Hej alla kunniga därute!
Min flickvän har problem i sitt hus med att en gammal ASEA tryckströmbrytare markerad DAMD 6 (se bilder) slår ifrån och stoppar vattenpumpen så trycket i hydroforen sjunker. Gammal ASEA tryckströmbrytare med lysande indikatorlampa och två kablar anslutna, monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ASEA tryckströmbrytare, grå, märkt DAMD 6, 1-16A, fastsatt på träunderlag.
Skapa konto

Då måste man manuellt slå på den igen. Detta sker kontinuerligt flera gånger per dag, men konstigt nog inte under vinterhalvåret. Då har allt funkat som det ska och den andra tryckströmbrytaren
Gammal ASEA tryckströmbrytare och manometer på hydrofor i ett källartak.
Skapa konto

som sitter på hydroforen har kunnat göra sitt jobb med att starta vattenpumpen när trycket i hydroforen blir lågt, och bryta när det är tillräckligt högt.
Min fråga är vad den gamla ASEA-brytaren är till för, och varför den beter sig som den gör?

Den manicken är en motorskyddsbrytare som löser för överström, men då den är minst sagt antik så kan den vara lite "trött" och kan vara orsaken självt.

MEN för att veta så ska motorströmmen mätas under drift.

Är strömmen ok så är det dags att byta motorskydd är strömmen icke ok så har du andra fel att åtgärda.

• Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
Kan vara tryckströmbrytaren som är boven, kontaktproblem med en av faserna gör överströmskyddet löser ut.

• Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
T tracker skrev:
Kan vara tryckströmbrytaren som är boven, kontaktproblem med en av faserna gör överströmskyddet löser ut.
Tack för svar! Nu när jag vet att det är ett motorskydd så kunde jag söka lite vettigare här i forumet och fick upp en annan tråd där tryckströmbrytaren var problemet, så det lutar åt att jag testar att byta den i första hand och ser om det hjälper.

B Bangeman79 skrev:
Tack för svar! Nu när jag vet att det är ett motorskydd så kunde jag söka lite vettigare här i forumet och fick upp en annan tråd där tryckströmbrytaren var problemet, så det lutar åt att jag testar att byta den i första hand och ser om det hjälper.
Tryckis för vatten finns på Jula bra pris och duger gott, se upp så du inte tar en för luft.

Köp en danfoss, min erfarenhet efter 20 år med de fyra tryckströmbrytare jag har i drift hos mig är att schneider har tappat rejält i kvalitet särskilt i fuktig miljö.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.