Hej alla byggare och rör-pulare,

Vilka möjligheter finns att ansluta ett 75mm rör mot detta (se bild).
Det är 2st 75mm böjar som går in i grenrör 110/75, 45 Grader.
Allt är limmat så jag får inte ut böjarna och kan trycka in nytt rör.
Det finns inte heller tillräckligt med rör för att kunna kapa fram en bit med slätände och använda skjutmuff.

Vet någon kunnig om det något sätt att lösa detta på?

Har kollat på krympmuff men det verkar kanske mest vara för att skarva på gjutjärnsrör?
Jag hittar bara denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/krympmuff-75/
Den är i dimmetnienen: 75/92mm

Kan man använda ersättningsmuff?
Liknande denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ersattningsmuff-75/

Tacksam för svar,

Mvh/ Jurgen

• Två 75mm böjda plaströr anslutna till ett grenrör under ett upprivet golv, mätband synligt för dimensionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som har någon idé eller tips?

Kan tillägga att det vita på bilden är det spröda röret från en gammal golvbrunn, diameter 70mm.

Måste vara ganska vanligt att stöta på detta problem vid renoveringar, säkert fler i samma sitts..

Tack iallafall

Om det finns plats hade jag kapat intill första hela muffen och satt en ersättningsmuff i ”slätänden” som sitter kvar limmad i muffen.

Avloppsrör med föreslagen kapningspunkt markerad vid muffen, mätt med tumstock.
Skapa konto

Tack för era svar och bra tipps. Jag besökte en VVS-butik och personalen där avrådde mig från att använda fernco-koppling eftersom det inte va riktigt godkänt/bra lösning sa han.
Själv har jag inte en aning, frenco är kanske inte nått man använder på PP-rör..

Jag tänkte i alla fall kapa av vid böjen som Bernieberg tipsa om och försöka få dit en ersättningsmuff :)

Om du ändå tänker kapa kan du kanske ge den några smällar med hammare och hugmejsel i rätt riktning. Har du tur då lossnar den. Har du försökt att värma den eller spräyad med krypolja?

Har värmt upp den och dragit m.m. men det är bara röret som smälter, inte limmet.

Jag sågade av röret istället och fick dit en ersättningsmuff, den har ju en O-ring som pressar ut invändigt i befintliga röret.
Jag har dock dåligt fall just där med risk för lite kvarstående vatten så tänkte täta skarven som extra säkerhet (skarven=bladet på morakniven).
Tänkte använd vulk-tejp.
Är det någon som har bättre förslag? tänkte om det kanske finns en produkt/tätmassa för just detta ändamål på avloppsrör.

• Rörinstallation under golv med morakniv vid en skarv som diskuteras för tätning.
    Skapa konto
  • Gilla
Automover
  • Laddar…
Inget fäster ju bra på polypropylen, men om du drar en stor slangklämma utanpå vulktejpen så får du den kanske att sitta tätt.
Ersättningsmuffen med dess tillhörande oring ska väl egentligen vara tillräcklig.

J Jurgen_1876 skrev:
Har värmt upp den och dragit m.m. men det är bara röret som smälter, inte limmet.

Jag sågade av röret istället och fick dit en ersättningsmuff, den har ju en O-ring som pressar ut invändigt i befintliga röret.
Jag har dock dåligt fall just där med risk för lite kvarstående vatten så tänkte täta skarven som extra säkerhet (skarven=bladet på morakniven).
Tänkte använd vulk-tejp.
Är det någon som har bättre förslag? tänkte om det kanske finns en produkt/tätmassa för just detta ändamål på avloppsrör.
Lyckades du alltså få in ersättningsmuffen UTAN att få loss det limmade röret som sitter kvar inuti? Ersättninsmuffen är ju för 75mm och jag har ca 70mm invändigt nu? Och JA jag har samma problem som du! Supertacksam för svar :-) 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.