Jag bor i ett 20-talshus med källare.
Källargolvet är av typen tunn betongkaka.

I vintras skaffade vi en avfuktare för att snabba på torkningen av tvätten i tvättstugan som är belägen i källaren. Någon månad senare började en diffus avloppslukt kännas i källaren. Doften går inte att lokalisera till en viss plats.
Golvbrunnarna och andra vattenlås i källaren är fyllda och lukten kommer inte därifrån.
Huset är i övrigt stambytt men brunnarna och tvättstugan i källaren nyttjar orginalavloppet.

Jag har en teori.
Kan det vara så att de gamla gjutjärnsavloppet i källaren rostat sönder under plattan, och att avfuktaren gör så att fukt och lukt har börjat vandra upp genom betongen?
 
P Patrik Hazard skrev:
Jag bor i ett 20-talshus med källare.
Källargolvet är av typen tunn betongkaka.

I vintras skaffade vi en avfuktare för att snabba på torkningen av tvätten i tvättstugan som är belägen i källaren. Någon månad senare började en diffus avloppslukt kännas i källaren. Doften går inte att lokalisera till en viss plats.
Golvbrunnarna och andra vattenlås i källaren är fyllda och lukten kommer inte därifrån.
Huset är i övrigt stambytt men brunnarna och tvättstugan i källaren nyttjar orginalavloppet.

Jag har en teori.
Kan det vara så att de gamla gjutjärnsavloppet i källaren rostat sönder under plattan, och att avfuktaren gör så att fukt och lukt har börjat vandra upp genom betongen?
Kanske en spricka i golvbrunnen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske en spricka i golvbrunnen?
Doften går som sagt inte att lokalisera till en golvbrunn hur mycket man än sniffar runt. Det känns mer allmänt i luften liksom, men mest koncentrerat i området utanför tvättstugan.
 
P Patrik Hazard skrev:
Doften går som sagt inte att lokalisera till en golvbrunn hur mycket man än sniffar runt. Det känns mer allmänt i luften liksom, men mest koncentrerat i området utanför tvättstugan.
Hmmm, omöjligt att säga då tyvärr.
Har du någon avluftning på avloppet som går upp över yttertak, kollat det röret?
 
Det är inte bara en kombination av att luften blir torrare och att då luften i sig samt kläder som hänger på tork avger en annan doft?

Prova stäng av avfuktaren och se om lukten försvinner?
 
Njingan Njingan skrev:
Det är inte bara en kombination av att luften blir torrare och att då luften i sig samt kläder som hänger på tork avger en annan doft?

Prova stäng av avfuktaren och se om lukten försvinner?
Det är en väldigt tydlig avloppslukt, men visst kan det vara så att dofter framträder eller förändras vid varierande luftfuktighet.
Vi har stängt av avfuktaren nu, så får vi se vad som händer. Knepigt bara när man inte har en susning om hur snabbt det bör ha effekt om min teori med fuktvandring stämmer.
Man kanske bör ta och filma avloppet i vilket fall.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.