2 039 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Går det byta slang mot rör?
Om jag stänger av värmen med kranar i källaren så får jag 25°C på radiatorn istället för 22°C i stora rummet så det är nog inte bara det.H hempularen skrev:Det ser ut som du har flera parallella slingor från Acktanken, om det är det vi ser på bilden.Och du får varmt på källarvåningen. Då låter det väl som du har någon obalans i flödet så att källaren "kortsluter" flödet. Allt går i en slinga som har lite lägre flödesmotstånd.
Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Det är till/från vattenkaminen + till/retur radiatorer + tappvatten K/V till ny acctank med VP.H hempularen skrev:Det ser ut som du har flera parallella slingor från Acktanken, om det är det vi ser på bilden.Och du får varmt på källarvåningen. Då låter det väl som du har någon obalans i flödet så att källaren "kortsluter" flödet. Allt går i en slinga som har lite lägre flödesmotstånd.
Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Klicka här för att svara