2 533 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Hur kopplar man skvallerrör till avloppsrör?
Du säger ju emot dig själv och det regelverk du tänkt följa enligt din tidigare bild.K kiao skrev:
Jag tror inte ni tänkt igenom detta.
Led inte skvallerröret direkt till ett avlopp.
Låt skvallerröret vara skvallerrör.
Lika stor risk att en koppling på din lilla WC (utan golvbrunn) springer läck, eller likväl under din köksblandare eller på en anslutning till tvättmaskinen i din tvättstuga...
Tack. Jag ska försöka rita en bild i helgen. Hinner inte just nu.Krilleman skrev:
Du säger ju emot dig själv och det regelverk du tänkt följa enligt din tidigare bild.
Jag tror inte ni tänkt igenom detta.
Led inte skvallerröret direkt till ett avlopp.
Låt skvallerröret vara skvallerrör.
Lika stor risk att en koppling på din lilla WC (utan golvbrunn) springer läck, eller likväl under din köksblandare eller på en anslutning till tvättmaskinen i din tvättstuga...
hmmm ja så kanske det är. Jag har eg ingen koll på rör utan jag försöker bara följa vad rörmokaren säger.
Bästa svaret
Fråga då vad denne rörmokare hänvisar till för regelverk som vill ledan ner skvallerrör direkt i ett avlopp.K kiao skrev:
Mitt tips:
Gör inte saker krångligare än vad det är.
Och hälsa så gott till din sambo! 😉👍
Vi kanske landar i att göra tätskikt istället. Funderar på att sätta kopplingarna i ett nybyggt förråd (dela av rummet) och förse förrådet med tätskikt. Jag vet varken ut eller in längre. Tycker inte alls bestämmelser är så lättolkade heller.
Men om ni nu vill tätskikta i detta utrymmet, det rinner ju väldigt fort över trots allt (via dörren), så det blir ju ingen skillnad om ni nu ska vara borta i tre/fyra veckor trots tätskikt eller inte...K kiao skrev:
Jag har så svårt att se vad som ska vara skillnaden...
Vad är det som är svårtolkat?K kiao skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det blir nya regler 1/1 2026. Dessa regler är ännu inte bestämda utan har varit utskickade på remiss och kan därför komma att ändras. Se här: https://sakervatten.se/nyheter/tyck...branschregler-saker-vatteninstallation-20261/K kiao skrev:
Även i remissutgåvan står det så här:
Det är ju vattentåligt.K kiao skrev:
Börjar bli trött i huvudet nu 😏Som jag förstår det:Krilleman skrev:
Tappvattenkopplingarna måste in i ett fördelarskåp eller gå i ett rum m vattentätt golv enl reglerna.
I det här fallet så är rummet ett källarrum m betong o klinkers dvs inte så fuktkänsligt.
På dränagerör finns bara regeln att det ska vara synligt enl nya regler.
1 .Då är det ok att sätta upp ett fördelarskåp och leda skvallerröret bara ut ur skåpet så vattnet hamnar på golvet.
2 Alt vattentätt golv i förrådet och strunta i skvallerrör.
3. Alt fördelarskåp o leda in skvallerröret i badrummet med dålig estetik och förstört tätskikt.
Vilket förslag är bäst? Förslag 1 och 2 får ju samma följd vid en ”katastrof” dvs att vattnet hamnar i källaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ja, helt korrekt.K kiao skrev:
Dränagerör (skvallerrör) är det alltid en fördel att det leds till utrymme med golvbrunn om så finnes.K kiao skrev:
Ja, till fuktsäkert golv är OK, men rum med golvbrunn är alltid att föredra.K kiao skrev:
Dra ut skvallerröret var som helst men inte i utrymme för dusch eller bad (kan du gå +1m ifrån dusch/bad så är du extra säker), så äventyrar du inte befintligt tätskikt nämnvärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt alternativ, då ev vatten kommer läcka ut endå via dörren. Ni kunde var ju bortresta flera veckor i sträck...K kiao skrev:
Bästa alternativet med golvbrunn.K kiao skrev:
Hur långt bort kommer genomföringen från dusch eller bad?
Eller kommer det mitt i enligt min tidigare bild ovan?
Med denna lösningen så kommer det rinna vatten på golvet när ni kommer hem från eran flera veckor långa frånvistelse. Ingen påverkan på huset över huvud taget då golvbrunn finnes och golvet är skyddat.
Det nuvarande regelverket för säkervatten som är branschstandard idag är fritt att läsa själv.
Lite kvällsläsning kanske?! 👍👍
https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..
Lite kvällsläsning kanske?! 👍👍
https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..
Min sambo har tröttnat på mitt ”surr” nu så han har bestämt att vi kör tappvattenkopplingarna utan skåp utan vattentätt golv och utan skvallerrör. Vi stänger av vattnet när vi åker på semester. Han säger att det inte kommer att läcka.Krilleman skrev:
Tack för ert tålamod och för en givande afton!
Då önskar jag er lycka till!K kiao skrev:
För det finns ingen lag hur man kopplar sin egen VVS.
Det klassas enkom som försäkringsmässigt eller inte.
(Även fast jag avråder egna påhitt in i det sista)
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Jag är kanske okunnig men varför ska du ha fördelarskåp överhuvudtaget? Om golvet är av betong eller klinker så är det ju okänslig för vatten.
Klicka här för att svara