I samband med en källarrenovering har vi tänkt åtgärda tidigare brister som består i att kopplingar/fogar på tappvattenledningar går utan skåp i ett rum utan tätskikt.

Tanken är att sätta kopplingarna i ett fördelarskåp och från det dra ett skvallerrör till ett avloppsrör.

Problemet är att jag tror fördelarskåp är gjorda för skvallerrör på ca 10 mm. Min sambo säger att det inte går att koppla 10 mm slang till avloppsröret.

Någon som vet hur vi ska göra?

Syftet med ett skvallerrör är att det ska skvallra, det gör det inte om det dras till avloppet.

• Gilla
  • Älska
tergo och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Syftet med ett skvallerrör är att det ska skvallra, det gör det inte om det dras till avloppet.
Jag tänker att det blir fukt i fördelarskåpet om det blir ett läckage. Ska försöka hitta en fuktindikator som passar i fördelarskåpet.

Farstatjej90
Blir det stopp i avloppet så fylls utrymmet med vatten också....

Det är ett stort avloppsrör i en källare. Jag gissar att om vi får stopp där med backflöde så får vi större problem än så. Skulle tro att källaren blir vattenfylld.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Krilleman
K kiao skrev:
I samband med en källarrenovering har vi tänkt åtgärda tidigare brister som består i att kopplingar/fogar på tappvattenledningar går utan skåp i ett rum utan tätskikt.

Tanken är att sätta kopplingarna i ett fördelarskåp och från det dra ett skvallerrör till ett avloppsrör.

Problemet är att jag tror fördelarskåp är gjorda för skvallerrör på ca 10 mm. Min sambo säger att det inte går att koppla 10 mm slang till avloppsröret.

Någon som vet hur vi ska göra?
Skvallerrör ska inte dras till avlopp som redan nämnts.
Det ska synas att det läcker i detta fallet.

Men vad har du för rum i närheten som du ska sätta fördelarskåpet?
Om ni ska följa dagens regler ska det mynna på vattentätt golv.

Som en extra säkerhet går det att lägga in en batteridriven fuktsensor i botten på fördelarskåpet.

Som skvallerrör använder man normalt ett skyddsrör till PEX 25/20. Alltså 20mm invändigt.

Regelverket säkervatten är öppet för alla att läsa på om.
Matnyttig kvällsläsning:

https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..
Läckageindikeringssystem beskrivs med regler för placering och dimension av ledningar för indikation av läckage, inklusive krav på vattentätt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram av skvallerrörsinstallation som visar röranslutning från fördelarskåp till golv med minimiavstånd för läckageindikering.
Skapa konto

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack, tack. Som jag förstår det kommer Boverket med nya regler 1 juli 2025. Räcker att fukt från skvallerröret är synlig. Se paragraf 2. Dvs det står inget om vattentätt golv.

Rummet med fördelarskåpet ligger i en källare o ska förses med betong och klinkers.

Det är en behörig rörmokare som förslagit lösningen. Har dock inte tålamod att vänta på att fråga hur jag kopplar eftersom jag vill inhandla grejer i helgen

Men går PEX 25/20 att koppla till ett stort avloppsrör? Någon som vet hur? 😊

• Utdrag från Boverkets regler om tappvatteninstallationer, paragraf 2 om vattenläckage och skadeverkningar. Visar text på en mobilskärm.
    Skapa konto
Redigerat:
Ett annat kreativt alternativ skulle kanske vara att dra dränageröret utomhus dvs genom ytterväggen. Man får helt enkelt komma ihåg att gå och kika där ute ibland.

Anledningen till all denna kreativitet är att jag inte vill förstöra tätskiktet i badrummet. Det blir fult också. Tätskikt blir dyrt och eftersom det inte finns golvbrunn där känns det inte heller bra om det står och rinner där.

Rickard.
Jag har inte läst mig in i tråden om varför och lägger mig inte i om det är rätt men rent praktiskt så kan du ansluta pex till avlopp med en gänganslutning eller anslutningsteleskop med lämplig koppling mellan.

Glöm inte bort lukten bara....

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
K kiao skrev:
Anledningen till all denna kreativitet är att jag inte vill förstöra tätskiktet i badrummet. Det blir fult också. Tätskikt blir dyrt och eftersom det inte finns golvbrunn där känns det inte heller bra om det står och rinner där.
Fast varför dra skvallerrör till avlopp direkt? Du förlorar ju dess funktion.
Dränage till yttervägg kan frysa igen helt.
Oavsett förfarande är det inte någon norm på något sätt, utan enkom ert tyckande.

Jag hänger inte riktigt med i er tankegång här i att inte följa regelverket som är fastsatt (och gratis!). Utveckla som vi förstår!

Bättre då med det jag redan tipsat om, med batteridriven läckageindikering i skåpet trots att skvallerröret inte mynnar mot vattentätt golv.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har inte läst mig in i tråden om varför och lägger mig inte i om det är rätt men rent praktiskt så kan du ansluta pex till avlopp med en gänganslutning eller anslutningsteleskop med lämplig koppling mellan.

Glöm inte bort lukten bara....
Krilleman Krilleman skrev:
Fast varför dra skvallerrör till avlopp direkt? Du förlorar ju dess funktion.
Dränage till yttervägg kan frysa igen helt.
Oavsett förfarande är det inte någon norm på något sätt, utan enkom ert tyckande.

Jag hänger inte riktigt med i er tankegång här att inte följa regelverket som är satt (och gratis). Utveckla som vi förstår!

Bättre då med det jag redan tipsat om, men batteridriven läckageindikering i skåpet trots att skvallerröret inte mynnar mot vattentätt golv.
Vi ska följa regelverket från 1/7 2025. Där står inget om vattentätt golv. Utgår också från att rörmokaren har koll på regelverket.

Om läckaget går ut på golvet pch vi är bortresta ett par veckor blir det problem tänker jag.

K kiao skrev:
Vi ska följa regelverket från 1/7 2025. Där står inget om vattentätt golv. Utgår också från att rörmokaren har koll på regelverket.

Om läckaget går ut på golvet pch vi är bortresta ett par veckor blir det problem tänker jag.
Tanken är inte att dra till avlopp direkt utan via Fördelarskåp m fuktindikator

Rickard.
Man bör väl kunna dra det via en spilltratt med vattenlås :thinking:
Då blir ev läckage synligt men ändå säkert om det skulle läcka längre, och luktsäkert...

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Krilleman
K kiao skrev:
Tack, tack. Som jag förstår det kommer Boverket med nya regler 1 juli 2025. Räcker att fukt från skvallerröret är synlig. Se paragraf 2. Dvs det står inget om vattentätt golv.
Om det räcker med att fukt från skvallerröret är synligt (enligt dina regler från 1 juli 2025) utan vattentätt golv så är ju saken biff. Komplettera med fuktindikeringslarm så har ni extra skydd.

Varför gå över ån för vatten? 🤔 När du nu litar på detta framtida regelverk helt blint.
Men det ska tilläggas att dessa regler inte gäller idag.

Återigen, med det framtida regelverket som du hänvisar till enligt bild, varför då dra skvallerröret till avlopp? Då du förlorar dess funktion...

Utveckla! ✅✅

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om det räcker med att fukt från skvallerröret är synligt (enligt dina regler från 1 juli 2025) utan vattentätt golv så är ju saken biff. Komplettera med fuktindikeringslarm så har ni extra skydd.

Varför gå över ån för vatten? 🤔 När du nu litar på detta framtida regelverk helt blint.
Men det ska tilläggas att dessa regler inte gäller idag.

Återigen, med det framtida regelverket som du hänvisar till enligt bild, varför då dra skvallerröret till avlopp? Då du förlorar dess funktion...

Utveckla! ✅✅
Om läckaget går ut på golvet pch vi är bortresta ett par veckor blir det problem tänker jag. Bättre att det går till avlopp tänker jag, då det inte finns golvbrunn.

Men först via fördelarskåp m fuktindikator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.