1 587 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur tömma trycksidans PEM-rör i svacka?
I samband med tillbyggnad av mitt sommartorp vill jag flytta min vattenpump (en pumpautomat) från ett utrymme under huset upp till ett rum inne i huset. Detta eftersom det annars skulle bli svårt att komma åt pumpen, t.ex när jag i oktober varje år tömmer hela systemet från vatten.
Sedan tidigare är ett ca 5 meter långt PEM-rör draget under den befintliga delen av huset -- detta PEM-rör leder idag vatten från pumpens trycksida under huset och upp genom köksgolvet till en diskbänk. Att flytta pumpen in (och upp) till huset resulterar i att det befintliga PEM-röret hamnar i en svacka, (Rördragningen på pumpens trycksida skulle då från pumpen bli ett rör på ca 80 cm lodrätt ned till det befintliga PEM-röret, sedan det befintliga PEM-röret, vilket går mer eller mindre horisontellt, och till slut lodrätt upp genom köksgolvet till diskbänken). Med andra ord hamnar delar av rördragningen i en svacka. Detta får mig att undra hur jag kommer kunna tömma systemet inför vintern. Själva vattenpumpen i sig kommer jag ju lätt åt, men delar av rördragningen på trycksidan lär innehålla kvarvarande vatten.
Jag har brainstormat lite och tänkt att man vid tömningen av vatten inför vintern kanske kunde, med hjälp av tryckluft, trycka ut det sista kvarvarande vattnet (i svackan) så att även det vattnet kan rinna ut genom diskbänkens kran.
Jag har också sett att det finns avtappningsventiler som kan styras elektiskt eller trådlöst. Jag vill dock helst undvika att ha komponenter som kan falera med tiden (bl.a p.g.a gnagande möss) -- och som i mitt fall skulle behöva placeras på en plats dit det är mycket svårt att ta sig.
Har någon några tankar, alternativa idéer eller erfarenheter så tackar jag på förhand 👍
Obs:
Jag är redan medveten om att man som regel bör undvika svackor längs rördragning.
Jag vill helst använda PEM-rör då jag har hört att de är tåligare mot frysning än de vanliga smalare vattenrör i metall.
Jag har redan testat att pumpen klarar av den ökade sughöjden.
Sedan tidigare är ett ca 5 meter långt PEM-rör draget under den befintliga delen av huset -- detta PEM-rör leder idag vatten från pumpens trycksida under huset och upp genom köksgolvet till en diskbänk. Att flytta pumpen in (och upp) till huset resulterar i att det befintliga PEM-röret hamnar i en svacka, (Rördragningen på pumpens trycksida skulle då från pumpen bli ett rör på ca 80 cm lodrätt ned till det befintliga PEM-röret, sedan det befintliga PEM-röret, vilket går mer eller mindre horisontellt, och till slut lodrätt upp genom köksgolvet till diskbänken). Med andra ord hamnar delar av rördragningen i en svacka. Detta får mig att undra hur jag kommer kunna tömma systemet inför vintern. Själva vattenpumpen i sig kommer jag ju lätt åt, men delar av rördragningen på trycksidan lär innehålla kvarvarande vatten.
Jag har brainstormat lite och tänkt att man vid tömningen av vatten inför vintern kanske kunde, med hjälp av tryckluft, trycka ut det sista kvarvarande vattnet (i svackan) så att även det vattnet kan rinna ut genom diskbänkens kran.
Jag har också sett att det finns avtappningsventiler som kan styras elektiskt eller trådlöst. Jag vill dock helst undvika att ha komponenter som kan falera med tiden (bl.a p.g.a gnagande möss) -- och som i mitt fall skulle behöva placeras på en plats dit det är mycket svårt att ta sig.
Har någon några tankar, alternativa idéer eller erfarenheter så tackar jag på förhand 👍
Obs:
Jag är redan medveten om att man som regel bör undvika svackor längs rördragning.
Jag vill helst använda PEM-rör då jag har hört att de är tåligare mot frysning än de vanliga smalare vattenrör i metall.
Sätt ett T-skarv där det nya röret kommer uppifrån ner från pumpen till befintliga röret. Dra sen ett PEM rör från den här skarven under huset till utsidan och montera en vanlig vattenkran lågt nere nära marken. Då har du både en vattenkran i trädgården på sommaren och en avtappningsventil på hösten när du tömmer systemet.W widheg skrev:I samband med tillbyggnad av mitt sommartorp vill jag flytta min vattenpump (en pumpautomat) från ett utrymme under huset upp till ett rum inne i huset. Detta eftersom det annars skulle bli svårt att komma åt pumpen, t.ex när jag i oktober varje år tömmer hela systemet från vatten.
Obs:
Är det kopplingar nedgrävda och vattenfyllda kanske det inte är kanon att låta dem frysa. Hel slang är som sagt inga bekymmer.
Men vill man kunna tömma finns vinterkopplingar att montera just för detta https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/vinterkoppling-utan-tackbricka-2.html
Men vill man kunna tömma finns vinterkopplingar att montera just för detta https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/vinterkoppling-utan-tackbricka-2.html
H hapazard skrev:Är det kopplingar nedgrävda och vattenfyllda kanske det inte är kanon att låta dem frysa. Hel slang är som sagt inga bekymmer.
Men vill man kunna tömma
Självreglerande värmekabel är en variant.H hapazard skrev:
Jag har aldrig haft några PEM-kopplingar som frusit sönder. Vare sig PRK-kopplingar i mässing eller PEM-kopplingarna i plast. Det kanske händer ibland. Men oftast inte. Om rören och kopplingarna ligger under huset som står på plintgrund är det väl inte någon större skada om det mot förmodan skulle börja läcka?W widheg skrev:
Att blåsa ur med tryckluft kan ju aldrig vara en nackdel. Men jag har inte sett det som nödvändigt.
Klicka här för att svara