Vi ska installera minireningsverk till vårt fritidshus på ca 100 kvm, en familj. Det ska hålla för även ett permanent boende, om det blir så i framtiden. Vi skulle vilja ha er sakliga input på hållbarhet, funktion, hantering , ev dolda kostnader, service, lukt m.m. Kommunens regler har vi koll på, så det gäller alltså bara minireningsverken. De vi kikar på är följande:
- Ecobox
- 4evergreen
- Baga
- Biovac
 
Personligen skulle jag välja slamavskiljare -> markbädd på burk -> recipient...
Anledningen till det är att jag föredrar en anläggning utan serviceavtal och el....Jag tycker inte heller att teknikskåpen passar in i trädgården rent estetiskt...
Ett effektivt sätt att rena avloppsvatten är annars med hjälp av växter....det kräver lite störa markyta om du inte använder ett växtbaserat reningsverk typ Alnarp Cleanwater eller liknande..

Knäckfrågan som jag ser det är den fosfor som finns i avloppet....vid hög skyddsnivå ska fosfor renas till 90%....dock har jag inte hittat hur mycket fosfor en får släppa ut....jag menar 90% av vad? Ett "normalt" hushåll producerar ca 1 kg fosfor/ år så jag antar att 0,1 kg får släppas ut...

Fosfor är en bristvara i naturen, ändå får inte de enskilda avloppen släppa ut det....
 
  • Gilla
Sigge2020
  • Laddar…
Vi grävde ner ett WSB Clean för ett halvår sedan och då är det för vårt permanentboende. Nöjda än så länge. 20 års funktionsgaranti. Vi har ett fullserviceavtal som kostar oss ca 500 kr i månaden. Då fyller dom på flockningsmedel och servar reningsverket åtminstone 1 gång varje år och åker ut vid eventuella problem, samt byter ut felande delar om det skulle vara så.

Upplever ingen lukt alls, såtillvida man inte sticker ner näsan direkt i avluftarn. Utsläppet sker direkt till dike. Inga dolda kostnader so far. Vattenanalys sker 1 gång per år utan extra kostnad. Min förhoppning är att det här är en lösning som bara skall fungera med minimal handpåläggning från oss.

Det är en djungel när det kommer till reningsverk. Danskarna har gjort det enklare för sig och har som jag förstått det, 4 stycken godkända reningsverk där WSB Clean är ett utav dom.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Vi grävde ner ett WSB Clean för ett halvår sedan och då är det för vårt permanentboende. Nöjda än så länge. 20 års funktionsgaranti. Vi har ett fullserviceavtal som kostar oss ca 500 kr i månaden. Då fyller dom på flockningsmedel och servar reningsverket åtminstone 1 gång varje år och åker ut vid eventuella problem, samt byter ut felande delar om det skulle vara så.

Upplever ingen lukt alls, såtillvida man inte sticker ner näsan direkt i avluftarn. Utsläppet sker direkt till dike. Inga dolda kostnader so far. Vattenanalys sker 1 gång per år utan extra kostnad. Min förhoppning är att det här är en lösning som bara skall fungera med minimal handpåläggning från oss.

Det är en djungel när det kommer till reningsverk. Danskarna har gjort det enklare för sig och har som jag förstått det, 4 stycken godkända reningsverk där WSB Clean är ett utav dom.
Hallo boohoo
Funkar WSB clean verket fortfarande bra? Ligger i startgropen att installera ett WSB till vårt avlopp.
Så har du några + elr - att dela med dig så vore jag tacksam.
ture
 
T ture1 skrev:
Hallo boohoo
Funkar WSB clean verket fortfarande bra? Ligger i startgropen att installera ett WSB till vårt avlopp.
Så har du några + elr - att dela med dig så vore jag tacksam.
ture
Sköter sig själv. Än så länge inga bekymmer alls. Flockningsmedlet hade tagit slut vid servicen så av den anledningen låg vi lite högt i fosfor vis mätningen. Det är påfyllt och korrigerat vid servicen. Hade lite flytslam i uppklarningskammaren i början men det är helt borta nu.

Än så länge inget negativt alls. Fullservice och dom gångerna jag varit i kontakt med supporten har jag fått förvånansvärt snabba svar. Blev ex uppringd en söndag :surprised:
 
Låter ju bra, då har jag kanske tänkt rätt att välja ett WSB.
Bra å snabba svar från supporten är värt mycket, och då gör det inget att dom ringer å stör en Söndag:D

Fullserviceavtalet blir det nog hos mig oxo.

Tack för snabbt svar på min fråga.
ture
 
Har ni någon koll på vad det kostar i slutändan?
Jag planerar för ett fritidshus och har, som jag förstår, två alternativ.
1. Kommunalt vatten+avlopp. Huset ligger utanför kommunens område så jag får själv dra fram ledningar till deras pumpstationen och ansluta mig där. Innebär att jag behöver dra ledningarna över en vik, alltså lägga på sjöbotten. Anslutningsavgift till kommunen =80tkr.

2. Borra efter eget vatten samt installera ett minireningsverk.

Har ni några tips att ge mig i detta? Skiljer det mycket i kostnader? Är det värt ev. merkostnad för alt 1 om man tänker långsiktigt?
 
Jag skulle i alla lägen välja kommunalt vatten och avlopp. Vi har egen brunn och eget avlopp. Det är något varje år som måste fixas. Dessutom är vårt vatten både med järn, salt och radon så filter i det oändliga för att få det bra. Avloppet ska underhållas. Lösningen för oss är en slang över ett 200 m sund för att nå det kommunala anslutningen. Vet inte vad det skulle kosta men varje gång något behöver fixas funderar jag om projektet ska startas.
 
S saltet skrev:
Jag skulle i alla lägen välja kommunalt vatten och avlopp. Vi har egen brunn och eget avlopp. Det är något varje år som måste fixas. Dessutom är vårt vatten både med järn, salt och radon så filter i det oändliga för att få det bra. Avloppet ska underhållas. Lösningen för oss är en slang över ett 200 m sund för att nå det kommunala anslutningen. Vet inte vad det skulle kosta men varje gång något behöver fixas funderar jag om projektet ska startas.
Tack för tipset.
Jag har ca 250 m över viken.
Inte så enkelt, eller billigt för den delen, har jag förstått.
Om Länsstyrelsen ska ge dispens för vattenverksamhet så har de ganska tuffa krav på det mesta. Sedan ska det vara med dykare, någon typ av flotte el likn som uppfyller arbetsmiljökraven ska användas, grävmaskinen ska spritas innan den får gräva, slamavskiljare ska användas ute i sjön o.s.v. Dessutom får man bara utföra jobbet under vinterhalvåret. Blir ingen billig historia...
Vi får väl se var det landar.
 
Det är precis så jag inser och därav så får vi hålla oss med egen brunn och avlopp. Men i ett val om det är möjligt och rimlig kostnad skulle jag alltid välja det kommunala alternativet. ’ta kontakt med kommunen och en offert brukar alltid vara gratis.
 
S Sigge2020 skrev:
Vi ska installera minireningsverk till vårt fritidshus på ca 100 kvm, en familj. Det ska hålla för även ett permanent boende, om det blir så i framtiden. Vi skulle vilja ha er sakliga input på hållbarhet, funktion, hantering , ev dolda kostnader, service, lukt m.m. Kommunens regler har vi koll på, så det gäller alltså bara minireningsverken. De vi kikar på är följande:
- Ecobox
- 4evergreen
- Baga
- Biovac
Topas Vatten AB
 
B boohoo skrev:
Sköter sig själv. Än så länge inga bekymmer alls. Flockningsmedlet hade tagit slut vid servicen så av den anledningen låg vi lite högt i fosfor vis mätningen. Det är påfyllt och korrigerat vid servicen. Hade lite flytslam i uppklarningskammaren i början men det är helt borta nu.

Än så länge inget negativt alls. Fullservice och dom gångerna jag varit i kontakt med supporten har jag fått förvånansvärt snabba svar. Blev ex uppringd en söndag :surprised:
Hej boohoo,
Lyfter den här tråden igen.
Nyfiken på att höra om det nu (efter ca 5år) fungerar lika bra med ditt WSB minireningsverk? Är själv i den där djungeln men lutar mer och mer mot just detta minireningsverk. Så nu när det har gått längre tid. Vad är din erfarenhet?

Tack för att du delar med dig om du ser detta😁
 
Hej!

Än så länge tuffar det på utan några som helst problem. Det var nyligen service på reningsverket som watersystems sköter utan att jag har något öht att anmärka på. Lätta att ha o göra med och svarar snabbt.

Den handpåläggning jag själv behöver utföra är att fylla på flockningsmedel någon gång i slutet av sommaren då vi gör av med lite mer än förväntat. Den dunken ställs av i samband med ordinarie service.

Vi har bland annat haft ett blixtnedslag som förstörde lite elektronik i reningsverket men då va dom snabbt på plats och fixade.

För vår del har det fungerat utmärkt och testerna som tas varje servicetillfälle visar att det verkar tuffa på utan problem. Slamtöms en gång om året.
 
B boohoo skrev:
Hej!

Än så länge tuffar det på utan några som helst problem. Det var nyligen service på reningsverket som watersystems sköter utan att jag har något öht att anmärka på. Lätta att ha o göra med och svarar snabbt.

Den handpåläggning jag själv behöver utföra är att fylla på flockningsmedel någon gång i slutet av sommaren då vi gör av med lite mer än förväntat. Den dunken ställs av i samband med ordinarie service.

Vi har bland annat haft ett blixtnedslag som förstörde lite elektronik i reningsverket men då va dom snabbt på plats och fixade.

För vår del har det fungerat utmärkt och testerna som tas varje servicetillfälle visar att det verkar tuffa på utan problem. Slamtöms en gång om året.
Låter ju jätte bra. Tack för uppdatering och fint att höra att servicen fungerar på ett bra sätt. Värdefullt att veta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.