Jag säger som många hantverkare, när man når en vägs ände, då får man hitta på lösningar. Dom där 88.5 används nog mer ofta än vad man tror. Jag kommer ha 88,5 på min WC, dock så. Sitter både handfat och golvbrunn till bad efter den 88.5, så räknar med att skiten/papper som tar bakvägen spolas bort med tid ändå. För notis, i päronens renovering blev det också en 88.5 då det inte fanns utrymme för annat. Det har fungerar 3 år utan bekymmer, men de har som jag, handfat och golvbrunn efter 88.5 som spolar bort det som åker uppströms. Just saying. Kommer förmodligen fungera fint med 88,5. Men 45 gren hade varit som man borde ha gjort.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A a12345 skrev:
Vi har tänkt vidare och blir mer och mer skeptiska till att använda den 88,5 graders böjen utan tror vi måste ha WC-anslutningen på en egen gren. Vad tror ni om den här lösningen:
[bild]
Tvättstället ansluts som ett T-rör på platsen den är i nuläget. Ett Y-rör läggs in efter uppgången till tvättstället. Den ”raka” delen av Y-röret går till toaletten som sedan går till en 90 graders böj upp. ”Förgreningsdelen” av Y-rötet går till golvbrunnen. Avloppsdelen som idag är mellan WC-anslutningen och golvbrunnen tas bort.
A a12345 skrev:
Vad tror ni om denna lösningen? Funkar det med handfatet, att den inte är på en egen förgrening? Vi förstår att det inte ska va på det sättet men återigen, skulle det funka i praktiken att ha tvättstället anslutet 90 grader rakt upp som ett T-rör.
Det skulle vara ett bra alternativ att göra som på bilden, montera grenrör 110/75 45gr alternativt 110 45gr gren med en förminskning till 75 och använda en wc böj till toaletten, bila ut en ny ränna för golvbrunnen. Ts avloppet bör inte vara några problem men det bästa skulle kanske ändå vara att få dit en 110/50 45 gradigt grenrör för att få vattnet att rinna åt rätt håll. Om det går såklart. (Om ni ska ha kommod är det inte jätte blodigt att avloppet hamnar exakt i mitten)
Avloppsrören ska minst hamna 60mm från kant på röret till färdig vägg för att få till alla manschetter och golvbrunnen minst 200mm från kant till färdig vägg.

Mvh röris 👍

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A a12345 skrev:
Tyvärr så blir det väldigt svårt att bila ut tillräckligt mycket för att kunna lägga avloppet så som man ska enligt säker vatten. I så fall måste i princip hela badrummet bilas upp. Finns det något sätt att lägga avloppet så att det i alla fall funkar, dvs avloppsvatten inte kommer upp i golvbrunnen eller att det blir konstant stopp i toan? Jag förstår att det inte är önskvärt att göra så men tror tyvärr det är det enda valet jag har just nu.
Förminskning till golvbrunnen ska sitta uppåt.

• Grå plastavloppsrör med förminskning uppåt, monterat mot en vägg av träskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A a12345 skrev:
Hur kan det göra det om WC-grenen och golvbrunnen är på två olika anslutningar? Kanske inte var världens tydligaste bild
Hej installation är korrekt wc avlopp få anslutas direkt med detta sätt så länge det finns spolning bakom i detta fall golvbrunn.Även ts avlopp är korrekt man kunde ha slopat 45 graders vinkel men då hade röret kommit längre ut förmodligen har kunden önskat ts.anslutning närmare vägg???. Sista frågan har rörmontören fått korrekt golvhöjd oftast får man luddiga besked och sen byggare ändrar höjden i bland pga av flytspackel tar slut eller man har tänkt fel eller kunden ändrar golv höjden efter rörmokaren har gått hem.!!! Mvh Juhani Nyman

A a12345 skrev:
Ingen som har något svar på någon av frågorna? All hjälp är välkommen :)
Allt är fel måste göra om

E eovs skrev:
Hej installation är korrekt wc avlopp få anslutas direkt med detta sätt så länge det finns spolning bakom i detta fall golvbrunn.Även ts avlopp är korrekt man kunde ha slopat 45 graders vinkel men då hade röret kommit längre ut förmodligen har kunden önskat ts.anslutning närmare vägg???. Sista frågan har rörmontören fått korrekt golvhöjd oftast får man luddiga besked och sen byggare ändrar höjden i bland pga av flytspackel tar slut eller man har tänkt fel eller kunden ändrar golv höjden efter rörmokaren har gått hem.!!! Mvh Juhani Nyman
Är du röris?

Wc-avloppet är Möjligtvis Ok rent funktionsmässigt, men då är det en rejäl nödlösning och _Inte_ godkänt utav säkert vatten.
Det var mer "Ok" att dra såhär för typ 10 år sen.
En bekant/kollega har fått backning på just ett sånt här wcgren utav besiktningsman när de hade höjdproblem, med hänvisning till säkert vatten.

Som tur är förbesiktades det innan gjutning då det var ett relativt stort projekt, inte "bara" ett badrum.
.. men det innebar en hel del ny bilning och problemlösning.

Har man kommit överens om att det ska utföras enligt någon sorts branschstandard (typ säkert vatten) så ska det göras om.

Det räcker med att företaget som gjort dragningen är anslutna till säkert vatten.
De är bundna till standarden om de inte varslat om att det blir en avvikelse från praxis.

Sen är grenet vid tvättstället felvänt, det är vänt muff ner (mot fall/stam/stående).
Ett grenrör med "90" grader är oftast 88.5* i instick för att slippa brytningar när man går ifrån liggande ledning till stående stam, där man normalt sett använder ett "90*" gren.
Men det förutsätter att muff är uppåt.
I det här fallet kommer insticket med 1.5* lutning mot bakfall.

Om man kollar på grenet så finns det ofta en märkt flödesriktning som en plastförhöjning i form utav en pil, för att undvika just det här.

Jag struntar i att det är "tight", det hade gått att sätta ett 45* språng med dubbelmuff istället och vänt grenet rätt.

Förmodligen inget problem, men man vänder inte ett gren så om man har någon sorts yrkesstolthet.

Ursäktat om man är lärling men då kanske man inte ska ha ett eget ansvar över ett badrum utan handledning.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C carl95 skrev:
Det skulle vara ett bra alternativ att göra som på bilden, montera grenrör 110/75 45gr alternativt 110 45gr gren med en förminskning till 75 och använda en wc böj till toaletten, bila ut en ny ränna för golvbrunnen. Ts avloppet bör inte vara några problem men det bästa skulle kanske ändå vara att få dit en 110/50 45 gradigt grenrör för att få vattnet att rinna åt rätt håll. Om det går såklart. (Om ni ska ha kommod är det inte jätte blodigt att avloppet hamnar exakt i mitten)
Avloppsrören ska minst hamna 60mm från kant på röret till färdig vägg för att få till alla manschetter och golvbrunnen minst 200mm från kant till färdig vägg.

Mvh röris 👍
60mm samt 200mm måttat från kant till väggmåttet där tätskikt appliceras.

Det behöver inte vara färdigt vägg-mått (typ kakel) om det inte är våtrumsmatta som står för tätskiktet.

Illustration av mått för tätskikt i ett våtrum med markeringar för minsta avstånd från brunn och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. Så nu kan du spara en cm till i framtiden.

Varsågod.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jodå jag vet att färdig vägg refererar till tätskiktet så du kan få behålla din cm 🤣
Edit: Det kanske inte var riktat mot mig utan mer åt den som la ut tråden.

C carl95 skrev:
Jodå jag vet att färdig vägg refererar till tätskiktet så du kan få behålla din cm 🤣
Edit: Det kanske inte var riktat mot mig utan mer åt den som la ut tråden.
Det var inte riktat mot någon, annat än att hjälpa TS.

Färdig vägg för mig (och för alla jag någonsin jobbat med) är färdigt ytskikt, då finns det inget utrymme för fritolkning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.