Demmpa
Demmpa: Hus från -63, då är det troligen gjutjärnsrör, de bör också bytas.
3 svar · 585 läst
·
L
lbgu: [citat] Haha, den enda som kan vara olaglig är väl handlaren som säljer något märkt propplösare till någon utan licens att köpa det. Skulle handlaren tejpa över texten propplösare och ställa burken mellan mjölken och yoghurten så skulle den vara helt laglig att sälja. De som stiftar lagar har verkligen lyckats om nu syftet var att man inte skulle få använda propplösare utan
30 svar · 3,7k läst
·
K
kollebolle: [citat] Toppen, det löste sig. Tack! Inte så dumt att det blev såhär, nu har jag lärt mig lite mer om hur toaletten funkar :-)
9 svar · 1,1k läst
·
Spikbjörn
Spikbjörn: På landstället har jag mycket enkla lösningar, i princip ett rör ned i nästa utan kopplingar, men jag har egentligen varken vatten eller avlopp så det är "sommarvatten" och en hink för avloppet. Det fungerar ju så länge avloppet är fritt flödande och inte får stopp som gör att det backar upp (sonen spolade som 1-åring t ex. ned skurtrasan i toaletten, det var i riktigt avlopp hemma
12 svar · 2,3k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Blir sällan under 10 grader i krypgrunden, kanske ner mot 7-8 när det är 20 minus... Såhär ser det ut på taket, det som sticker upp ur huven är avluftningen.. jag tror att hela plåtkonstruktionen kommer att vara kvar, jag har inte bestämt vilken offert jag ska ta för taket, och de verkar alla ha olika tankar om vad som är viktigt.... [bild]
12 svar · 2,1k läst
·
dannegl
dannegl: [citat] Tack - ska testa!
2 svar · 522 läst
·
P
Per Bas: Har kanske formulerat min fråga lite otydligt. Så försöker så här: Om det droppar vid vredet när man vrider av/på, beror det på att packningen vid vredet inte är helt ok, eller kan det även bero på de två tätningarna vid kulans in- utlopp? Är det bara packning vid vredet gör det inte nåt att det droppar vi av/påvridning, men kan det vara de nån av två andra som gör att det
11 svar · 1,5k läst
·
H
Henrik Wallin1: [citat] Tack så mycket!
2 svar · 735 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Uj nej, jag kommenterade det tidigare i tråden. För du hade ju som sagt läst den?
17 svar · 2,2k läst
·
B
Bamsebo10: [citat] Tjena Anders, jag har samma situation här. Sluten tank till toaletten men ingen luftning. Körde du på utan luftning eller hur gjorde du?
3 svar · 4,4k läst
A
ABD01: Om jag vrider till varmvattnet och stänger av tvärt på samma sätt så är stötarna mer dämpade. Låter väldig lite då.
4 svar · 965 läst
·
Rickard.
Rickard.: Den är inte grym på att ta undan vatten snabbt men löser den uppgiften/problemet så är det ju grymt 😉
5 svar · 796 läst
·
S0MMER
S0MMER: Kör lite armaturfett så håller de säkert längre. https://www.ahlsell.se/api/product/8938225/createPdf?withPrice=false
3 svar · 702 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vad står det i servitutet avseende underhåll av brunnen? Normalt regleras det där. Annars får ni försöka komma överens. Servitutet ger grannen rättighet till brunnen och står inget om underhåll så har grannen rätt att genomföra det men ingen skyldighet att betala för underhåll som du som ägare av brunnen vill göra.
4 svar · 831 läst
E
evoline: Hej, Har tagit bort en liten element och skruvat igen den, är det samma sak om man vill ta bort termostaten, alltså samma gänga och diameter osv? Den kommer inte användas, brukar man låta termostaten vara kvar? Tack på förhand
0 svar · 428 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Du kan inte enkom kika på denna tabell från en producent. Givetvis måste du även läsa på för respektive tillverkare, vad hänvisar dom till? Dessutom ska man kalibrera sin pressmaskin, minst vart annat år, och mottaga protokoll från denna serviceverkstad att utrustningen är godkänd. Jag kör på den enkla vägen som vanligt, den är dessutom oftast är billigast och enklast.
7 svar · 2,1k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: IMI har drabbats av dålig registervård. Nuvarande instruktion och sortiment enligt deras aktuella PDF (statiska data) säger att de finns och skall användas, men som @Krilleman nämner finns de inte att att tillgå och då får man det det näst bästa som passar. [bild]
9 svar · 1,2k läst
·
ådal
ådal: Kopplingen som sitter på kranens slangar är en vatette 10mm klämringskoppling som passar mot just en vatette 10 ända. Den ändan är konad så den kan ta emot klämringen. Köper du t.ex. rsk 1947308 https://www.hornbach.se/p/koppling-rak-vatette-10mm-x-g10-1947308/10617899/ kan du använda den kopplingen utan klämring och mutter för att få ihop det med din övergång till det du vill
2 svar · 779 läst
·
T
tergo: det stora hålet är till för breddavloppet, så att vattnet kan rinna ner i avloppet om bottenventiler är stängd
1 svar · 459 läst
·
S
Snikholt: [citat] Far iväg till Biltema och köp deras billigaste munstycke 69mm. Det är bra skjuts i. (Inget skämt) https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/duschar/duschhandtag/duschhandtag-69-mm-2000022004
3 svar · 2,1k läst
F
Fredrik_Lerum: Mind construction anlitade jag
6 svar · 14,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vad kommunens medarbetare säger muntligen till dig kan du i princip ta med en nypa salt, det är bara prat och har inget juridiskt värde. Se kommunens medarbetare som din motpart i en juridisk tvist så blir det enklare att förhålla sig till medarbetarnas kommunikation. Även om de skulle vara trevliga och resonabla på det personliga planet. Det viktiga är vad de skriver och vilket
4 svar · 1,5k läst
·
R
rasmus_g: Ok ja då kanske de byttes när man gjorde stambyte men det är nog en 20år iallafall. Man vad säger du om att såga hål i nerkanten och trycka igenom dem resp montera på väggen såga ur bakstycket och därefter återmontera stomarna så som på före bilden.
2 svar · 996 läst
·
Taclite
Taclite: Jag hade liknande dilemma i vårt kök och gjorde en lösning med dubbelnipplar och anslutningsslang. Optimalt? Helt säkert inte Funktionellt? Jepp
3 svar · 1,1k läst
·
Jiji
Jiji: Nu kanske det jag beskriver nedan inte finns längre men jag hade en bänkdiskmaskin med en koppling från kranen som gjorde att det var möjligt att ha diskmaskinen inkopplad hela tiden och använda kranen som vanligt. Dvs precis som när man har en vanlig, stor diskmaskin men ovanför bänkskivan. Det var en separat koppling som monterades på kranen. Det var dock ungefär 25 år sedan och
9 svar · 1,5k läst
·
TinyDestroyer
TinyDestroyer: Har ett kolfilter efter mitt avhärdning filter. Kört så i två år nu. Byter mitt kolfilter var 4;e månad. Har inget extra filter efter, frugan eller någon annan har inte gnällt så det tror jag inte du behöver 👍
1 svar · 663 läst
Gavialen
Gavialen: [citat] Ja det var PH-nivån som nämndes här ovanför. När den justerades försvann problemet
10 svar · 2,7k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: [citat] Till slut verkade stoppet ha löst sig (efter ännu mer varmt vatten med diskmedel) och nu rinner det till och med bättre än förut så har kanske varit på gång ett tag... Kan också nämna, då många haft problem med det, att renspluggen fick jag loss med en fast nyckel (12? kantig) som jag knackade på med en hammare tills den började röra på sig .
1 svar · 699 läst
·
M
Mikael 81: Jag har för mig att jag landade i att testa med att byta krankägla och att det hjälpte.
4 svar · 2,1k läst
B
BSOD: Jag upplevde samma på en biltema-koppling. Det var mycket spel mellan koppling och rör, trodde inte det skulle täta. Men det gjorde det. Jag har ju monterat en hel del klämringskopplingar genom åren (i princip alltid kvalitetsprylar) så man får ju en känsla för vad som är rätt och fel. Men det kändes fel instinktivt, så nuförtiden köper jag aldrig vvs på biltema. Den är dock
13 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.