1 000 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Avloppslukt i källaren efter avfuktare
Jag bor i ett 20-talshus med källare.
Källargolvet är av typen tunn betongkaka.
I vintras skaffade vi en avfuktare för att snabba på torkningen av tvätten i tvättstugan som är belägen i källaren. Någon månad senare började en diffus avloppslukt kännas i källaren. Doften går inte att lokalisera till en viss plats.
Golvbrunnarna och andra vattenlås i källaren är fyllda och lukten kommer inte därifrån.
Huset är i övrigt stambytt men brunnarna och tvättstugan i källaren nyttjar orginalavloppet.
Jag har en teori.
Kan det vara så att de gamla gjutjärnsavloppet i källaren rostat sönder under plattan, och att avfuktaren gör så att fukt och lukt har börjat vandra upp genom betongen?
I vintras skaffade vi en avfuktare för att snabba på torkningen av tvätten i tvättstugan som är belägen i källaren. Någon månad senare började en diffus avloppslukt kännas i källaren. Doften går inte att lokalisera till en viss plats.
Golvbrunnarna och andra vattenlås i källaren är fyllda och lukten kommer inte därifrån.
Huset är i övrigt stambytt men brunnarna och tvättstugan i källaren nyttjar orginalavloppet.
Jag har en teori.
Kan det vara så att de gamla gjutjärnsavloppet i källaren rostat sönder under plattan, och att avfuktaren gör så att fukt och lukt har börjat vandra upp genom betongen?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Kanske en spricka i golvbrunnen?P Patrik Hazard skrev:Jag bor i ett 20-talshus med källare.
Jag har en teori.
Hmmm, omöjligt att säga då tyvärr.P Patrik Hazard skrev:
Har du någon avluftning på avloppet som går upp över yttertak, kollat det röret?
Det är en väldigt tydlig avloppslukt, men visst kan det vara så att dofter framträder eller förändras vid varierande luftfuktighet.Njingan skrev:
Vi har stängt av avfuktaren nu, så får vi se vad som händer. Knepigt bara när man inte har en susning om hur snabbt det bör ha effekt om min teori med fuktvandring stämmer.
Man kanske bör ta och filma avloppet i vilket fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden