Hej!

Har fått svärfars gamla kärcher högtryckstvätt., säkert tio år gammal, men funkar finfint.
Tänkte fråga er om hur ni avslutar högtrycksspolningen?
Tömmer ni på högtrycken på något sätt?

Nu när jag körde sist tyckte jag själva maskinen kändes betydligt tyngre.så jag tror den fortfrande är fylld med vatten vilket säkert inte är bra.

Mvh
Fredrik

Enligt instruktionsboken: Kopplar loss vattenslangen och låter tvätten gå ca10sek tills den är tom.
Obs en del tvättar får inte köras torra.

tömmer den bara inför vintern

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Men då är det nog rätt att köra den utan slang i ca 10 sekunder så borde den spotta ur sig det som den har kvar.

troligen, men jag är mer rädd att den ska gå tom än att det är vatten kvar... den är ju som sagt byggd för vatten, och det är nog bara frysrisken man bör beakta TROR jag

Jag har en Kränzle och där står det uttryckligen att vattnet ska ur efter användning.

tål den inte vatten? :eek:

Kör den utan vatten några sekunder till strålen börjar bluddra, stänger sedan av tvätten med handtaget fortfarande intryckt, detta för att inte lämna något trycksatt, onödigt att O-ringar etc får stå och hålla emot trycket till ingen nytta.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Visst gör den det. Men om det fryser vatten i den är det ingen höjdare. Och om den står full med vatten som inte är kliniskt rent (dvs vanligt kranvatten) växer det saker och/eller fäller ut tex kalk vilket gör att ventilerna fungerar sämre eller hänger sig om det får stå för länge. Lätt att fixa på en Kränzle men den typiska Kärchern får man ju plocka ner allt om det ens går.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Tackar för svaren!

Jag stänger av ström och kopplar bort vatten, trycker in avtryckaren så trycket släpper kopplar loss och rullar ihop tryckslangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.