30 444 läst ·
51 svar
30k läst
51 svar
Eviga frågan - vilken högtryckstvätt
För en del finns det också ett värde i att kunna köpa en lite värre maskin än vad de egentligen behöver. 
Jag funderar också på att skaffa mig en högtryckstvätt och följer diskussionen med intresse. Dock lutar det för min del mot en Kärcher K5. Jag tror att den med råge uppfyller mina behov. Dessutom är den lätt att få tag i.
(Jag har kört en hel del högtryckstvätt då jag jobbade inom betongindustrin. Vi tvättade bl a sjöstensplattor och då kunde man stå med tvätten i ett par timmar nästan varje morgon i veckor. Vi tvättade betongblandare, truckar, lastbilar, hjullastare mm. Då hade vi både "riktiga" 3-fasmaskiner och enklare konsumentmaskiner. Läs typ Kärcher K5 eller motsvarande. De löste alla uppgiften och vi hade inga direkta problem med hållbarheten. Med den erfarenheten känner jag mig trygg med att köpa en enklare maskin för mitt bruk idag som består av att blåsa av den värsta smutsen på bilen, tvätta av lite trädgårdsplattor och ta bort alger och mossa från staketet. Bilen vågar jag ändå inte blåsa på med fullt tryck på då det bl a står i bruksanvisningen att vissa funktioner kan ta skada av det. Staketet mår nog inte heller bra av för högt tryck. Så även om det vore kul att kunna blåsa över bilen till grannen och trots att jag skulle kunna få in en grym maskin i budgeten så är det helt enkelt inte värt det.)
Jag funderar också på att skaffa mig en högtryckstvätt och följer diskussionen med intresse. Dock lutar det för min del mot en Kärcher K5. Jag tror att den med råge uppfyller mina behov. Dessutom är den lätt att få tag i.
(Jag har kört en hel del högtryckstvätt då jag jobbade inom betongindustrin. Vi tvättade bl a sjöstensplattor och då kunde man stå med tvätten i ett par timmar nästan varje morgon i veckor. Vi tvättade betongblandare, truckar, lastbilar, hjullastare mm. Då hade vi både "riktiga" 3-fasmaskiner och enklare konsumentmaskiner. Läs typ Kärcher K5 eller motsvarande. De löste alla uppgiften och vi hade inga direkta problem med hållbarheten. Med den erfarenheten känner jag mig trygg med att köpa en enklare maskin för mitt bruk idag som består av att blåsa av den värsta smutsen på bilen, tvätta av lite trädgårdsplattor och ta bort alger och mossa från staketet. Bilen vågar jag ändå inte blåsa på med fullt tryck på då det bl a står i bruksanvisningen att vissa funktioner kan ta skada av det. Staketet mår nog inte heller bra av för högt tryck. Så även om det vore kul att kunna blåsa över bilen till grannen och trots att jag skulle kunna få in en grym maskin i budgeten så är det helt enkelt inte värt det.)
Stihlen är en konsumentmaskin med allt vad det innebär i komponentval etc.maglag skrev:
Kärchern i detta exempel är en maskin ur HD-serien, byggt för att gå 8h arbetsdagar hela livet.
Jag gissar att om du gjorde oberoende tryck och flödesmätningar så skulle Kärchen vinna rätt överlägset. Det är lite som att jämföra Bosch grönt med blått. Titta även på hur spolrör/lans etc är utformat så ser du att man får lite annat för pengarna när man kliver upp en klass (jämför även kärcher egna maskiner Kxx med HDxxx så ser du).
Jag håller med X om att man helst vill ha en med lite högre tryck, men detta var det exempel jag hittade just nu.
Men kort sagt, en tvätt ur något tillverkares proffsserie tar jag alla dagar i veckan före en konsumentmaskin. Om det sedan är en Kränzle, Nilfisk eller Kärcher, det spelar mindre roll. Man får vad man betalar för, det går aldrig att jämföra en maskiner som skiljer dubbelt upp i pris.
Redigerat:
Ni har inte missat denna va?
https://www.facebook.com/BBCOne/videos/1144212679021232/
Visar varför man måste ha en rejäl tvätt.
https://www.facebook.com/BBCOne/videos/1144212679021232/
Visar varför man måste ha en rejäl tvätt.
Jag valde att köpa en beggad hetvattentvätt (knappt använd) ist. för att köpa nån liten leksak med plastslang kortare än (valfritt ord) Självklart mycket dyrare, men det känns ju inte nu längre 
Såhär 8-10år senare är jag lika glad varje gång jag drar fram han med sina långa härliga 20 meters gummislang
(det ända som bytts)
Såhär 8-10år senare är jag lika glad varje gång jag drar fram han med sina långa härliga 20 meters gummislang
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden