisera mig men jag hade varken missat telefonsamtal eller SMS eller epost. I dag såg jag att paketet låg på postterminalen i Uppsala så jag åkte dit och hämtade.
Man undrar hur de "gör", telepati kanske?
Ska bli väldigt intressant o se vad du tycker om sågen. Velar ju fram och tillbaka mellan diverse sågar och Metabo TS254 är ju den som fallit mig bäst i smaken av dom portabla sågarna. Den känns ju bra och priset likaså men svårt att avgöra om den är tillräckligt bra eller om man ska gå upp en nivå på en gång till en stationär Kina-maskin från Duab eller om man t.o.m ska bita i det sura äpplet och fortsätta jaga begagnade sågar....
Det är ju trevligt med en portabel. Ibland så behöver man bära in maskinen för det blir opraktiskt att springa fram och tillbaka ut till verkstan, eller ta med till landet eller kompis..
Det är ju hyfsat bra storlek på bordet så jag tror det kommer bli bra. Jag kommer så småningom göra ett bord där jag kan ställa sågen och som då har större yta runt om så man får lite bättre stöd, eller göra så man kan spänna fast rullstöd. Det som talar för dyrare maskiner är då mothåller om det är drivning på båda sidor som på DeWalt. Allt annat tycker jag känns helt bra. I manualen står det att man vid justering alltid skall dra från höger till vänster..
Jag har begränsat med platts i verkstan så för mig är det bra att kunna vika ihop och stoppa undan.
Då kan man frigöra yta om det är nått annat man vill göra.
Det är ju hyfsat bra storlek på bordet så jag tror det kommer bli bra. Jag kommer så småningom göra ett bord där jag kan ställa sågen och som då har större yta runt om så man får lite bättre stöd, eller göra så man kan spänna fast rullstöd. Det som talar för dyrare maskiner är då mothåller om det är drivning på båda sidor som på DeWalt. Allt annat tycker jag känns helt bra. I manualen står det att man vid justering alltid skall dra från höger till vänster..
Jag har begränsat med platts i verkstan så för mig är det bra att kunna vika ihop och stoppa undan.
Då kan man frigöra yta om det är nått annat man vill göra.
Redigerat: