God morgon VMF!

Jag köpte nyligen ett par äldre stämjärn av gott fabrikat men i risigt skick jättebilligt på loppis. Handtagen är okej vilket kändes som det viktigaste för mig eftersom jag inte har möjlighet att göra nya som det ser ut i dagsläget.

Ett av dessa har en 2-3 cm lång oparallell bit närmast bettet; den ena långsidan är på något vis avskavd, så spetsen är inte fullbredd. Jag tänkte att man borde korta ner järnet så att den ursprungliga bredden återfås.

Jag har en Tormek så att återfå slipfasen borde inte vara något problem. Däremot är det ju en rejäl bit att slipa ner. Är det dags att skaffa en bänkslip? Tänker att vinkelslip skulle bränna stålet. Några andra tips? Bara gå på den med fil eller sandpapper i några timmar? :p

Låter som något jag skulle gjort med bågfilen..

Om bladet är något slags kvalitet biter inte bågfilen på det.

Jag skulle ta det mycket försiktigt med 1mm tjock kapskiva i lilla vinkelslipmaskin. Kyla ofta med vatten eller ännu hellre ha litet vatten som rinner genom ett litet hål i en konservburk och ned på kapstället medan jag kapar.
Stålet får inte överhettas. Ser man minsta lilla antydan till gredelin eller blå färg är det överhettat och har förlorat en del av härdningen.

Testade med bågfil igår men det gick naturligtvis inte, som väntat. Kanske plockar upp en tunn kapskiva vid tillfälle och testar nära änden hur det går.

S
kapa försiktigt. helst inte ändra färg på "järnet"

Tänk på att äldre stämjärn inte är härdade hela vägen upp till handtaget. Brukar vara 2-3 cm högst upp av bladet som inte är härdat.

Tack för den infon, pär h. Bladet är nog 7-8 cm i nuläget så det finns tillräckligt att ta av utan att komma så nära handtaget.

pär h skrev:
Tänk på att äldre stämjärn inte är härdade hela vägen upp till handtaget. Brukar vara 2-3 cm högst upp av bladet som inte är härdat.
Gamla stämjärn kan också vara gjorda av två olika stålsorter, härdbart stål där en egg ska slipas fram och resten av billigare icke härdbart stål - ganska vanligt i bl.a. eggverktyg förr.
Ett sådant stämjärn är bara användbart så länge det härdade stålet finns kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=FDtgZlAPx6g

Redigerat:
- Behöver du hela bredden? För mej känns längd viktigare än bredd.
- Om du väljer kapa, spar några millimeter extra att ta med tormeken, då gör det inte så mycket om du överhettar lite grand. Det slipar du ju bort sen.
- Fundera om du inte kan avhärda järnet först, kapa det och härda det igen. Kräver förstås tillgång till lämplig värmekälla.

/B

Jag satte stämjärnet med eggen uppåt i skruvstycket och drämde till med en handslägga.
Sedan slipa slipa.

Protte

Kolla om du kan ta bort slipstenen i din Tormek och ersätta med en kapskiva. Då bör du klara härdningen. Eventuellt kan man montera en tunn diamantskiva, men det borde även gå med en vanlig billig.

bengtn skrev:
- Behöver du hela bredden? För mej känns längd viktigare än bredd.
Jag trodde att eggen var tvungen att ha räta vinklar mot långsidan? Jag kan naturligtvis skärpa upp detta och ha som allmänt fulstämjärn.

bengtn skrev:
- Fundera om du inte kan avhärda järnet först, kapa det och härda det igen. Kräver förstås tillgång till lämplig värmekälla.
Det är nog lite för mycket bök för en 10-kronorspryl. Dessutom tror jag inte hyresvärden uppskattar den sortens lekar i lägenheten :p

mattiasp skrev:
Kolla om du kan ta bort slipstenen i din Tormek och ersätta med en kapskiva. Då bör du klara härdningen. Eventuellt kan man montera en tunn diamantskiva, men det borde även gå med en vanlig billig.
Även detta känns lite knöligt. Jag kanske helt enkelt ska behålla detta som fulstämjärn och fortsätta använda Biltemas tills jag hittar ett bättre begagnat.

Kul med så många tips. Det är inte ofta jag önskar att jag vore maskinare, men ibland så ;)

Ta hjälp av någon som häller vatten på stämjärnet samtidigt som du kapar med vinkelslipen. Sedan slipar du bort det som eventuellt ändå blivit anlöpt med Tormeken.

Som alternativ till att korta bort den oparallella biten närmast eggen, vad sägs om att slipa stämjärnet smalare så det blir parallellt hela vägen igen? Något smalare än ursprungsbredd, men rakt och jämnbrett igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.