H hempularen skrev:
Det ser ut som du har flera parallella slingor från Acktanken, om det är det vi ser på bilden.Och du får varmt på källarvåningen. Då låter det väl som du har någon obalans i flödet så att källaren "kortsluter" flödet. Allt går i en slinga som har lite lägre flödesmotstånd.

Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Om jag stänger av värmen med kranar i källaren så får jag 25°C på radiatorn istället för 22°C i stora rummet så det är nog inte bara det.
 
V VarmdoBo skrev:
Verkar som firman som gjort installationen inte vet hur göra.
Då får du fråga en annan firma.
 
  • Gilla
VarmdoBo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ut som du har flera parallella slingor från Acktanken, om det är det vi ser på bilden.Och du får varmt på källarvåningen. Då låter det väl som du har någon obalans i flödet så att källaren "kortsluter" flödet. Allt går i en slinga som har lite lägre flödesmotstånd.

Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Det är till/från vattenkaminen + till/retur radiatorer + tappvatten K/V till ny acctank med VP.
 
V VarmdoBo skrev:
Det är till/från vattenkaminen + till/retur radiatorer + tappvatten K/V till ny acctank med VP.
Det är alltid lite klurigt med en del värme i hus. Särskilt med element och golvvärme, samt om en källare är med i spelet. Kan bli kortslutning i systemet.
 
Som allra första steget du bör göra är att rita upp hur allt är draget/kopplat.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Som allra första steget du bör göra är att rita upp hur allt är draget/kopplat.
OK. Jag får försöka klura ut det.
 
V VarmdoBo skrev:
Det är till/från vattenkaminen + till/retur radiatorer + tappvatten K/V till ny acctank med VP.
Är det PAL mellan kamin och acktank? Tål den så höga temperaturer?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Är det PAL mellan kamin och acktank? Tål den så höga temperaturer?
Nej. Tål 70°C, stundtals 95°C.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.