Du får ingen vettig rikt-planhyvel för 4000 kronor om du inte köper begagnat. I så fall är den sannolikt ett renoveringsobjekt.
En bordscirkelsåg är också bra att ha men där är situationen den samma. För 4000 kan man få ett bra renoveringsobjekt.

Personligen så klarade jag mig länge utan bandsåg. Först hobbysnickrade jag i många år utan den och sedan snickrade jag som bisyssla ett par år. När jag sedan äntligen köpte bandsåg var det en 100 år gammal Beronius med 60 cm hjul som inte går att flytta utan frontlastare. Om du behöver en liten bandsåg så köp men man klarar sig utan bandsåg längre än de flesta tror.

En vanlig kap/gersåg är litet i sämre laget som snickerimaskin. Nogrannheten är litet sisådär om man inte köper en dyr modell. Däremot är den väldigt praktisk när man bygger eller reparerar ett hus. Tjänar in sig på några dagar.

Är du sugen på en Inca bandsåg så har jag numera en sådan till övers!

vectrex skrev:
Bandsåg klarar jag mig utan än så länge pappa har en Inca, får ta över den nån dag :D

vectrex skrev:
Du har pm. :)

//Ronnie

Kort trådkapning

Är intresserad av en liten Inca och den Vectrex har skulle vara perfekt för mig egentligen. Saken är den att han har förädlat den på ett sätt som jag själv tänkt göra att så den tyvärr ligger utanför mina ekonomiska ramar. Dock får jag säga att jag definitivt anser den som prisvärd.

Summa summarum är jag inte spekulant på den längre, är någon annan intresserad så rekommenderar jag att slå till.
Slut på trådkapning.
//Ronnie

T
Jaggaxjr skrev:
Bandsåg klarar jag mig utan än så länge pappa har en Inca, får ta över den nån dag :D
Och ändå var det med i listan i ditt första inlägg...?

Av de sakerna du nämner så skulle jag rekommendera en rikt- och planhyvel, det är väldigt praktiskt att ha för att kunna fixa till virke.
Vill själv ha en men har varken budget eller plats just nu.

Kap- och gersåg är bra för mycket när man har hus, för att kapa längre bitar, korta bitar klarar du bra på borssågen.
Bandsåg är verkligen bra om man ska såga rundade former men kan till viss del ersättas av en sticksåg om det kniper. Den är ju även bra för att klyva ner virke som du inte kan klara på bordssågen men då kan det krävas en kraftigare modell med högre "gap" och du verkad ju kunna låna om det behövdes.

Annars är väl ett par bra handhyvlar och stämjärn bra att ha, en mindre ryggsåg för att göra sinkningar, en kombinationsvinkel med hyfsad precision och lite tvingar om man vill börja snickra och ska prova att bygga lite möbler.
Strykmått och märkkniv är bra för att märka ut var man ska såga/stämma ur osv.

Testarn skrev:
Och ändå var det med i listan i ditt första inlägg...?

Av de sakerna du nämner så skulle jag rekommendera en rikt- och planhyvel, det är väldigt praktiskt att ha för att kunna fixa till virke.
Vill själv ha en men har varken budget eller plats just nu.

Kap- och gersåg är bra för mycket när man har hus, för att kapa längre bitar, korta bitar klarar du bra på borssågen.
Bandsåg är verkligen bra om man ska såga rundade former men kan till viss del ersättas av en sticksåg om det kniper. Den är ju även bra för att klyva ner virke som du inte kan klara på bordssågen men då kan det krävas en kraftigare modell med högre "gap" och du verkad ju kunna låna om det behövdes.

Annars är väl ett par bra handhyvlar och stämjärn bra att ha, en mindre ryggsåg för att göra sinkningar, en kombinationsvinkel med hyfsad precision och lite tvingar om man vill börja snickra och ska prova att bygga lite möbler.
Strykmått och märkkniv är bra för att märka ut var man ska såga/stämma ur osv.
Ja bandsågen står ju hos min pappa nu så jag tänkte jag behövde en med men tänkte om.
Stämjärn har jag Hultafors HDC 1 st är det värt att köpa mer? är dom ok?
Hyvlar får jag nog läsa på lite om finns ju massor av olika sorter.
Ryggsåg får det nog bli nått tips?
Rikt och plan får det bli, inca eller emco? verkar komma ut på blocket emellanåt.

Sen blir det nog Kap o gir, är Bosch Professional GCM 8 SJL ok?

Om du inte redan har en skensåg hade jag prioriterat en sådan högre än kap-ger.

Jag vet att jag svar i kyrkan men en sån där sänksåg har jag aldrig haft behov av fastän jag har snickrat som hobby i 18 år och som deltidsarbete i 2 år.

En rikt/planhyvel är betydligt mer användbar eftersom den ger dig hyvlat virke i vilka mått du vill mycket snabbare än du kan hyvla för hand.

Inca har svag matarvalsdrivning som överhettas lätt. OlaC här på forumet har en så du kan ju fråga honom.'
En annan nackdel är aluminiumbord som nöts relativt snabbt. Annars har de gott rykte.

Emco Rex har också aluminiumbord tyvärr. Dennis CA här på forumet har en så du kan ju fråga honom men jag tycker att den verkar ganska bra för sin storlek.

Personligen skulle jag ha is i magen tills det dyker upp en något kraftigare rikt/planhyvel i renoveringsdugligt skick för 4000 men jag vet ju inte hur duktig du är på att lappa ihop trasiga maskiner och tillverka dina egna reservdelar.
Du gör som du vill.....

Gällande stämjärn tror jag mer på Narex än på Hultafors. Narex är ingen toppenkvalitet men de är ändå hyfsat bra och priset är lågt. Det är bra att ha 3-5 olika storlekar men framför allt måste man ha utrustning så man kan vässa dem.

Nu är hultafors hdc lite speciell i sitt utförande. Dom har sneglat på bahco ergo för man kan lägga stämjärnet platt på underlaget och järnet ligger plant mot ytan. Och vad jag hört ska det vara ett bra stål och fin härdning.
Narex är betydligt billigare och ärligt vet jag inte om det är bättre kvalitet i narex. Men däremot är narex bra mycket snyggare

Stämjärn som man kan lägga platt på ytan är svårare att hugga rakt med så varje typ har sitt specifika ändamål.

I mina ögon ser Hultafors hdc ut som en kompromiss.......

Jag tackar för alla tips :D

Det verkar som rikt o plan hyvel är bra och ha, får lägga bevakning på Blocket.
Stämjärn får jag beställa några Narex då priset var bra.

Resten får jag läsa på om lite om och lära mig mer om.

Jaggaxjr skrev:
Du menar nått sånt här eller [länk]
Om den ska ersätta en kap/ger i byggsammanhang så bör den även vara smidig att köra utan skena och det tror jag inte de tunga sänksågarna är. Du "behöver" också en vinkelkapningsmanick till sågen. Då kan du både kapa och klyva det mesta med precision tillräckligt för byggändamål. Reglar och liknande klyver du med din bordssåg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.