jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
Den är minst 16 år. Om du köper en ny på 1000 watt så lär den dra exakt lika mycke.N Norea skrev:jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
Vet inte hur gammal din vvb är, men åldern påverkar inte elförbrukningen.N Norea skrev:jag märker att det går väldigt mycket el till att värma upp vattnet här hemma. Jag flyttade in i huset för 16 år sen och varmvattenberedaren fanns här då. Jag vet inte hur gammal den är och när sådana behövs bytas. Jag bifogar en bild på klistermärket som sitter på. Jag har försökt googla serienummer men hittar inga gamla modeller.
En elpatron/VVB har alltid 100% verkningsgrad, all förbrukad elenergi blir värme, detta oberoende om elpatronen är fabriksny eller 50 år gammal.
Däremot så kan värmeläckaget från beredaren till rummet vara olika beroende på ålder (hur bra isolerad VVBn är).
Däremot så kan värmeläckaget från beredaren till rummet vara olika beroende på ålder (hur bra isolerad VVBn är).
Nej men det finns väl pumpar som värmer upp vattnet på tider på dagen när elen är billigare. Så kallade smarta apparater.😁 Jag är mest orolig för att den ska helt plötsligt gå sönder och akut behöva byta till en ny nyJ Jochi skrev:
Och hur är det med risken att varmvattenberedaren går sönder efter ett visst antal år?Demmpa skrev:
Ju större beredare desto mer värmeläckage iom att den har en större area än en mindre. Om ni inte använder badkar utan enbart duschar kan det funka med en mindre beredare. Även snålspolande duschmunstycken kan dra ner ordentligt på förbrukningen.N Norea skrev:
Prova att "föra bok" hur ofta ni duschar per dag/per vecka. Försök att måtta hur länge en dusch tar. Kolla även hur mycket vatten duschen tar per minut. Mät med en hink tex.
Då får du fram den mängd vatten som åtgår per dag. Din beredare är väl inställd på 85-90 grader? Då kan den leverera enkelt sagt den dubbla mängden duschvatten, ca 2 x 275 liter = 550 liter. Behövs det eller skulle en 150 liters beredare räcka?
Blir att fostra dom till kortare duschar. Är det tonårsdöttrar lider jag med dig, normallt så ska dessa duscha flera gånger om dygnet, har dom även långt hår, blir det värre.N Norea skrev:
2 minuter under duschen så blir man lika blöt som att hoppa i sjön.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 636 inlägg
Eftersom den är CE-märkt bör den vara nyare än Sveriges EU-medlemskap. Den kan hålla många år till. I min källare sitter en annan Nibe, tillverkad 1976. Undrar om vi kommer få fira dess 50-årsdag?