Återupplivar tråden eftersom jag funderar på att väcka liv i min gamla brunn för att få vatten till trädgårdsodlingarna.
Brunnen användes för 30 år sedan och hade då gott dricksvatten.

Har förstått att det vettiga vore att först tömma den på vatten, därefter göra rent och låta regnet fylla på.
Eventuellt lägga lite grus i botten?

Kan den här pumpen räcka eller måste jag anlita firma / köpa större pump?

https://www.clasohlson.com/se/Dränk...eS2eZ7OJHHx6nEgJWaqQHxQvXh88xS60aAooGEALw_wcB

Regnet?

H Hundliv i Näsåker skrev:
Har förstått att det vettiga vore att först tömma den på vatten, därefter göra rent och låta regnet fylla på.
Eventuellt lägga lite grus i botten?
Till trädgårdsvatten? Är det vatten i nu? Då är det vettiga att bara börja vattna.

Är det sen dålig tillrinning så kan man tömma, gräva ur silt i botten och lägga i ny sand. Men ger brunnen vatten så bara pumpa..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Till trädgårdsvatten? Är det vatten i nu? Då är det vettiga att bara börja vattna.

Är det sen dålig tillrinning så kan man tömma, gräva ur silt i botten och lägga i ny sand. Men ger brunnen vatten så bara pumpa..
Tack!

Kan den pump jag länkade till räcka - till att börja med?
Känns ju onödigt att investera i mer avancerad utrustning innan jag vet att det funkar.

Tillägg: Finns inga dyngstackar eller giftdepåer i närheten av brunnen.

H Hundliv i Näsåker skrev:
Tack!

Kan den pump jag länkade till räcka - till att börja med?
Känns ju onödigt att investera i mer avancerad utrustning innan jag vet att det funkar.

Tillägg: Finns inga dyngstackar eller giftdepåer i närheten av brunnen.
Den pumpen du länkar till levererar stort flöde men inget tryck.
Inget man kan driva spridare med eller mer än några meter vanlig vattenslang.

Normalt sett vill man ha något som bygger mer tryck, detta verkar vara classes billigaste:
https://www.clasohlson.com/se/Cocraft-vattenpump-med-slang-och-sprutpistol-GP-800-W/p/41-4008

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den pumpen du länkar till levererar stort flöde men inget tryck.
Inget man kan driva spridare med eller mer än några meter vanlig vattenslang.

Normalt sett vill man ha något som bygger mer tryck, detta verkar vara classes billigaste:
[länk]
Stort tack! <3

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.