Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Aldrig kem i avloppet, oavsett tunnväggigt eller tjockväggigt. Demontera och rensa manuellt! Enda rätta vägen att gå. Precis som @Centano skriver. 👍
Anonymiserad 671848: Får bumpa denna tråd då jag har exakt samma problem. Det har nog inget med höjd att göra utan inställningar i blandaren. Tror det ska gå och öppna upp blandaren och skruva på någonting så man får en annan typ av stråle. Problemet är att strålen är alldeles för koncentrerad och det blir för hårt tryck.
MarxOnTrax: Jag har samma blandare hemma. Fick du reda på vilken modell det var och var man kunde hitta reservdelar?
Fred flinta: [citat] #edit 2ggr å permanent eller 1 alt 2 ggr per 24månader. Tömning.
BirgitS: En bra tumregel är att aldrig spola ut fett utan att det är upplöst av diskmedel, alltså torka ut stekpannan med hushållspapper innan den diskas etc.
dkall: [citat] Nibe Fighter 1230, installerad 2005.
Bästasvågern: [citat] Tack för tipsen! Jag har köpt nya mindre avloppsdelar (50 mm) och klamrar fast det med hålband som du föreslår!
AndersS: Där jag kan kör jag högtryckstvätt med spolslang för avlopp. Sedan har jag en sådan här också, som du skulle kunna använda i avloppet.
jonaserik: [citat] Jepp men inte på gummipackningen, då kan den kalva ut och det blir otätt.
Krilleman: Kör! Det kommer gå prima. Och skulle inte ditt nya grenrör ha samma bygglängd har du ju en bit 110mm plaströr du kan anpassa det på ovantill.
Tummen_mitt_i_hand: Tack, så här ser det ut under. Behöver alltså veta den övre "mutterns" storlek. På ballofixen? Neråt kan jag behålla? Tack!
Demmpa: Vad jag får fram så behövs ingen perlatornyckel utan "bara" "handkraft", https://www.tapwell.se/b2c-reservdelar/stralsamlare/zaer030-aerator?v=zaer030-krom
Maria W12: [citat] Ja, det måste vi förstås ha koll på regelbundet. Man lär sig av misstagen ....
useless: Jag köpte ett kit på Bauhaus för 15 år sedan...
agotthardsson: [citat] Fixat nu och tack för svar! Om jag hade satt bänkskivan ovanför avlopp så hade den hamnat på 110 cm vilket kändes lite högt 😀
IconicMoose: En liten uppdatering. Jag har nu driftsatt systemet och de flesta kopplingarna höll tätt direkt. Några fick jag skruva isär och smörja med lite pasta och sedan ihop igen så höll de också tätt. Återstår att se om jag får någon läcka framöver.. Slutsatsen blir att det är en enorm skillnad på kraften som behövs till 22mm hårda kopparrör jämfört med 12/15mm halvhårda eller 16mm
xxargs: [citat] Tyvärr fins det inget snabbt sätt, har själv slagits med det och det är väldigt få saker som biter på gipsavlagringar (sulfathalten tillsammans med kalcium i vattentestet så är det troligen detta som ger dina fläckar på ytorna när vattendroppar torkar upp) - särskilt när det är uppfettat med kalktvål i lager efter lager efter ett antal duschar som hindrar djupare
Dilato: [citat] Ok då är vi överens och jag har missuppfattat vad du skrev 👍 Själv har jag ingen möjlighet att fylla luft så det blir vad det blir.
useless: Själva säkerhetsventilen ser ut att vara enkel att byta. Bara gänga bort och sätta dit en ny i rätt storlek.
FlagganT: [citat] De har sagt att de ska komma och fixa det men de verkar ha fullt upp och han som var här sist är tydligen sjuk. Jag pratade med chefen igår och han skulle återkoppla men det hade han inte gjort. Det är ett riktigt sorgebarn till installation. Den gjordes i våras och de har nog varit här fem gånger för efterfix. Nu är dock fixat. En annan firma som jag hade bokat en översyn av
Dowser4711: [citat] Själv brukar jag öppna i övre och undre ände när jag tappar ur inför vintern för att det ska rinna ut på rimlig tid. (Om man bara tappar ur så behöver man inte vänta på det förvisso, men när det har runnit klart blåser jag rent systemet med tryckluft, så då är det skönt att slippa vänta.)
BirgitS: [citat] Kontakta försäkringsbolaget, de kanske kan bistå med en besiktningsman som hjälper dig att felsöka.
g.kraft: Hur djupt ligger den och hu långt är det galvat? Är det bara vid husknuten som det är galvat och det är inom 1.5m kanske du bara ska hugga i gräva själv, det mesta talar ju ändå för att felet ligger där. Går väl även hyra minigrävare. Att betala för att få det bekräftat är väl mest en poäng om det finns osäkerhet kring vart felet är. Dessutom lär du väl aldrig bara byta
The Dankster: [citat] Alla frostskyddskablar jag känner till jobbar på samma sätt och kommer att värma vattnet i onödan om man inte sätter en separat termostat. Hur mycket kabeln drar är också lite av en halvsanning. Tex Ebecos kabel F10 drar 10W/m vid +10°C vid utvändig förläggning och det dubbla vid invändig. Vid temperaturer under +10°C kommer den att dra mer, mycket mer. Skulle nog
Saintus: Jag har hittat rören. Det står ju faktiskt i ritningen att det går via nedre badrummet och jag har i korten från renoveringen där först nu sett de två rören. Har tyvärr ingen ritning på övervåningen som är exakt.
rollspelosofen: Hej, Jag har en upphängd toalett som har börjat att droppa från spolcisternen, vid anslutning till spolröret. Är det någon som vet hur man kan fixa detta? Är det en tätning som måste bytas eller är det bättre att sätta lite Tec7? [bild] Jag tänkte först att det var tätningsringen som var sliten och behövde bytas men då hade det väl inte droppat på utsidan av cisternen? Tack på
xxargs: [citat] Brunnskalket är ganska grov - typ 2-4 mm kross eller vad det stod och ligger inte sugsilen direkt mot bottengruset i brunn utan typ halvmeter ovanför så bör det inte vara något problem. - dock bör du veta att det är så eller kollar upp det för säkerhets skull, särskilt om det redan är infekterat mellan parterna i gemensamhetsanläggningen¹. Men visst, det kan ge lite grumligt