Hej!

Jag är ny på forumet, men hoppas jag postar denna frågan i rätt kategori.

Jag köpte ett ganska nedgånget hus för fem år sedan och har successivt renoverat det. I trädgården finns en brunn, men jag vet inte hur länge det är sedan den fungerade. Jag har i varje fall aldrig fått igång pumpen. Nu undrar jag om jag kan få vatten från brunnen för trädgårdsbevattning.

Så, två gjutna hål i marken, bredvid varandra, trälock på. I den ena finns en gammal vattentank och en vattenpump. Därifrån finns det rör upp i en kran och till ledningar som ligger mot fler kranar som ligger längs huset (vi har en någorlunda L-formad trädgård). Så uppenbarligen tänkt för bevattning från början.

I det andra hålet är bara ett rör från vattenpumpen från första hålet ner i marken, ingen aning hur djupt det går.

Så, mina frågor. Jag undrar om det är rimligt att tänka att om jag bara byter ut pumpen, vattentanken och ev lite rör, så bara fungerar allting? Eller är det osannolikt? Hur kan man få reda på det innan man börjar investera i utrustning? Någon entreprenör i Skåne som rekommenderas för detta?

Nedgången brunn med gammal vattenpump, rör och trälucka i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal vattenpump och tank täckt med spindelnät, tecken på bristande användning och underhåll.
Skapa konto
Äldre vattenpump och rostig vattentank i en brunn med synliga rör och tryckmätare under trälock.
Skapa konto
Äldre vattentank med korroderade rör och mätare, belägen i en brunn som användes för bevattning.
Skapa konto
Nedgången brunn med gammal vattentank och vattenpump, omgiven av rör och ledningar.
Skapa konto
En gammal, rostig vattenpump och vattentank i ett brunnshål med rör och kablar, omgiven av stenar och smuts.
Skapa konto
Gammal rostig vattenpump och tank i en brunn, med synliga rörledningar och verktyg, för trädgårdsbevattning.
Skapa konto
Gammal rostig vattenpump i brunnen med synliga rör och trästruktur, behöver troligen renovering.
Skapa konto
Överblick av ett öppet, cirkelformat hål med jord och spillror, inklusive ett rostigt rör som skymtar fram.
Skapa konto
Gammal brunn med vattentank och pump, gräs och rör synliga, i behov av underhåll.
Skapa konto
Bild på en gammal vattenpump och vattentank i en nedgången brunnskonstruktion med rör och täckt av spillror.
Skapa konto
Gammal rostig vattenpump och tank i brunnen för bevattning.
Skapa konto
Öppet gjutet hål i mark med en äldre vattentank och vattenpump under trälock, omgiven av spindelnät och löv.
Skapa konto
Äldre, nedsmutsad vattentank och rostig pump inne i en brunn med rörkopplingar, i behov av renovering.
Skapa konto
Gammal vattenbrunn med trälock och en oanvänd vattenpump omgiven av grönska i en trädgård.
Skapa konto

Går pumpen runt när du slår på elen? Om inte - har du provat att vrida "för hand" ?

Det händer inget om jag slår på elen. Någon gång hade jag en elektriker som kom och byte elcentralen. Han kollade lite och hans åsikt efter ett snabbt titt var att det var fel på själva pumpen.

Intressant med att vrida för hand, du får ursäkta min okunnighet, vad ska jag vrida på?

Axeln mellan motorn och pumpen ska gå att vrida på för hand, röda pilen pekar på axeln,
Motor och pumpmekanism med en röd pil som pekar på en axel som ska vara möjlig att vrida för hand.
Skapa konto

Tack snälla för tipset! Tyvärr verkar det inte gå att vrida på den. Jag skulle ev kunna skvätta på lite olja eller prova med en rörtång?

Nästa steg så skulle jag lossa motorn från plattan och dra loss motor och kolla om det är motorn eller pumpen som sitter fast.

Enklast är nog att ta upp både motor och pump.

Du kan ju dra igång handpumpen. Annars funkar en enkel dränkbar pump för att testa flödet. Men sannolikt är det inget problem med brunnen.

Ja. Handpumpen är i och för sig bara dekorativ och inte kopplad. Men det jag får göra är att försöka koppla in en billig pump från Jula (300 kronor) och se vad som händer. Det som kanske blir lite omständigt blir kopplingen. Det är fast rörinstallation, men moderna pumpar använder ju smalare slangar, va? Får kanske ta hjälp av en rörmokare men den biten.

En enkel dränkbar pump sätter du vattenslangen direkt på. Det är ingen ide att koppla in den på rörsystemet. Men grov slang är lämpligt, det är inte mycket tryck i dem.

Ja, jag förstår det, men jag menar röret som går ner i marken.

Handpumparna kan du fortfarande köpa i gammal stil.

Sen kan man undra egentligen vad detta är för brunn. Det enda jag ser ovanifrån är ett ganska grovt rör som går ner i marken. Kan vara en rörspets bara par meter ner, eller djupborrad? Huset byggdes under sent 70-tal, gissar på att brunnen kom kanske under 80-talet. Någon som kan gissa vad detta är?

Blir förmodligen så att jag helt enkelt tar bort gamla pumpen, gör en grov mätning av hur långt ner röret går bara med att sänka ner en tråd och se var det tar stopp. Kolla sedan om den är våt när den kommer upp igen. Skaffa sedan en hydroforpump och helt enkelt sätta sugslangen ner i stora röret istället för att försöka ansluta det till nya pumpen.

Borde funka, va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.