Jag har köpt min träsvarv på blocket och har diverse tillbehör som jag inte tycker är så "självförklarande" när/hur de skall användas...den till vänster har jag inget problem att förstå ... att man vill dra in skruven i ett mindre(?) arbetsstycke ... som alternativ till en större chuck ...

Men mitt och höger vore kul om någon visste något mer om!

• Tre olika metallsvarvtillbehör placerade på en hylla, den vänstra med en skruv och den högra med stift och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den i mitten är en svarvpatron man fäster svarvämnet inuti typ täljer så att man kan slå i träbiten används då mindre saker skall svarvas. Den till höger är en medbringarskiva och används normalt till metallsvarvning den används tillsammans med en dubb och en medbringare/svarvhjärta. Är svarven en solberga liknar deras tillbehör.
http://www.solbergatrasvarvar.se/Tillbehor.html

Tack för svar! ja axeldiametern påminner om solberga... Men gängan är inte riktigt samma. Den enda texten på den är "Stockholms stads yrkesskolor"

Har den använts i undervisningen eller är den ett elevarbete? tillbehören ser ut att tillhöra en större industritillverkad maskin

Skylt märkt med "STOCKHOLMS STADS YRKESKOLOR" på en metalldel, tyder på professionellt arbete, inte elevprojekt.
Skapa konto

Svarv i arbete med detaljerad träbit fastspänd och verktyg för bearbetning.
Skapa konto

Ett par bilder till...Det är som synes knappast ett elevprojekt...Men har inte sett någon annan plåt på den...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.