T
Trätomte: [citat] Jättefint. Tack! Att öppna en kran kanske bäst att låta bli?
2 svar · 1,1k läst
N
nallepu: När jag tittar på reklamen ser det ut som om det blir en ganska tjock beläggning i röret men känner jag på strumpan som man dränker in med plast och sedan kör genom en valls tvivlar jag på att strumpan i röret kommer att bli ca 5 mm tjock snarare ett par mm och då tvivlar jag på att röret kommer att tåla trycket från jord och stenar. När jag bytte ut rören ovanför källargolvet
6 svar · 2,5k läst
D
Dilato: Det sitter något på toppen av hydroforen som kan vara något för att fylla på luft...lite svårt att se. Nytt vattenståndsrör: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vatten/vattenpumpar/tillbehor-vattenpumpar/beulco-5145230-vattenstandsror-for-vattenstandsstall-1000-mm-2812802 https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-pumpar-vatten/hydroforer/plastror-nivaror-l-500-mm
10 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: Här där vi har fritidshus och just fått in komunalt VA, varnade de om att man inte fick ha både vatten/avlopp och matlagningsmöjlighet i gäststuga. Har man det blir det en avgift för extra "lägenhet", som ligger på 45 - 90 000 beroende på tomtstorlek. De tipsade om att man skulle ta bort ev, mikrovågsugn eller lösa kokplattor, kaffebryggare osv innan de kommer och inspekterar. Men som
12 svar · 3,0k läst
·
T
Tim Mullo: Bara så alla vet detta säger kommunen. Kan va bra att veta för många i framtiden Mvh
12 svar · 1,2k läst
·
L
Leif i Skåne: Byt till en blandare med bidédusch. Det är inte kul att spola med kallvatten. Å andra sidan är det första vattnet rumstempererat om det varit stillastående i rören.
1 svar · 647 läst
·
H
HemVid: [citat] Har exakt samma problem. Fick heller ingen adapter.
9 svar · 9,1k läst
·
Z
Zilenser: Baga är jag rätt säker på att de kan ha så smala luftningsrör i sina "paket".
9 svar · 1,5k läst
·
D
Dilato: [citat] [MEDIA=youtube]-BHPwGH-TrU[/MEDIA] [MEDIA=youtube]L75aJmY9ph8[/MEDIA]
1 svar · 449 läst
·
B
beow: Verkar som det här inlägget beskriver hur man gör för att ta bort vakuumventilen: https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-varmvattenberedare.422733/#post-4305334
4 svar · 971 läst
·
M
martinponten: [citat] Önskar jag hade läst ditt inlägg mer noggrant, det hade sparat mig en massa tid och besvär. Nu ser det iaf ut som på bifogad bild. Röret var mycket riktigt 16 och det blev en 15/16 klämringskoppling och en 16/10 kulventil. Allt är tätt när jag drog på vattnet. Men - det var fördjävla trögt att dra muttern runt klämringen. Efter handdragning kom jag bara ca 3/4 varv. Vatette
5 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Aha, så fräckt av dem...
19 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Missat att du svarat, men du har hittat ett mycket bra val. Kör! 👍
4 svar · 765 läst
·
T
Tornhuset: Ingen aning vad locket gör, men det var intressant att se hur det ser ut under det!
5 svar · 2,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Du har all information under "dokument"
5 svar · 867 läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Som sagt, här tycker jag att gvk och säker vatten tycker olika (vilket de naturligtvis kan göra), men vore intressant att höra om någon har ytterligare info eller erfarenhet över lösningar. Någon som ex har fått ett fördelarskåp med "vanlig plåtlucka" installerat i ett kaklat badrum och försökt ta reda på om det är ok?
2 svar · 1,1k läst
S
Skogsmumrik: Ha, inatt fattade jag att pumpen sitter på baksidan och inte som i Youtubeklipp jag sett. Behövde ju inte alls skruva loss sidan. Rengjort i botten där, torkat av det som går, kontrollerat ayt propellern inte sitter fast i pumpen och rengjort det jag tror är sensorn (2 metallblad som sticker ner parallellt. Det var litet kalkavlagringar på dem. Återstår att se om den fortsätter larma men
1 svar · 958 läst
·
Michael Elinder
Michael Elinder: Man kan sänka ner en "strumpa", en sorts lång gummiballong som tätar mot att ytvatten rinner ner i den borrade brunnen. Vi hade otjänligt vatten (e-coli) och chansade på att felet var att ytvatten rann ner. Vi fick en strumpa nedsänkt till 24 m (maxdjup för att kunna ta upp den senare) och vips blev vårt vatten både tjänligt och gott. Superb lösning som är helt underhållsfri. (stora
16 svar · 2,8k läst
K
Kane: Nytt reglemente från i år, https://www.kemi.se/rad-till-privatpersoner/kemikalier-i-hemmet-och-pa-fritiden/propplosare/fragor-och-svar-om-propplosare
29 svar · 6,0k läst
·
X
xxargs: Enskild avloppsbrunn med infiltrering ??? Om röret går inomhus så värms den av stugvärmen och det kan bli en smula drag i den precis som en skorsten och det drar luft kanske hela vägen från 3-kammarbrunnen och kanske även från infiltreringen mm. och där fins lukt och också fukt och fins en risk att i kallare delar inklusive insidan av vindens ytor börja agera som en
2 svar · 1,3k läst
parsen
parsen: [citat] Jag tog 15x2,5 så 10 mm invändigt. 16x2 hade vart bättre.
11 svar · 1,4k läst
A
Albireo: Tack! Hade ingen aning att det fanns denna typ av ventiler.... (dock är 1-1/2" ventiler ganska kostsamma...)
3 svar · 835 läst
·
R
Riverground: [citat] Det kan bero på väder och lufttryck
6 svar · 557 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] aha, ja ok, det håller jag med om. Jag var fast i någon flerstegsraket här, men det är förstås enklast att dra dit kulventilerna direkt, om man ska ha sådana.
6 svar · 646 läst
·
E
elkiano: Hej, Nu imorse hörde att det droppade vatten från brunnen. Det ska vara en djupborrad brunn och den har fungerat felfritt de senaste två åren sen vi köpte sommarstugan. Vi har ofta varit här på vintern tidigare men aldrig haft några problem med vattnet. Jag tror biten som sitter över mark kallas borrtopp? Och det verkar vara den det läcker från. Pölen runt var inte frusen heller
0 svar · 439 läst
·
R
Ragge Hylsa: [citat] TACK!! Lossade den feta svarta utvändiga muffen och ruckade upp det grå ”mellanröret” nån millimetern och skruvade fast igen. Läckage borta och rörmokare avbokad🤠👍
2 svar · 706 läst
·
N
Nousche: [citat] Fick du någonsin något svar? Och hur gjorde ni i slutändan? Jag ska göra samma sak snart och är intresserad hur ni gick tillväga och om ni är nöjda idag?
1 svar · 1,2k läst
P-plats
P-plats: [citat] Jag anlitade Ale betongborrning men när jag räknar efter så tror jag det är ca 11 år sedan så kostnaden kanske inte lägre är relevant. Det var även 50% ROT på den tiden men ring runt och kolla. En sak jag lärde mig var att de tog betalt beroende på kapdjup vilket jag inte visste när killen frågade hur djupt jag ville att han skulle kapa och jag sa "kapa så djupt du kan"...
9 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.