Krilleman
K kiao skrev:
Om läckaget går ut på golvet pch vi är bortresta ett par veckor blir det problem tänker jag. Bättre att det går till avlopp tänker jag, då det inte finns golvbrunn.

Men först via fördelarskåp m fuktindikator.
Du säger ju emot dig själv och det regelverk du tänkt följa enligt din tidigare bild.
Jag tror inte ni tänkt igenom detta.

Led inte skvallerröret direkt till ett avlopp.
Låt skvallerröret vara skvallerrör.

Lika stor risk att en koppling på din lilla WC (utan golvbrunn) springer läck, eller likväl under din köksblandare eller på en anslutning till tvättmaskinen i din tvättstuga...

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du säger ju emot dig själv och det regelverk du tänkt följa enligt din tidigare bild.
Jag tror inte ni tänkt igenom detta.

Led inte skvallerröret direkt till ett avlopp.
Låt skvallerröret vara skvallerrör.

Lika stor risk att en koppling på din lilla WC (utan golvbrunn) springer läck, eller likväl under din köksblandare eller på en anslutning till tvättmaskinen i din tvättstuga...
Tack. Jag ska försöka rita en bild i helgen. Hinner inte just nu.

hmmm ja så kanske det är. Jag har eg ingen koll på rör utan jag försöker bara följa vad rörmokaren säger.

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
K kiao skrev:
hmmm ja så kanske det är. Jag har eg ingen koll på rör utan jag försöker bara följa vad rörmokaren säger.
Fråga då vad denne rörmokare hänvisar till för regelverk som vill ledan ner skvallerrör direkt i ett avlopp.

Mitt tips:

Gör inte saker krångligare än vad det är.
Och hälsa så gott till din sambo! 😉👍

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Vi kanske landar i att göra tätskikt istället. Funderar på att sätta kopplingarna i ett nybyggt förråd (dela av rummet) och förse förrådet med tätskikt. Jag vet varken ut eller in längre. Tycker inte alls bestämmelser är så lättolkade heller.

Krilleman
K kiao skrev:
Vi kanske landar i att göra tätskikt istället
Men om ni nu vill tätskikta i detta utrymmet, det rinner ju väldigt fort över trots allt (via dörren), så det blir ju ingen skillnad om ni nu ska vara borta i tre/fyra veckor trots tätskikt eller inte...

Jag har så svårt att se vad som ska vara skillnaden...

K kiao skrev:
Tycker inte alls bestämmelser är så lättolkade heller.
Vad är det som är svårtolkat?

• Gilla
kiao
  • Laddar…
BirgitS
K kiao skrev:
Vi ska följa regelverket från 1/7 2025.
Det blir nya regler 1/1 2026. Dessa regler är ännu inte bestämda utan har varit utskickade på remiss och kan därför komma att ändras. Se här: https://sakervatten.se/nyheter/tyck...branschregler-saker-vatteninstallation-20261/

Även i remissutgåvan står det så här:
Utrymme med dolda fogar ska ha läckageindikering från utrymmets botten. Läckageindikering ska mynna i rum med vattentätt golv och utloppet får inte placeras i plats för bad eller dusch.
K kiao skrev:
Rummet med fördelarskåpet ligger i en källare o ska förses med betong och klinkers.
Det är ju vattentåligt.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Men om ni nu vill tätskikta i detta utrymmet, det rinner ju väldigt fort över trots allt (via dörren), så det blir ju ingen skillnad om ni nu ska vara borta i tre/fyra veckor trots tätskikt eller inte...

Jag har så svårt att se vad som ska vara skillnaden...

Vad är det som är svårtolkat?
Börjar bli trött i huvudet nu 😏Som jag förstår det:

Tappvattenkopplingarna måste in i ett fördelarskåp eller gå i ett rum m vattentätt golv enl reglerna.

I det här fallet så är rummet ett källarrum m betong o klinkers dvs inte så fuktkänsligt.

På dränagerör finns bara regeln att det ska vara synligt enl nya regler.

1 .Då är det ok att sätta upp ett fördelarskåp och leda skvallerröret bara ut ur skåpet så vattnet hamnar på golvet.

2 Alt vattentätt golv i förrådet och strunta i skvallerrör.

3. Alt fördelarskåp o leda in skvallerröret i badrummet med dålig estetik och förstört tätskikt.

Vilket förslag är bäst? Förslag 1 och 2 får ju samma följd vid en ”katastrof” dvs att vattnet hamnar i källaren.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir nya regler 1/1 2026. Dessa regler är ännu inte bestämda utan har varit utskickade på remiss och kan därför komma att ändras. Se här: [länk]

Även i remissutgåvan står det så här:

Det är ju vattentåligt.
Ok tack!

BirgitS
K kiao skrev:
Var finns dessa regler att läsa?
Jag kan inte hitta det i de kommande branschreglerna från Säker vatten.
Säker vatten är den organisation som bestämmer vad som är fackmässigt utförande.

Krilleman
K kiao skrev:
Börjar bli trött i huvudet nu 😏Som jag förstår det:

Tappvattenkopplingarna måste in i ett fördelarskåp eller gå i ett rum m vattentätt golv enl reglerna.
Ja, helt korrekt.

K kiao skrev:
I det här fallet så är rummet ett källarrum m betong o klinkers dvs inte så fuktkänsligt.
Dränagerör (skvallerrör) är det alltid en fördel att det leds till utrymme med golvbrunn om så finnes.

K kiao skrev:
1 .Då är det ok att sätta upp ett fördelarskåp och leda skvallerröret bara ut ur skåpet så vattnet hamnar på golvet.
Ja, till fuktsäkert golv är OK, men rum med golvbrunn är alltid att föredra.
Dra ut skvallerröret var som helst men inte i utrymme för dusch eller bad (kan du gå +1m ifrån dusch/bad så är du extra säker), så äventyrar du inte befintligt tätskikt nämnvärt.

Schematiska illustrationer av två badrum med dusch och badkar, markerade ytor för placering i relation till toalett och handfat, mått visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kiao skrev:
2 Alt vattentätt golv i förrådet och strunta i skvallerrör.
Dåligt alternativ, då ev vatten kommer läcka ut endå via dörren. Ni kunde var ju bortresta flera veckor i sträck...

K kiao skrev:
3. Alt fördelarskåp o leda in skvallerröret i badrummet med dålig estetik och förstört tätskikt.
Bästa alternativet med golvbrunn.

Hur långt bort kommer genomföringen från dusch eller bad?
Eller kommer det mitt i enligt min tidigare bild ovan?

Med denna lösningen så kommer det rinna vatten på golvet när ni kommer hem från eran flera veckor långa frånvistelse. Ingen påverkan på huset över huvud taget då golvbrunn finnes och golvet är skyddat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det nuvarande regelverket för säkervatten som är branschstandard idag är fritt att läsa själv.

Lite kvällsläsning kanske?! 👍👍

[länk]..
Min sambo har tröttnat på mitt ”surr” nu så han har bestämt att vi kör tappvattenkopplingarna utan skåp utan vattentätt golv och utan skvallerrör. Vi stänger av vattnet när vi åker på semester. Han säger att det inte kommer att läcka.
Tack för ert tålamod och för en givande afton!

Krilleman
K kiao skrev:
Min sambo har tröttnat på mitt ”surr” nu så han har bestämt att vi kör tappvattenkopplingarna utan skåp utan vattentätt golv och utan skvallerrör. Vi stänger av vattnet när vi åker på semester. Han säger att det inte kommer att läcka.
Tack för ert tålamod och för en givande afton!
Då önskar jag er lycka till!

För det finns ingen lag hur man kopplar sin egen VVS.
Det klassas enkom som försäkringsmässigt eller inte.
(Även fast jag avråder egna påhitt in i det sista)

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Jag är kanske okunnig men varför ska du ha fördelarskåp överhuvudtaget? Om golvet är av betong eller klinker så är det ju okänslig för vatten.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är kanske okunnig men varför ska du ha fördelarskåp överhuvudtaget? Om golvet är av betong eller klinker så är det ju okänslig för vatten.
Jag tror reglerna säger att det ska vara så…men nu blir det inget skåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.