Verktyg & Maskiner
Kane: [citat] Japp, jag räknade med inköp av extra slang när jag skrev dubbla pengen.
nanowire: [citat] Prova att köpa ett billigt pack på biltema eller dyligt. Om de inte passar så vet du vad du behöver leta efter (typ längre, annan diameter på anslutningen mm).
mounte: [citat] Och det var jag som ropade hem den för 1350 ... plus någon slagavgift säkert. Sågen har inte använts så mycket och jag passade på då den fanns i närheten av mig. Till priset så skulle jag absolut inte lägga mer än vad jag gjorde. För pengen och vad som fanns i närheten just då var det ok men med lite mer erfarenhet så hade jag nog inte budat mer än 1000:- för den.
camaro1969: tänkte nog på pcm...nånting... den va ju billig och fördes fram och tillbaka på nå skenor... hade en men bytte mot 8 sjl
Krilleman: Smörj med korrekt olja för ändamålet. Alltså luftverktygsolja. Undvik allt annat!
vectrex: [citat] Ja, de kommer vara mot madrassen och nej de behövs troligen inte för styrkan då fingerskarven klarar det enkelt. Dock lite orolig för att sängramen skall vrida sig utan vinkeljärnet som håller fast det lite högre upp än fingerskarven. Filade ner vassa kanter på järnen och de är skruvade med montageskruv med platta skallar. Men visst kör man ber fingrarna lite oförsiktigt
frav: Jag beställde nu i veckan dessa tillbehör till min WD6 Premium. Prisvärt mot i Sverige. Kanske går att finna än billigare om man lägger mer tid att leta? Längre slang behöver man ju. Karcher 2.638-955.0 Saugschlauchverlangerung, 3.5 m NW 35 23.10 https://www.amazon.de/gp/product/B00HF2XEY0/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
norrbottenssnickaren: [bild] Det här med småglin grabbar det är inget skämt... första datortiden på en månad hehe. Har uppdaterat lite, vad tros? Måste tyvärr få in mitt kontor i verkstan också... till cncn kommer det komma upp en skrotskärm på kortsidan av väggen med en usb-förlängare för tangentbord osv men datorn kommer vara på den dammfria kontorssidan.
KjellTimell: Har ett par presskäftar för en REMS, där det sitter orimliga mängder skit runt dom rörliga delarna, som fastnad i maskinoljan. Var sugen på att plocka isär dom och rengöra från grunden sen ihop igen. Men sen läste jag i manualen att man INTE ska plocka isär vid rengöring och att det finns serviceställen som kan kalibrera. Då blir man ju lite orolig att plocka isär dom. Rent
TeeMan: Jag har den. Inte använt den så jättemånga gånger ännu, men hittills är jag kanonnöjd. Smidigt att kunna variera storleken och man får bra ergonomi med handtaget, som också är avtagbart. Jag upplever att den ger minimalt med vibrationer. Kort sagt, bra köp!
mattiasp: Om man ska ha fina snitt på båda sidorna kan man ritssåga. Man ställer klingan på 1-2 mm djup ned i materialet och sågar baklänges, dvs man börjar längst bort och drar sågen mot sig. Det är viktigt att man inte tar för djupt, eftersom det blir ett farligt snitt att göra. När man har ritsat sågar man som vanligt. Skenan bör sitta med tvingar under hela manövern.
bygga_bo: Eftersom jag inte vet var du håller hus rekommenderar jag dig att leta upp en ÅF i närheten på Festools hemsida: https://www.festool.se/aterforsaljare
nimhed: Välkommen till forumet ThomasBo! :) Inlägget du svarat på har sina år på nacken.
heimlaga: Ser vettig ut men ta i så fall den större. Jag hade min gamla Ejca rikt/planhyvel på hjul och det fungerade bra trots att maskinen vägde kring 200 kilo. Två fasta hjul i framdragningsriktningen och två svängbara hjul under ett hemgjort underrede av trä. Det viktiga är att två hjul måste kunna bära upp maskinen. Golv är aldrig så plana att det blir jämn belastning på alla fyra.
Arne999: Jag funderar på att köpa mig en kompressor och putsspruta. Sprutan kostar 2500 vilket känns överkomligt https://www.blocket.se/goteborg/Putsspruta__puts_maskin_71211652.htm?ca=15&w=1&last=1 Är det någon som testat och kan säga om det är lika lätt som det ser ut på bild? Kommer behöva putsa om murstock, grundmurar, källarväggar osv osv... så även om det är en liten tröskel att
VideX: [citat] Misstänker att det är Masses bygge du tänker på: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/219677-masse-gone-me-n-tal.html
Björn Melander: Jag tänkte prova med denna, en avLAGD sängmotor :). Tror det blir lagom slaglängd och hastighet. Finjustering blir nog manuell och en slirkoppling av något slag + DRO. [bild]
heimlaga: Ett snickeri som är värt namnet kan fräsa det där på vertikalfräs men profilstålen till universalkuttern måste specialslipas och det kostar över 1000 kronor oberoende om snickaren gör det själv eller beställer färdiga stål. Man kan skicka in en liststump och beställa stål som är slipade enligt den.
oobum: [citat] Haha, ja bubblan är typ halva blåsan fel, men det är en diff på 1mm på två meter. Sjukt frustrerande med så exakta instrument :)
Stringfellow Hawke: Har en Stihl RE 129 Plus och tycker den funkar bra, kan bekräfta att Nilfisk-tillbehör passar bra.
FredrikR: Det skiljer nog 700w mellan dom också, alltså viss skillnad på användningsområde.
Mats Lj: Wibe stegar tillverkas i den lokal som numera nedlagda Nässjöhus gjorde sina moduler, alltså på höglandet i södra Swerige.
pleqtiz: lite nyheter . skottkärran verkar intressant :rolleyes:, skall drivas på 2st 18v batteri, om den har borstlös motor i hjulet vet jag inte..
nanowire: Om man ska göra en sådan fog, oavsätt om det är med profilstål som på bilden eller laxstjärtsspår som heimlaga nämner, är det nog bra att göra spåret avsmalnande i längdriktningen så att det alltid går att få fogen tätt när trät expanderar-kontraherar. Inte troligt att det håller sig i liv så som på bilden med en så bred panel?
Rena: [citat] Japp, har mailat ett par olika utan framgång. Dock har jag precis fått upp den, en avdankad tändstiftsnyckel av större modell och lite bankande så fick jag upp den!