Rickard.
Rickard.: [citat] Tänkbart men min erfarenhet är att male/female och svenska motsvarigheten inte används alls varken för vs, luft eller hydraulic när det gäller gängor. Menar dom att det är manliga sidan av snabbkopplingen så är det nog ändå en felskrivning enligt mig, svårt att veta om dom hade någon tanke med det.
10 svar · 942 läst
·
X
xxargs: Är vattnet fortfarande 'vitt' även efter att det stått upphällt i ett glas ett tag, och om det blir klart, blir det grumlighet i botten?? 'vitt' som klarnar upp efter kort tid kan bestå av väldigt små bubblor av både luft och löst koldioxid när trycket sänks genom kranen, då när man avsyrar vatten med kalk i olika brännhetsgrader så avgår koldioxid i mer eller mindre grad och
2 svar · 1,1k läst
·
M
mogge_73: Dränering hänger lite på hur marken ser ut och hur djupt ni gräver. Men det kan lätt bli som en stenkista för vatten rinner ner, då blir det lätt fuktigt och risk för mögel. Du ser när du börjar gräva. Har du hög andel odlingsbara mikroorganismer så ska du omsätta och ta ett nytt prov, inte ovanligt att det kommer sig av dålig omsättning. Även om brunnen är nyborrad.
5 svar · 1,8k läst
K
Knattecrossfarsan: När du säger att det sinar, menar du att vattnet helt tar slut eller att det kommer ett betydligt mindre flöde? Levererar anläggningen bra med vatten när pumpen startar efter att det inte varit något vattenuttag på några timmar? Om det märks betydande skillnad så fort hydroforen eller hydropressen tappats på så mycket vatten att pumpautomatiken startar så är det pumpen som är
5 svar · 1,0k läst
·
S
shahab esmaili: [citat] Stort tack för hjälpen, var förbi dahl tidigare idag och nu är den bytt. Ingen läckage än sålänge.. God jul!
2 svar · 560 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kanske har läckt någon gång i kök eller badrum så att lite mögel hann växa till av vattnet. Det kanske också förklarar varför det ligger gamla tidningar och trasor i slitsen - ett försök att suga upp vattnet som glömdes bort? Städa bort trasorna/tidningarna, dammsug och spruta på 20% Klorin i en sprayflaska på påväxten så bleks det bort. Upprepa eventuellt Kloringbehandlingen
5 svar · 1,0k läst
·
M
mogge_73: Ett flödestyrtfilter löser effektivt detta problem. Den är inte större än en äldre stationär dator. Dubbla tuber som växlar automatiskt baserat på ditt vattenuttag. Ingen el krävs och marknadens lägsta salt och vattenförbrukning. Ett tidstyrt vattenfilter backspolar alltid i onödan eller blir överbelastad, som i ditt fall.
31 svar · 18,4k läst
R
raindance: Här finns information om vad man ska tänka på när det gäller att välja varmvattenberedare. https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/geliaguide_varmvattenberedare_1804.pdf https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/sa-fungerar-det/sa-valjer-du-varmvattenberedare Tänk också på att de flesta kommuner har energirådgivning om du inte får svar här i forumet.
48 svar · 4,2k läst
·
X
xxargs: Det fins trådar på forumet om BAGA-systemen - läs dem... det är inte odelat positivt om man säger så...
4 svar · 543 läst
X
xxargs: Den enklare knepet att prova är att ta lite mer tvättmedel än rekommenderad för hårdheten, dvs. dosera enligt > 14 dH och se om det blir bättre. - sedan kan man alltid minska en smula tills man når nivån när man ser tendensen starta igen. Det är framförallt nyare plagg som inte är så mycket tvättade som du märker om det försämras fort som innan eller om den processen avstannat.
9 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Med stickpropp som en spis 2 faser och noll. Vad för uttag ska den kopplas till
1 svar · 465 läst
·
AlbinSäterstugan
AlbinSäterstugan: Skräp i avloppspumpen. Kolla manual eller ring tekniker
2 svar · 1,5k läst
·
P
Peter321: Jag hade ett liknande ljud och då var det ett av rören som låg emot trä, typ en regel. Som tur var kunde jag komma åt och spraya med 556 och då försvann det. 😎
3 svar · 864 läst
·
Grannens Häck
Grannens Häck: Egen brunn?
3 svar · 638 läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Jag tycker "vi uteslutit" mineralull/stenull/slaggull och asbestull inpaketerad i gips. Jag håller med i ditt resonemang. "Min handledare säger det är gips" låter inte helt övertygande. "Jag/vi har testat det och provsvaret var negativt för asbest", hade fått mig lugn. Handledare nämner du...går du i skola och finns där någon kemilärare kan du väl be om en analys? Gips tål
44 svar · 17,0k läst
·
D
Daniel 109: Var den som installerade informerad om att det fanns en annan avtappning? Om man inte får den informationen så kan man ju inte ta hänsyn till den.
12 svar · 624 läst
·
A
astolf: Tack för svaren, blåsan nu bytt. Inget svårt utan ett gäng 13 bultar som lossas, ut med den gamla blåsan och i med den nya.
3 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: Syresättare en grej som snorklar då, när pumpen arbetar. Startar pumpen och trycket höjs på manometern. Vatten finns på andra ställen. Lite bilder på hur det ser är nog bra.
1 svar · 675 läst
Byurn
Byurn: Fyller du med betong så kommer också materialens skillnad i värmeutvidgning kunna leda till bekymmer. Sand anpassar sig nog lite mer.
4 svar · 756 läst
·
H
H-Thomasson: Eller ta in en behörig elektriker. Ts har tyvärr inte kundskap i el. Skäll inte ut mig, jag bara hänvisar till dom lagar som finns i vårat land.
6 svar · 1,5k läst
·
H
H-Thomasson: Köp en fmm eller mora blandare. Då slipper man dessa problem.
1 svar · 619 läst
J
jonaserik: Troligtvis har du en låda på väggen, som startar/stoppar pumpen. I den siter kanske en trykströmbrytare och en kontaktor. Foto i lite närbild på dom delarna är bra. Slangen skapar ett tryck och påverkan blir, den är ansluten på delen där säkerhetsvetilen sitter och före filtret ut, kanske inte så bra, bör sitta efter filtret, slangen tunn och skit i den inte bra.
2 svar · 757 läst
·
A
Akronym: Massor... Det blev offantligt mycket dyrare än tänkt... Vi försökte oss på att nå ner till frostfritt själva men gav upp och på vårkanten tog vi in en firma som grävde och drog in nytt avlopp och vatten från tomtgräns hela vägen in i tvättstugan Sen drog vi själva avlopp på hela bottenvåningen. Sommaren spenderades med att återställa vår baksida som såg ut som en krigszon
6 svar · 5,9k läst
·
D
Derbyboy: Blir en väldigt lång fika, vilket ifs är trevligt men men :)
12 svar · 1,0k läst
·
H
Herr.J: [citat] Menade på att jag spolar mycket för att testa avloppet, men ska testa ta bort silen!
2 svar · 357 läst
·
D
diceman: [citat] Hahaha, definitivt
2 svar · 410 läst
mattedublin
mattedublin: [citat] Hej, Tack för svar. Då det inte finns kryputrymme under så är det rätt svårt att åtgärda trossbotten om den ej är vindtät tänker jag, utan att bryta upp alla golv. Så, det får nog bli att försöka skicka i isolering inifrån huset. Träfiber låter ju bra med tanke på fukten - jag får kolla upp vilka företag som använder det.
2 svar · 977 läst
·
returen
returen: [citat] detta är väl inte sent svar? bara 5 år... TS bytt maskin 3ggr sedan 1:a för 9-år sedan
67 svar · 60,8k läst
Iceman255
Iceman255: [citat] Det är en excentrisk wc stos. Väldigt vanliga och ställer sällan till problem. Mest troligt är problemet att ni använder för mycket papper alternativt för snålspolande toalett. Dom flesta wc stolar kan man ställa spolmängden på för att slippa problem med stopp.
6 svar · 800 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.