Vatten & Avlopp
returen: kan bero på vilka andra tappställen som använts det bygger påoch hinner inte undan
H-Thomasson: Att köpa billiga Ikea blandare är som att be om problem. Köp kvallitetsblandare i stället som håller i 30 år tills ni ska renovera kök / badrum nästa gång.
O: Det verkar ju vara lite av ett mirakelmedel. Jag har ingen som helst erfarenhet av det men blev nyfiken och efter lite sökande hittade jag en del information på tillverkarens hemsida. Finns på flera språk. Jag tyckte den danska och engelska informationen var lättare att förstå än den svenska som verkade lite halvbra översatt.
Magnus_Anderssonn: Är det packning även till röret i väggen, eller har du använt gängtätning där, i så fall vilken sort? :) Tänker att det blir svår att få den i vinkel, om det samtidigt använts en packning. Är det i kombination med gängtejp eller lin och pasta?
ådal: 15 ändan på vatette-kopplingen har ingen plan yta som en packning kommer ligga fint emot. Använder du en vanlig övergångskoppling måste gängorna tätas mellan 15-ändan och övergångskopplingen. En lekande mutter är just lekande, muttern kan rotera fritt istället för att hela kopplingen måste roteras, måste tätas med packning (skulle fungera ifall du lägger i en planadapter i
Ohändige Robban: [citat] Jäklar att det inte gällde nu. Är på jakt efter en fin begagnad. 😄
Krilleman: [citat] Visst kan det förekomma någon gång. Men vatten har en tendens att leta sig fram överallt när trycket är större än "luftsidan" och ventilen läcker.
Krilleman: [citat] Enda problemet här är att det är 50mm slätända på vattenlåset. Går inget bra i kombination med aktuell installation då det inte finns någon 50 muff... Frågan är om det finns tillräckligt med slätända att anlsuta gummit mot. (om man slopar det vita 50mm röret som medföljer...) Ja det kanske kan gå trots allt! 👍 [bild]
hansulainen: Allt gick bra fakiskt med vvs outlet , bättre än förväntad -hämtade ut min Tapwell från ombud idag, gick rätt snabbt vi beställde i Måndags. Det är så som @Dilato säger, dom säljer returer och överskott etc. men inga konstigheter tycker jag.
xxargs: Har du mjukt dricksvatten som sedan hamnar i reningsverket ?? Om anläggningen ej fungerar så kolla pH i kamrarna - framförallt den anaeroba då om det är för surt pH-mässigt så går nedbrytningen dåligt och tom. stannar av helt och slammängden växer av dåligt nedbruten, volymiös slam och det börja spilla över... Jag skulle säga att om pH är lägre än 6 så har du problem - helst
roke: Jag har lärt mig att det är/ska vara en fiberpackning instängd under skruvlocket på toppen av avluftaren. Ifall avluftaren börjar läcka så är tanken att fiberpackningen ska svälla av läckvattnet och därmed täta sig. Därför ska fiberpackningen tas bort på denna typ av avluftare om avluftaren monteras utomhus i risk för regn. Regnar det på den så blir packningen blöt och tätar
JakeB: [citat] Det var ju några år sedan så problemet är kanske löst men - jag har hört att man kan byta anod i varmvattenberedaren. Från magnesium til zink.
jonaserik: [citat] På fotona syns ingen reglering för VV , foto 2 är kallvatten in med avstänging och säkerhetsventil. verkar som att röret går in till tanken med KV. kan du visa eller säga vilket rör som är stekhet ut från tanken och till VV-tappkranar.
Hildor: [citat] Vi gjorde som så att vi bytte alla rör under huset. 2 nyrenoverade badrum hade redan nya genomföringar. Så kvar är gjutjärnsbrunn o genomföring i kök o tvättstuga och planen är att byta dom anslutningarna när vi renoverar kök o tvättstuga 🙂
33322: [citat] Vi har redan tagit ett nytt mikrobiologiskt prov, svaret finns i https://www.byggahus.se/forum/threads/otjaenligt-vatten-i-graevd-brunn-pga-bakterier.531784/post-6010839. Men vi ska snart göra ett komplett vattenprov igen.
Vispen74: Nähe, enligt leverantören, Vvsochbad, så finns ingen ventil med cc 60 som jag kan använda. Lösningen blir således den med kulleden som @Krilleman föreslagit.
Månskensbyggare: [citat] Jag fick också köksavloppet spolat en gång. Efter att ha betalt fakturan köpte jag en ny högtryckstvätt och en ”iller”, en rörspolningsmojäng med lång slang till, som letar sig fram i röret nya högtrycksspolningen och samtidigt spolar rent. När jag ser tendenser till att det rinner långsamt i vasken så kör jag ett par gånger igenom röret med den, och så funkar det
Christer G.V.: [citat] Liggande 90 graders-språng från WC är inte OK!
Matte_W: Ett litet förtydligande: det är bra att veta innan jag beställer grejer och tömmer systemet (folk bor där för tillfället). Annars är det ju förstås bara att ta isär och prova sig fram men som sagt.. Försöker visa hur jag tänker fast med andra delar. Gängan ser faktiskt ut att vara standard. Erfarenhet någon?
Dublin: Även faluplast har bakvattenskydd man kan använda i deras brunnar (kolla att du köper rätt brunn bara). Jag installerade sådana i mina golvbrunnar i källaren då jag vid något tillfälle fått in vatten den vägen, jag har samma situation som du där dagvattnet inte är separerat. https://faluplast.se/produkt/7129500
jhall: Ny dag, nya upptäckter. Manschetter var helt söndertorkad(?) men är inte alls de dimensionerna jag trodde. [bild] Den verkar ha vart 110mm på insidan och typ 125 på "mottagarsidan". [bild] Avloppsrören är stämplade 2017, kan en packning verkligen rasa sådär på den tiden?
TorOdd: [citat] Tack! Då ska jag ta mig sn det där imorgon.
xxargs: Det är ju i princip bara amerikanare som använde PSI, och det är inte så lätt att komma ihåg att 1 Bar = 14,504 PSI och med 20 PSI motsvarar 1,379 Bar med bara huvudräkning. Sedan är förtrycket ofta satt 80 - 90% av trycket där pumpen startar om man skall nyttja volymen i hydropressen så mycket som möjligt. Att man inte ligger exakt på starttrycket utan lite under beror på att
-Doozer-: [citat] Tack så mycket för ditt svar! Jag ska kolla om jag kan ragga upp en pressmaskin 🙏
Eric Unevik: [citat] Hej, jag hade problem, men sen skickade dom en ny wifi modul som jag fick byta ut själv, satt i locket på enheten. Efter det funkat perfekt sen dess, 2 år nu typ.
Krilleman: [citat] Att bocka upp förkromade kopparrör är ju standard. Framförallt om det ska vara synligt. Hur ser det ut där dina befintliga rör kommer ut?
Mariam scho: Tack för hjälpen. Vi ska ta bort ventilen och se till att av luften går till yttertaket.