Verktyg & Maskiner
heimlaga: Det finns borrstativ som precis ser ut som nutidens magnetstativ men som sätts fast på arbetsstycket med tvingar. De ser ut att vara från 50-talet. Sedan så finns det ju "boring machines" ute i världen: https://www.youtube.com/watch?v=R0Rpyd_XScY Swan och Boss och Miller's Falls är tre stora namn i branchen. Givetvis nedlagda allihop.
sinuslinus: Gällande byggnadsvirke så klassar man furu och gran som lika gällande dimensionerna men gran har en positiv egenskap jämfört med furu och det är seghrten. Därför används gran i rundhult till båtar (master etc). Utemöbler som ska målas byggs traditionellt i tätvuxen furu men nu för tiden vill ju alla ha importerade träslag
krilbe: Tror jag har fått tillräckligt med idéer nu. Återkommer med foto när jag har hittat/valt en lösning som funkar här... Tack så mycket så länge! :p
HogeN: jo :) optimal för 4-10mm maxbetong 4-18mm. gissar du skall borra 6 / 8mm.
HogeN: :) Makita. samt byxa&sågstövlar. försäkringsföretagen skrattar hjärtligt när du inte använt och olyckan är framme. men om inte prisskillnaden blir förstor. så 18v lätthänt att sågen nafasar på kabeln =) Men en bra visdoms ord är köper man billigt okänd märke. så är det jobbigt/omöjligt att hitta rätt delar och serva.
toolman77: [citat] Det var skruvarna som inte satt fast ordentligt i bandet så att skallen ibland stack upp en cm vilket gjorde att de fastnade i matningen. Själva banden har jag aldrig haft problem med, bredd och avstånd har alltid fungerat att mata. Det är lösa skruvar som ställer till det. Har märkt att det ibland kan vara lite pill att få till längdinställningen på nosen, det kan hjälpa att
heimlaga: Oj..... jag blandade ihop dem med någon annan proofy modell. De modellerna som jag tänkte på är rent ut sagt värdelösa. Ursäkta mig
frejpz: Jag kör Milwaukee hemma i t-loc systainer, Hilti på jobbet i l-boxx. Föredrar nog l-boxx då man får plats med lite mer pga bredden. Kör du bosch får du oftast l-boxx på köpet vilket kan vara en fördel vid förvaring. Vad du än väljer kommer du med största sannolikhet bli nöjd. Åk ut och känn på grejerna och ta de du tycker är skönast.
krilbe: Jahopp, nu har jag beställt 50 mm och 55 mm från Slöjd-Detaljer. Jag testade det ställbara borret, och det verkar skära okej, men wobblar lite och eftersom det bara har ett skär så antar jag att risken är lite större att hålet blir ojämnt (sidokrafter på borrets axel). För att biten ska sitta bra på chucken är det nog viktigt att hålet blir ordentligt runt, så även om jag inte
Daaaaaniel: Jag har plattan i fråga. Har bara använt den en gång - första gången jag skulle pröva den. Precis som det sägs ovan så har man väl plockat fram skenorna osv så har det istället blivit att jag använt sänksågen istället för sticksågen.
toolman77: [citat] Jag gjorde den här operationen idag. Det är verkligen mycket som ska skruvas isär. Allt gick bra tills kablarna till mjukstarten skulle dras genom motorhuset. Det är så tight att jag trode rotorn var tvungen att komma ut för att få in sladdarna. Men med start i axeländen och lite pill så gick det att få igenom dem. Om någon annan ska göra samma kan det vara bra att veta.
Huvudbrytaren: http://service.dewalt.se/DEWALT/SE/sv-SE/Search/SearchResults?searchTerm=DW876&filterInProducts=true&filterInParts=true&filterInFAQs=true&filterInInstrManuals=false&filterInDiagrams=false&filterInNotes=false
fiskbuggaren: Jag har en CS70 nu undanstoppad i ett hörn och jämfört med min nya såg kan jag konstatera att större än man behöver inte blir bättre. 2m släde är bra om man har bitar på 2m och jättestort justerbord är också bra bara precis när man ska göra stora saker. Om arbetsstycket är väldigt litet ska man inte se ner på små sågar. Naturligtvis beror det lite på hur mycket plats man har
Lutte: Om den är enkelverkande så ska du nog bara behöva hissa och sänka ett par gånger. Däremot kan du fått en luftbubbla i pumpen, testa att lägga det på sida och pumpa lite. Om inte det hjälper kan det vara så att en ventil har hängt sig
Ellagård: Utan att orka gå ut i garaget... Eftersom att sågen lutas åt vänster och skruvarna fungerar som stopp så bör det vara den på bilden ovan. Sedan får du såga och testa. För att komma nära direkt, använd en bevel box.
TeroM: [citat] Mina är märkta med 1-6 och kommer f..n inte ihåg vad som är i vilken låda utom 1. Är nog läge att ta efter er i märkningen ...
Fluxor: Stående tipset är Kränzle 1152TST, här med terrasstvätt,~750 30m rensslang, ~80 Den klarar upp till 60° vattentemp om jag inte är ute och cyklar...men det är ingenting unikt. Unikt är dock kvalitetskänslan i produkten.
smurfen72: Köpte extra stöd till mitt bosch bord då slipper man flytta och kan ha flera olika längder förinställda.
GammErik: Ja, egentligen kan man väl bara gissa vad det är, men en slags tolk för virke låter ju vettigt.
Daniel_N: Jag har köpt en beg dammfälla typ "Greenline", egentligen avsedd för lackverkstäder. Den verkade fiffig att hänga upp i taket och få lite renare luft i snickeriet. Men när jag läser specarna så inser jag att den inte filtrerar bättre än 99% av partiklar av storlek 5 my (jmf med tex Hepa-klassning som om jag har förstått rätt skall klara 99,97% av partiklar ner till 0,3 my) Det
JEGS: Hej! Känner mig jättedum men är Grovis en utgången produkt på marknaden? Har stött på något enstaka alternativ men de verkar inte lika tillförlitliga. Vad kan gå fel, det rör sig ju inte om några avancerade "maskiner" precis. Var 17 köper jag en Grovis?
Azkel: Får dessvärre korrigera det jag tidigare skrev, blev inget Stabila från ebay. :-( Säljaren meddelade nu att en anställd till honom redan hade sålt det sista. När jag kikar på hans hemsida har han dock flera att sälja. Jag påpekar detta och då hävdar han att det inte är hans företag jag hittat. Jag kopierar då kontaktuppgifterna från hans hemsida och påpekar att det till 100%
maskan: Kan meddela att det blev en PEX 400AE, då jag inte kunde motivera mig till de dyrare maskinerna. Har bara testat den lite snabbt och det tar lite tid, men det går iaf att slipa till trärent! Återkopplar om en tid när jag testat den mer.
ceson: Intresset här på B-H för dessa dagar kanske inte är så stort längre. Jag tycker att det är lite kul att gå och titta på vad dom olika märkena har för nytt att visa och klämma representanterna på lite nyhetsskvaller :) [bild]
sblixten: [citat] Jag har en sådan, men har bara använt den utomhus och utan ansluten dammsugare. Jag kan kolla på det till i morgon om ingen annan hinner före.
Ola C: Jag läser ju som en kratta, läste "40mm stora hål". Du kan ignorera mitt inlägg ovan.
sap82: Jag har en Custers från din alt2-länk. Fungerar bra, är stabil och väldigt enkel sätta upp/fälla ihop
SnickareHobb: Tackar för svaren! Ska kolla med maskindelen och Clas Ohlsons reservdelar!