T
tergo: nä de ska stå för arbetskostnaden för bytet oxså om det är ett garantiärende
1 svar · 771 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Då passar den ventilen som jag länkade till ovan. 👍 Ta bort mutter+kona på 10mm ändan av ventilen så finns det fina släta ansatser under där. Bara slangarna på blandaren räcker ner till kopplingen såklart.
4 svar · 726 läst
·
J
Jonas928: [citat] Vänd på hylsan. Ofta är det 1/2” alt 3/4” fyrkant. Samma som fästet till hylsan. Stoppa in en lång mutter i den upp o ner vända hylsan så har du ett verktyg.
32 svar · 4,1k läst
·
smh
smh: Hm, med andra ord bör jag helt enkelt strunta i att köpa en termostat, och helt enkelt låta värmen gå hela vintern (den tid som det är kallgrader ute)? Det är ju på sätt och vis goda nyheter eftersom jag slipper skaffa en termostat ;) Jag är inte så mycket för risker, så kommer inte att våga låta den frysa...
12 svar · 867 läst
S
Småbrukaren: Låter inte som muggen sluter tätt mot röret i golvet. Kanske gummit som veckat sig?
1 svar · 529 läst
Walle85
Walle85: Yes, sannolikt bästa sättet.
13 svar · 1,2k läst
·
Purre
Purre: Ring dom här och se om du kan få fram en manual den vägen. https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/jarnfilter-manganfilter/jarnfilter-jm-44a-automatiskt
1 svar · 1,5k läst
·
K
Kotlett: [citat] Tack! Nej har endast fixar en utkastare från inkommande vatten i våras. Tyckte det var märkligt att det började lukta så plötsligt.
4 svar · 730 läst
·
D
Drakula: Jag ska byta ut en 50-årig toastol ansluten till toatank. Stolen har en särskild vacuumventil. Men ifrån krypgrundet kan jag se att det finns en gren från toaavloppsröret i form av ett rör med klenare dimension som går upp i väggen och kanske ansluter till ett avluftningsrör för BDT-vattnet. Kanske befintlig toastol egentligen inte behövt vacuumventil. Någon som vet?
0 svar · 605 läst
·
A
Andrsson: [citat] Ja, vattnet borde väl inte vara varmt annars eller? Det finns skållhett vatten i beredaren men får inte ut det till kranarna mer än ljummet i några sekunder
2 svar · 658 läst
Stefan N
Stefan N: Ta loss allt och gör rent, vattenlåset är inte enda problemet.
1 svar · 531 läst
·
AluHud
AluHud: [citat] Tack, bra råd!
14 svar · 1,0k läst
·
M
mogge_73: Absolut, slå en pling.
36 svar · 5,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ska man vara noga (som man alltid ska vara inom VVS) så är inte Ballofix från Broen godkänd att koppla på slätända av mässing. Välj istället Vatette som har all dokumentation korrekt för detta installationsförfarandet! Det är det enda rätta. https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327-Kulventil-2409-11.pdf [bild]
4 svar · 770 läst
·
T
TommyC: Följ monteringsanvisningarna för de komponenter som används. Finns det någon som tillåter att blanda olika fabrikat på delar i samma klämringskoppling? Skulle inte tro det men jag har inte läst anvisningarna från alla tillverkare 😆
13 svar · 1,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Flyttade en mening så blir det tydligare att du med all sannolikhet var inne på rätt spår redan i svar #2.
9 svar · 1,2k läst
·
B
Bors: [citat] Tack Rickard Visste inte hur mycket jag kunde spara på kopplingen. Det är fixat nu. Boris
2 svar · 943 läst
Lena AA
Lena AA: [citat] Det är i min sons hus i Norge. Nu har jag lämnat, men kan be honom skicka fler foton.
7 svar · 1,5k läst
·
P
PeterGu83: Det satt en stenflis (2-3mm) fastkilad i backventilen vilket gjorde att den inte kunde sluta tätt.
15 svar · 2,1k läst
·
M
Mixtergubbe: [citat] Tack för råd, ska testa det😀👍
5 svar · 605 läst
·
L
leif123: [citat] Jag har hittat nu, men inte varianten med hane in och hona ut. Det är R25, dvs entum
6 svar · 802 läst
X
xxargs: Det första att kolla är att du inte har mässing i rör och armaturer - de kan innehålla en smula bly. Kolfilter har en begränsad kapacitet när det gäller upptag av metalliska joner i sin stora inre yta - förmodligen fungerar kaffesumpen eller tebladen lika bra (ja, man använder sådant i vissa sammanhang då det är billigare än aktiv kol) - och största problemet är att veta när det
1 svar · 1,5k läst
M
Maxitupla: Ligger månne vattenledningen ovan mark eller nergrävd 2 meter?
6 svar · 1,1k läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Med avluftning menar man att det inte finns någon avluftning (eller att den är täppt/ej fungerande) så att när grannarna spolar ner något rejält så blir det undertryck på ovansidan när sakerna flyger ner i stammen. Då sugs luft in i avloppsstammen via toaletter, vaskar osv. Det räcker med en gång så kommer din vattenyta att ligga jämt eller under vattenlåset och det
4 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: [citat] Och för att lossa ringen måste du ha ett vertyg "" låsringstång """som ser ut så här och finns på Biltema och Jula. köp en som sats, så har du både för invändig och utvändig låsring
7 svar · 821 läst
·
V
Vandalen: [citat] [citat] Angående luftningen: "Byggvägledning 10 vatten och avlopp" sid 123. 75mm i varma utrymmen och 100mm i kalla utrymmen om den dimensionerande utetemperaturen är -18°C eller kallare. Ang. skyddsröret kolla säker vatten.
10 svar · 25,0k läst
I
InsidersUnited: Gräv ner en hink under utloppet, fyll den med småsten, borra hål i hinken och dra ett rör under mark en bit bort, gräv där en mindre stenkista (gräv ner exvis en läskback som du lindat med markduk.
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.