jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
 
  • Klistermärke från varmvattenberedare NIBE, modell ER56Cu-300, visar tekniska specifikationer såsom effekt, volym och tryckklass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Norea skrev:
jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
Den är minst 16 år. Om du köper en ny på 1000 watt så lär den dra exakt lika mycke.
 
N Norea skrev:
jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
Vet inte hur gammal din vvb är, men åldern påverkar inte elförbrukningen.
 
ClasseClas
Frågan är om det verkligen behövs en beredare på 275 liter?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En elpatron/VVB har alltid 100% verkningsgrad, all förbrukad elenergi blir värme, detta oberoende om elpatronen är fabriksny eller 50 år gammal.

Däremot så kan värmeläckaget från beredaren till rummet vara olika beroende på ålder (hur bra isolerad VVBn är).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Vet inte hur gammal din vvb är, men åldern påverkar inte elförbrukningen.
Nej men det finns väl pumpar som värmer upp vattnet på tider på dagen när elen är billigare. Så kallade smarta apparater.😁 Jag är mest orolig för att den ska helt plötsligt gå sönder och akut behöva byta till en ny ny
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Frågan är om det verkligen behövs en beredare på 275 liter?
Jag vet inte är det nackdel eller?
 
Demmpa Demmpa skrev:
En elpatron/VVB har alltid 100% verkningsgrad, all förbrukad elenergi blir värme, detta oberoende om elpatronen är fabriksny eller 50 år gammal.

Däremot så kan värmeläckaget från beredaren till rummet vara olika beroende på ålder (hur bra isolerad VVBn är).
Och hur är det med risken att varmvattenberedaren går sönder efter ett visst antal år?
 
N Norea skrev:
Och hur är det med risken att varmvattenberedaren går sönder efter ett visst antal år?
Det är 100% risk att den går sönder efter ett antal år.
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
N Norea skrev:
Jag vet inte är det nackdel eller?
Att hela tiden hålla värmen i en för stor tank i förhållande till behovet betyder att mycket av värmen läcker bort som förluster.
 
useless useless skrev:
Det är 100% risk att den går sönder efter ett antal år.
Du är smart du.
 
D Dilato skrev:
Att hela tiden hålla värmen i en för stor tank i förhållande till behovet betyder att mycket av värmen läcker bort som förluster.
Jag tror vattnet går åt på grund av alla tonårsbarnen här hemma..
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
N Norea skrev:
Jag vet inte är det nackdel eller?
Ju större beredare desto mer värmeläckage iom att den har en större area än en mindre. Om ni inte använder badkar utan enbart duschar kan det funka med en mindre beredare. Även snålspolande duschmunstycken kan dra ner ordentligt på förbrukningen.

Prova att "föra bok" hur ofta ni duschar per dag/per vecka. Försök att måtta hur länge en dusch tar. Kolla även hur mycket vatten duschen tar per minut. Mät med en hink tex.

Då får du fram den mängd vatten som åtgår per dag. Din beredare är väl inställd på 85-90 grader? Då kan den leverera enkelt sagt den dubbla mängden duschvatten, ca 2 x 275 liter = 550 liter. Behövs det eller skulle en 150 liters beredare räcka?
 
  • Gilla
Norea
  • Laddar…
N Norea skrev:
Jag tror vattnet går åt på grund av alla tonårsbarnen här hemma..
Blir att fostra dom till kortare duschar. Är det tonårsdöttrar lider jag med dig, normallt så ska dessa duscha flera gånger om dygnet, har dom även långt hår, blir det värre.
2 minuter under duschen så blir man lika blöt som att hoppa i sjön.
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Eftersom den är CE-märkt bör den vara nyare än Sveriges EU-medlemskap. Den kan hålla många år till. I min källare sitter en annan Nibe, tillverkad 1976. Undrar om vi kommer få fira dess 50-årsdag?
 
  • Gilla
Norea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.