Hej,
Jag har nyligen köpt hus och det fanns en slang dragen från sjön till carporten.

Slangen verkar vara 1” (25mm) med gängor ”inåt”:
Hand håller i en 1-tums slangkoppling med inre gängor, bredvid en svart hydroforpump över trallgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har köpt en hydroforpump som jag tänkte koppla på slangen.
Insugets gängor på pumpen är dock samma som på insugsslangen, så jag behöver någon koppling mellan. Vad ska jag köpa där?
Hydroforpump placerad på träunderlag i carport bredvid grått plank. Grön och röd slang, gräsklippare och tegelsten syns på grusgolvet.
Skapa konto
Svart hydroforpump med gängad anslutning ses mot bakgrund av grus och en grön slang.
Skapa konto

Jag vill koppla pumpen till en vanlig trädgårdsslang som redan finns här. Vad behöver jag för att koppla ”utblås” på 1” till slangen?
Grön trädgårdsslang ansluten till en vit vägg med ett orange munstycke, som visas i en carport.
Skapa konto
Hydroforpump med en gängad anslutning och intilliggande slang, placerad på grus under en trädgårdsskärm.
Skapa konto

Tack för hjälp! Är verkligen nybörjare på detta!

Om den blå-svarta slangen är 25 så är det en PEM25 slang. Kopplingen ser lite udda ut, och det vita ser koniskt ut? Tror det finns en motsvarande del som den egentligen ska sitta mot (kanske en 28 klämringskoppling, men det är svårt att se på bilden), för gängan på den "lekande" muttern ser mycket finare ut en en normal R20/R25 gänga.

De gängade hålen på pumpen kanske är R25 (du behöver mäta invändigt mått och jämföra mot tabell), kanske R32. För att koppla Gardena-koppling så räcker det med en sexkantsnippel med rätt gängor (en för pumpen, och en för gardenakoppling, 1/2" = R15).

Behövs bättre bilder på PEM-slangens koppling för min del för att gissa vad det är, om ingen annan vet på rak arm.

• Gilla
Fgiss
  • Laddar…
J jishi skrev:
Behövs bättre bilder på PEM-slangens koppling för min del för att gissa vad det är, om ingen annan vet på rak arm.
Det är en äldre VA Vårgårda PEM-koppling så har inte TS andra delen till den är det bara att skaffa en ny anpassad till slangens dimensioner och med lämplig utvändig gänga mot pumpens sugsida.

• Gilla
Fgiss
  • Laddar…
Beror ju lite på hur anslutningen till slangen ser ut och har för dimension. I princip behöver du ju en nippel 1" utvändig gänga till 1" invändig gänga, för att klara intaget. För att förenkla vattenpåfyllningen vid start, så kan du fixa ett något mer komplicerat med ett T-kors och extra kulventil enligt foto #1.
Ut från pumpen behöver du en nippel för förminskning ner till dimensionen på din anslutning för snabbkopplingen ( Gardenakoppling? ).
VVS-installation med T-kors, kulventiler och kopplingar, monterad på trävägg, vriden 90 grader.
Skapa konto
( Bilden är vriden 90 grader 😢. )
Klämringskoppling för PEM-slang, blå och svart, dimension 25 x R25, visas med pris och betyg. Passar väl för inloppet ?
Förminskningsnippel av metall med 1" till 3/4" gänga, markerad med pris och artikelnummer. Och något likt detta för utgången av pumpen om du ska ha "Gardenakopplingen" direkt på.
Åk till en bygghandel, Clas Ohlsson, Biltema eller liknande, så hittar du delarna.

• Gilla
Fgiss
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Beror ju lite på hur anslutningen till slangen ser ut och har för dimension. I princip behöver du ju en nippel 1" utvändig gänga till 1" invändig gänga, för att klara intaget. För att förenkla vattenpåfyllningen vid start, så kan du fixa ett något mer komplicerat med ett T-kors och extra kulventil enligt foto #1.
Ut från pumpen behöver du en nippel för förminskning ner till dimensionen på din anslutning för snabbkopplingen ( Gardenakoppling? ).
[bild] ( Bilden är vriden 90 grader 😢. )
[bild] Passar väl för inloppet ?
[bild] Och något likt detta för utgången av pumpen om du ska ha "Gardenakopplingen" direkt på.
Åk till en bygghandel, Clas Ohlsson, Biltema eller liknande, så hittar du delarna.
Hej,
Tack! Menar du att jag ska dra bort det nuvarande som sitter på PEM-slangen och sen trycka dit den blå?

Ja, om du har tillräckligt längd på slangen, så skulle åtminstone jag göra så. Man vet ju inte hur sliten den gamla kopplingen är och det behövs ju en extra övergång om den gamla används.
P.S. så har jag på min sjövattenpump till bastun ( ej bild 1 ) D.S.

• Gilla
Fgiss
  • Laddar…
F Fgiss skrev:
Hej,
Tack! Menar du att jag ska dra bort det nuvarande som sitter på PEM-slangen och sen trycka dit den blå?
Om du inte har andra halvan till gamla kopplingen dvs med rätt fasning mot den vita plastdelen i änden på slangen får du skaffa en ny tex av typen Hasse visar.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
[bild] ( Bilden är vriden 90 grader 😢. )
[bild] Passar väl för inloppet ?
[bild] Och något likt detta för utgången av pumpen om du ska ha "Gardenakopplingen" direkt på.
Förstår jag det rätt att denna går att byta mot den blå från Clas Ohlson?

• Klämringskoppling för PEM-slang, rak, 32 mm x 1" (R25) Hane, guldmetalliska gängor, pris 149 kr.
    Skapa konto
Ja, klämmer fast i slangen och gängas i pumpen.

Tack så mycket för all hjälp! Nu fungerar det kanon!

Läste i bruksanvisningen att man inte skulle använda trädgårdsslang från utloppet då slangen kunde explodera pga trycket. Är det en reell risk?

Risken finns, men du har ju armerad slang, så om du bara har det under uppsikt vid användandet, så är det nog OK. Blir ju samma sak, som om du kör med trädgårdsslang och stänger av sprutmunstycket och låter det vara så en längre tid. Finns ju också en risk att slangen "kryper ur" sina kopplingar och då blir det ju "full sprut". Om du vill vara lite säkrare, så sätt en bit PEM eller metallrör fram till en ventil. Då kan du stänga ventilen när du inte använder vattnet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej igen,
en sista fråga.

Såg att det skulle bli minusgrader två nätter här. Vill helst inte skruva isär allt igen.
Om jag stänger av pumpen och sedan sätter på kranen så att den trycker ut det mesta av vattnet ur hydroforen.

Kan jag då lämna den ute? Eller blir jag illa tvungen till att skruva isär och bära in?

Om det inte blir för många minusgrader och under för lång tid, så borde det räcka med att täcka över med en pressening eller ett gammalt täcke på nätterna.

Om det inte blir för många minusgrader och under för lång tid, så borde det räcka med att täcka över med en pressening eller ett gammalt täcke på nätterna.
Hej igen,
jag hade tömt ut en del. Trodde inte att det skulle bli kallt inatt men den hade visst fryst.
Jag ska kolla i eftermiddag när det förhoppningsvis tinat.

Hoppas att den klarat sig.

Brukar det inte finnas en lågt placerad plugg på pumphuset för att dränera ur vattnet? Det har jag på några pumpar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.