Går det byta ut LK RiR PAL 25 mot prisol 22?
Firman som gjort värmen har använt RiR 25 som är i 34 slang med många skarvar.
Går det att byta 25 slangen mot prisol 22 som är 24mm och få i det i samma rör?
Finns det någon som gjort det?
Jag vill få bort alla skarvar som de gjort med RiR 25 och dra ur 25 slangen ur skyddsslangen och få i en prisol 22 istället som är 24 mm med plasten, skyddsslangen är 30 mm invändigt.
Jag får bättre skarvar med 22 prisol och jag vill helst inte bryta upp golv och väggar där de dragit slangarna.
Firman som gjort värmen har använt RiR 25 som är i 34 slang med många skarvar.
Går det att byta 25 slangen mot prisol 22 som är 24mm och få i det i samma rör?
Finns det någon som gjort det?
Jag vill få bort alla skarvar som de gjort med RiR 25 och dra ur 25 slangen ur skyddsslangen och få i en prisol 22 istället som är 24 mm med plasten, skyddsslangen är 30 mm invändigt.
Jag får bättre skarvar med 22 prisol och jag vill helst inte bryta upp golv och väggar där de dragit slangarna.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Menar du att få in den i ytterslangen på RIR, istället för PEX röret? Tvivlar på att det går. Möjligen tvärtom, att trä på en ytterslang på ett kopparrör. Prisolröret har väl ytterligare typ 5mm diameter med sitt plasthölje?
Jag vill få bort alla skarvar som de gjort med RiR 25 och dra ur 25 slangen ur skydds slangen och få i en prisol 22 istället som är 24 mm med plasten skydds slangen är 30 mm invändigt.H hempularen skrev:
Jag får bättre skarvar med 22 prisol och jag vill helst inte bryta upp golv och väggar där de dragit slangarna.
LK skarv för PAL 25 är 14 mm invändigt. Det stoppar upp flödet med värme till radiatorerna!joakim_j skrev:
Skarv med prisol 22 med stödhylsa är 18 mm invändigt. Det blir nästan dubbla arean i flöde.
Verkar osannolikt att det skulle ha någon avgörande betydelse? Tryckfallet är ju beroende både av arean och längden, så en kort förträngning gör inte så mycket.V VarmdoBo skrev:
Dra i 22 mm prisol i en skyddsslang som är inbyggd i en färdig vägg-bjälklag vill jag påstå är omöjligt, utom möjligen en rak halvmeter. Prisolen är alldeles för stel och slangen för mjuk.
Prisol går inte att dra i någonstans, ska man ha den i en vägg läggs den i en öppen vägg.
Prisol går inte att dra i någonstans, ska man ha den i en vägg läggs den i en öppen vägg.
Om det ändå bara var en, som jag kan se så är det minst 2 hörnskarvar och anslutningarna i varje ända på varje slang till och från den gamla radiator matningen som är koppar28.useless skrev:
Det är som sagt inte skarvar/kopplingar som är något avgörande i ditt fall. PAL är heller inte sämre på sträckorna snarare tvärtom. Så du får nog söka problemen på andra håll först.V VarmdoBo skrev:
Du kan ju använda andra kopplingar för rören om du nu hänger upp dig på dimensionen invändigt där.
LK PAL 25 tycker jag är stenhård! Frågan är om mjuk prisol 22 är lättare att böja än LK PAL 25?Fotografen skrev:
Jag kanske får köpa en bit och jämföra.
