30 927 läst ·
43 svar
31k läst
43 svar
Tips på verktyg till enklare möbelsnickeri och inköpsställen av dessa.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag har en pluggjigg från wolfcraft köpt från slöjd-detaljer.iSnobben skrev:
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/borr-frasar/pluggborrjigg-pid1777
Den ger bra resultat om man borrar hålen med lite eftertanke, låga varv i början på borren annars glider den ur "alignment".
Annars finns det också en Mafell DD-40 klon från några olika tillverkare tillexempel triton.
http://www.ebay.com/itm/TRITON-Hand...654498?hash=item3f65034be2:g:5mUAAOSwepJXX~pU
OBS! Har inte kört ngn sådan maskin
Gud förbarma dig över mig jag har redan slösat allt för mycket pening på snickeriet denna månad... Toolstop har den för under 1650kr INK frakt till Sverige...
http://www.toolstop.co.uk/triton-tdj600-duo-dowel-jointer-186171-240v-p70058
Redigerat:
Alla jiggarna och och grunkamojerna som har diskuterats här är sådant som du klarar dig utan.
Vad du behöver är en bra uppsättning mångsidiga grundverktyg och utrustning för att hålla dem vassa och i skick. Då får du bäst verkningsgrad på dina investerade pengar. Mest arbete gjort i förhållande till investeringskostnaden.
Det billigaste sättet att märka ut hål för rundtappar är att slå in entums dyckert till hälften och knipa av dem med hovtång och pressa ihop delarna och sedan borra i spikhålen. En mycket bättre och obetydligt dyrare metod är att borra hålen i ena delen och sätta i speciella järnpluggar med centrumdubb och pressa ihop delarna sedan borra hålen i andra delen enligt dubbmärkena.
Såkallade pocketholes har jag någon gång gjort med en mycket vass yxa men vanligen gör jag dem med stämjärn. Världen är full av möjligheter om man har en bra uppsättning grundverktyg.
Handverktygen är fenomenala problemlösare när man inte har en 600 kvadratmeters verkstad utrustad med varenda specialmaskin som finns på marknaden.
-4-5 olika stämjärn duger till mycket. Vill man hugga tapphål effektivt behöver man några olika bredder av extrakraftiga huggjärn för tapphål. Pigstickers kallar de i England.
-Ett par olika skölpar är också bra att ha.
-En gummiklubba eller träklubba att slå på stämjärnen med.
-En bra täljkniv
-En bra och mycket vass liten snickaryxa är helt oumbärlig om man inte har bandsåg.....men den kräver litet träning. Om du inte är van att arbeta med yxa har du ingen nytta av den för finsnickeri...... Jäklar vad arbetsledaren glodde då jag stod på ett bygge och finjusterade passningen på några taklister med yxa
-Handhyvlar är mer användbara än folk tror. Med fyra handhyvlar täcker du de vanligaste behoven nödtorftigt. En putshyvel (tex. Stanley nymmer 4) och en långhyvel eller rubank till exempel Stanley nummer 7 och en enhands putshyvel (tex Stanley nummer 18) och en falshyvel (tex Stanley nummer 78).
-En fintandad fogsvans med kaptandning som man bara använder för finsnickeri. Jag har en Disston D8 som kostade hela 2 euro. Vässer den när den blir ovass.
-Två ryggsågar (tappsågar) en med kaptandning och en med klyvtandning. Jag föredrar den längre sortens blad. De två som jag använder är Sandvik 308 med hemgjorda handtag som passar mina händer. Vässer dem när de blir ovassa.
Bra mätverktyg är också viktiga.
-Rullmåttband
-Smygvinkel helst med spännskruven i ändan av anslaget. Gärna två stycken så man kan hålla en vinkel i minnet.
-Strykmått. Gärna två eller tre stycken så man kan hålla mått i minnet.
-Kombinationsvinkel. Min uråldriga Starrett är en favorit som jag är mycket rädd om.
-En stor Stanley vinkel (framing square).
-Stållinjaler. En kort på högst 20 sm att ställa in maskiner med och en meterlång.
-Skjutmått. Jag föredrar skjutmått av bra kvalitet med nonieskala.
-Ett omslipat kinastämjärn eller en mattkniv med indragbart blad att ritsa exakta linjer med.
Sedan kommer vi till maskinerna.
-En bordscirkelsåg är nummer ett på prioriteringslistan. Ju kraftigare destu bättre men samtidigt har du utrymme och budget att ta hänsyn till så man landar alltid på en kompromiss.
-Om du börjar snickra litet mer på allvar är en rikt-planhyvel en fantastisk tidssparare. Om den har långhålsborr ännu till så sparar du tid på tapphål. Med de planer du har karar du dig bra utan..... men om planerna börjar växa ytterligare så blir den värd att skaffa.
-Handöverfräs har du redan.
Vad du behöver är en bra uppsättning mångsidiga grundverktyg och utrustning för att hålla dem vassa och i skick. Då får du bäst verkningsgrad på dina investerade pengar. Mest arbete gjort i förhållande till investeringskostnaden.
Det billigaste sättet att märka ut hål för rundtappar är att slå in entums dyckert till hälften och knipa av dem med hovtång och pressa ihop delarna och sedan borra i spikhålen. En mycket bättre och obetydligt dyrare metod är att borra hålen i ena delen och sätta i speciella järnpluggar med centrumdubb och pressa ihop delarna sedan borra hålen i andra delen enligt dubbmärkena.
Såkallade pocketholes har jag någon gång gjort med en mycket vass yxa men vanligen gör jag dem med stämjärn. Världen är full av möjligheter om man har en bra uppsättning grundverktyg.
Handverktygen är fenomenala problemlösare när man inte har en 600 kvadratmeters verkstad utrustad med varenda specialmaskin som finns på marknaden.
-4-5 olika stämjärn duger till mycket. Vill man hugga tapphål effektivt behöver man några olika bredder av extrakraftiga huggjärn för tapphål. Pigstickers kallar de i England.
-En bra täljkniv
-En bra och mycket vass liten snickaryxa är helt oumbärlig om man inte har bandsåg.....men den kräver litet träning. Om du inte är van att arbeta med yxa har du ingen nytta av den för finsnickeri...... Jäklar vad arbetsledaren glodde då jag stod på ett bygge och finjusterade passningen på några taklister med yxa
-Handhyvlar är mer användbara än folk tror. Med fyra handhyvlar täcker du de vanligaste behoven nödtorftigt. En putshyvel (tex. Stanley nymmer 4) och en långhyvel eller rubank till exempel Stanley nummer 7 och en enhands putshyvel (tex Stanley nummer 18) och en falshyvel (tex Stanley nummer 78).
-En fintandad fogsvans med kaptandning som man bara använder för finsnickeri. Jag har en Disston D8 som kostade hela 2 euro. Vässer den när den blir ovass.
-Två ryggsågar (tappsågar) en med kaptandning och en med klyvtandning. Jag föredrar den längre sortens blad. De två som jag använder är Sandvik 308 med hemgjorda handtag som passar mina händer. Vässer dem när de blir ovassa.
-Rullmåttband
-Smygvinkel helst med spännskruven i ändan av anslaget. Gärna två stycken så man kan hålla en vinkel i minnet.
-Kombinationsvinkel. Min uråldriga Starrett är en favorit som jag är mycket rädd om.
-Stållinjaler. En kort på högst 20 sm att ställa in maskiner med och en meterlång.
-Ett omslipat kinastämjärn eller en mattkniv med indragbart blad att ritsa exakta linjer med.
-En bordscirkelsåg är nummer ett på prioriteringslistan. Ju kraftigare destu bättre men samtidigt har du utrymme och budget att ta hänsyn till så man landar alltid på en kompromiss.
-Om du börjar snickra litet mer på allvar är en rikt-planhyvel en fantastisk tidssparare. Om den har långhålsborr ännu till så sparar du tid på tapphål. Med de planer du har karar du dig bra utan..... men om planerna börjar växa ytterligare så blir den värd att skaffa.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Demo på pocketholes med stämjärn?heimlaga skrev:Alla jiggarna och och grunkamojerna som har diskuterats här är sådant som du klarar dig utan.
-En bra täljkniv
-Rullmåttband
Inte vet jag om jag har gjort fel på något vis...... men jag brukar hugga ut själva fickan i v-form med ett brett stämjärn och borra ett hål för skruven.norrbottenssnickaren skrev:
Samma v-form går bra att hugga ut med ytterspetsen på yxan men det blir inte lika snyggt.
Redigerat:
Jag har väl inte så mycket att tillägga då de flesta skriver riktigt utförligt om vad som kan vara bra att ha. Jag har förmånen att jobba med finsnickeri så det mesta kan göra jag på jobbet eller låna hem maskinerna.
Men vertyg som alltid att bra att ha hemma, tycker jag är:
-Sänksåg
-Sticksåg
-Smygvinkel (och gradskiva)
-Skruvdragare
-Stöthyvel
-Japansåg
Något jag funderar på att köpa är en luftdriven stiftpistol för att snabbt få ihop konstruktioner. Sätter man trälim emellan skarvarna blir det riktigt stabilt.
Men vertyg som alltid att bra att ha hemma, tycker jag är:
-Sänksåg
-Sticksåg
-Smygvinkel (och gradskiva)
-Skruvdragare
-Stöthyvel
-Japansåg
Något jag funderar på att köpa är en luftdriven stiftpistol för att snabbt få ihop konstruktioner. Sätter man trälim emellan skarvarna blir det riktigt stabilt.
Jag har både en dyckertpistol från Biltema och en kombinerad från Jula (Meec) och det är suveränt att ha hängandes nära och uppkopplade till kompressorn!jockeping skrev:
Jag köpte vinkelhake med kosmetiska fel från USA och är väldigt nöjd med den. Tog SKITLÄNGE innan den kom fram dock...iSnobben skrev:Jag håller på och bygger mig en snickarbänk med MFT-topp och förvaring av L-BOXX:ar samt skåp för förvaring av ytterligare verktyg. Har dock insett under resans gång att min verktygsarsenal består till stora delar av byggverktyg och inte så mycket "finverktyg". Har t ex inte ens en vettig vinkelhake eller egentligen anslagsvinkel.
Kommande projekt är utdragbara garderober under vår trappa, skjutdörrar till sovrummet kanske en säng som kan fällas upp mot väggen i gästrummet osv. Det mesta kommer nog att byggas i MDF, plywood eller limträskivor och det ska täckmålas.
Tänker nu i första hand på mätverktyg, handsågar, tvingar, jiggar och dylikt. Vad använder ni andra för verktyg?
Vilka verktyg ska man som nybörjare i denna värld lägga mer pengar på och vilka kan man snåla lite med? Jag gillar inte att köpa verktyg flera gånger utan köper hellre ett bra en gång än först ett billigt för att sedan inse att jag behöver ett bättre men jag är inte intresserad av att köpa dyrt bara för att det är ett visst märke utan kan tänka mig vissa verktyg från Biltema exempelvis.
http://www.ebay.com/itm/141904750529
Talmeter 3m har jag också och den har varit nyttig.
Dyckertpistol har jag också och kan bara hålla med om att den är bra för att snabbt fästa ihop lite saker.
Tack för alla tips hittills.
Vad tycker den samlade expertisen om Biltemas vanliga tvingar?
Tack för alla tips hittills.
Vad tycker den samlade expertisen om Biltemas vanliga tvingar?
Dom där gammaldags röda tvingarna är väl OK för vad man betalar för dom men förvänta dig att diverse delar kan falla av. Jag skulle direkt från början borra hål genom handtaget och föra igenom en spik eller liknande så det inte lossnar.
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skruvtving/Skruvtving-2000016926/
De här klämmorna var riktigt dåliga:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Snabbtving-2000018448/
Jag tror jag ska köpa några av deras "proffs"-serie för att testa:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skruvtving/Skruvtving-proffs-2000032664/
Först ska jag till Juhtbacka marknad i helg dock och se om jag hittar några gamla tvingar till bra priser.
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skruvtving/Skruvtving-2000016926/
De här klämmorna var riktigt dåliga:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Snabbtving-2000018448/
Jag tror jag ska köpa några av deras "proffs"-serie för att testa:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skruvtving/Skruvtving-proffs-2000032664/
Först ska jag till Juhtbacka marknad i helg dock och se om jag hittar några gamla tvingar till bra priser.
Tack, kanske ska hoppa de röda och köpa de blå då. Tänkte mest att det kanske ändå är bättre med många billiga än få bra... Om de gör jobbet så får man väl kanske vara beredd på att reklamera några.
De där superbilliga med rött handtag duger möjligen som armering att gjuta in i motvikten som man hänger bakpå traktorn men som tvingar är de värdelösa. Jag köpte några exakt motsvarande tvingar som visserligen inte kom från Biltema men de såg ut att komma från samma fabrik. De har alla gått till nedsmältning för länge sedan.iSnobben skrev:
Biltemas "proffsmodell" är också lågpristvingar men de kan kanske vara värda sitt låga pris. Jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte. Riktiga tvingar kostar femdubbelt mer..... så kanske det är värt att ta risken?
Jag är missnöjd med snabbtvingarna men de röda skruvtvingarna har jag varit nöjd medheimlaga skrev:De där superbilliga med rött handtag duger möjligen som armering att gjuta in i motvikten som man hänger bakpå traktorn men som tvingar är de värdelösa. Jag köpte några exakt motsvarande tvingar som visserligen inte kom från Biltema men de såg ut att komma från samma fabrik. De har alla gått till nedsmältning för länge sedan.
Biltemas "proffsmodell" är också lågpristvingar men de kan kanske vara värda sitt låga pris. Jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte. Riktiga tvingar kostar femdubbelt mer..... så kanske det är värt att ta risken?
Jag har kommit en liten bit på vägen i inköpslistan så jag tänkte delge lite lägesrapport.
Vi börjar väl med det stora och går nedåt 😃
Ny fräs i form av Bosch GOF 1250 LCE har inhandlats med tillhörande skena med 32mm hålmönster och skentvingar. Mycket trevligt med digital djupinställning och belysning. Mycket bättre dammuppsamling också.
Köpte även en fräslyft från JessEm som jag har monterat min gamla fräs i och implementerat i min MFT-arbetsbänk. Man blir lite lätt frä(l)st 😂 Jättenöjd över att jag köpte en färdig lyft grymt bra inställning av djupet. Skalan visar 0,05mm förändring så det går verkligen att finjustera även här.
Det blev även en Pocket Hole jig från UJK i samband med att jag skulle fästa sättstegen i trappan. Enkel och snabb metod. Jiggen känns väldigt välbygd och är försedd med dammutsug vilket jag gillar.
Sen har det blivit en japansåg också i samband med trapprenoveringen fast här köptes den för att kapa lite i planstegen. Hade aldrig provat en japansåg innan men den var mycket lättanvänd och ger väldigt fina snitt.
Har även byggt ett anhåll till fräsbordet vilket blev väldigt lyckat om jag får säga det själv. Användes också flitigt vid renoveringen av trappan.
Smygvinkel, skentvingar för T-tracks och MFT-bordet.
Mycket kvar på önskelistan fortfarande men det blir lite i taget och jag försöker handla vartefter som behoven uppstår. Har tillverkat lite småsaker för att öva och ska snart ge mig på att bygga två sängbord vilket kanske blir det första riktigt seriösa projektet även om byggmetoderna förmodligen blir ganska enkla jämfört med många av er andra här. Väntar på att nya sängen ska komma (borde komma nu i veckan) så att jag kan dimensionera sängborden.
Vill med detta inlägg tacka för alla tips jag har fått hittills!
Vi börjar väl med det stora och går nedåt 😃
Ny fräs i form av Bosch GOF 1250 LCE har inhandlats med tillhörande skena med 32mm hålmönster och skentvingar. Mycket trevligt med digital djupinställning och belysning. Mycket bättre dammuppsamling också.
Köpte även en fräslyft från JessEm som jag har monterat min gamla fräs i och implementerat i min MFT-arbetsbänk. Man blir lite lätt frä(l)st 😂 Jättenöjd över att jag köpte en färdig lyft grymt bra inställning av djupet. Skalan visar 0,05mm förändring så det går verkligen att finjustera även här.
Det blev även en Pocket Hole jig från UJK i samband med att jag skulle fästa sättstegen i trappan. Enkel och snabb metod. Jiggen känns väldigt välbygd och är försedd med dammutsug vilket jag gillar.
Sen har det blivit en japansåg också i samband med trapprenoveringen fast här köptes den för att kapa lite i planstegen. Hade aldrig provat en japansåg innan men den var mycket lättanvänd och ger väldigt fina snitt.
Har även byggt ett anhåll till fräsbordet vilket blev väldigt lyckat om jag får säga det själv. Användes också flitigt vid renoveringen av trappan.
Smygvinkel, skentvingar för T-tracks och MFT-bordet.
Mycket kvar på önskelistan fortfarande men det blir lite i taget och jag försöker handla vartefter som behoven uppstår. Har tillverkat lite småsaker för att öva och ska snart ge mig på att bygga två sängbord vilket kanske blir det första riktigt seriösa projektet även om byggmetoderna förmodligen blir ganska enkla jämfört med många av er andra här. Väntar på att nya sängen ska komma (borde komma nu i veckan) så att jag kan dimensionera sängborden.
Vill med detta inlägg tacka för alla tips jag har fått hittills!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på eventuell tätning till dörr i källare
Fönster & Dörrar -
Utbildar mig till golvläggare - Tips på era favoritverktyg?
Golv -
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg & Maskiner -
Första verktyg till verktygslådan Behöver julklappstips
Verktyg & Maskiner -
Tips på väska (systainer?) till verktyg osv
Verktyg & Maskiner