Bifogar foto av en VVC-ventil hos oss. Jag undrar hur den fungerar.
Det finns två justeringsmöjligheter har jag förstått.
En del som tydligen kallas TRIM-ventil. Där ställer man väl in flödet.
En annan del (den röda) är en termostatventil. Där ställer man väl in temperaturen.
Hur fungerar dessa ihop?
En annan del (den röda) är en termostatventil. Där ställer man väl in temperaturen.
Hur fungerar dessa ihop?
Tror det är så härC clippan skrev:Bifogar foto av en VVC-ventil hos oss. Jag undrar hur den fungerar.
Hur fungerar dessa ihop?
Trim stryper in flödet oberoende av temperaturen.
Therm stryper flödet om temperaturen blir högre än 55 C.
Ok. Tack för svaret!
Alltså att Trim är en slags grundinställning för flödet (troligen beräknad när systemet konstruerades) och att sedan Therm reglerar ("finjusterar") flödet beroende på Thermens tempinställning och vilken temp tappvattnet har? Om Therm stryper flödet vid 55 C antar jag att det beror på att det redan är tillräckligt varmt vatten i denna VVC-slinga och det är bättre att låta någon annan del av systemet dra nytta av det?
Alltså att Trim är en slags grundinställning för flödet (troligen beräknad när systemet konstruerades) och att sedan Therm reglerar ("finjusterar") flödet beroende på Thermens tempinställning och vilken temp tappvattnet har? Om Therm stryper flödet vid 55 C antar jag att det beror på att det redan är tillräckligt varmt vatten i denna VVC-slinga och det är bättre att låta någon annan del av systemet dra nytta av det?
Klicka här för att svara