Värme allmänt
johnologi: [citat] Toppen tack ... ja, man är ju även lite lat och undviker putsning mm..
jojo123: Tänker du dig att lägga nytt ovanpå det gamla , blir då en bra förhöjning på golvet Bara till att tappa ur allt vatten och låta rören vara kvar kanske blåsa lite .med kompressor , men pass på är det öppet någonstans kan det bli dusch , . Bäst bara tappa ut och kapa rören jäms med golvet ,använd tigersåg , inga heta arbeten där .
Daniel 109: Japp, det stämmer. Men efter som rökgastermostaten sitter där den gör så stänger den av hela pannan när fläkten stannar. Då stoppar även pumpen. Det verkar som att det orsakade problem, så på lite nyare pannor startar pumpen som sagt när pannan överhettar, oavsett om pannan är i driftsfas eller inte. Jag har moddat in samma funktionalitet.
Rabbithole: 1. Ja dom kan tvinga dig. 2. Huset måste uppfylla kraven, bara ditt problem 3. Det är inte svårt att klara kraven men du får välja ett välisolerat hus 4. Frånluftsvärmepump är inte det effektivaste Ett välisolerat hus med FTX klarar kraven utan större problem.
roli: [citat] Om du skriver vad det är för brännare du har så ökar chansen att du kan få hjälp med att få igång den. Får du det inte på detta forum så kan du få tips om andra där det endast "pratas pellets".
archker: [citat] Yes jag blir bara av att titta på väggen. ;) Tack för att du engagerar dig! Det blir ljummet på golvet och i rören nu i varje fall till skillnad från iskallt som innan. Men lyckas inte få det varmt, får skruva lite till tror jag och ge det tid.
jojo123: Det kan vara spänning till patronen med en bränd anslutning , men när belastning kommer så blir det dålig kontakt och det går mindre amper genom anslutningsstället , ungefär som att klämma eller vika en vattenslang , det finns vatten men dåligt tryck
jojo123: [citat] Inte alla gör det , I mitt tycke ska det gå att plocka isär utan att behöva lyfta från botten då dom blir kortare , lika med från hålet , det blir att skarva i en bit , Hoppsan nu blev det mer skarvar under jord :(
Betula_Pendula: Japp sotaren har varit och tittat på att det blir ok...
Krilleman: Du har LK:s fördelare VKF tillverkad 1993 fram till 2010. Matnyttig läsning: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lk_varmekretsfordelare_vkf_2007-01.pdf
jojo123: Fel maskin :( från min sida , men det finns säkert en EL-patron i den och den måste ha en termostat , under den lilla galvade plåten sitter det säker en knapp som är överhettningskyddet för patronen . kolla om den löst , sluta andas och tryck hårt på den , ska bli ett klick om den löst
Zakalwe: Hej! Jag har likadana. Man justerar (stryper/öppnar) slingorna genom att plocka av blåa kåpan och skruva på svarta delen. Skruvar man "in" den stryps flödet. Skruvar man "ut" från fördelaren ökar flödet. Observera: - det räcker med någon enstaka varv för att ändra från stängt till fullt öppet. - skruvar man mycket in/ut kan dessa börja läcka då det är plastgänga (!) - "Nedre"
Zakalwe: Hmm, jag fattar inte hur det är kopplat. Varför har ni en shunt på ett system med enbart golvvärme? Man brukar blanda in shuntar när man ska blanda element (högtemp, lågt flöde) med golvvärme (lågtemp, högt flöde). Har man enbart golvvärme är shunten endast i vägen. Finns det någon arbetstank? (med tanke på att ni har rumstermostater)
Daniel 109: Det går ju att shunta på konstant framledningstemperatur. Men en utegivare är absolut en fördel.
jojo123: Då är jag med . finns en hel del med olika styrningar men är inte riktigt mitt bord , finns dom som vet bättre här ,avvakta lite
50procent: Är ju inte i elementbranshen direkt men Nobö tillverkar fina element. De har trådlös styrning som du kan styra via din telefon, vilket många andra tillverkare lär ha med. Såg nån reklam om det när jag sökte efter andra saker... Det är nog mest utseendet på radiatorerna som får avgöra. Alla elementtillverkare har element med olika sätt att styra dem, elektronisk termostat och
jojo123: PÅ sista fotot är det shuntmotorn för värmen , en envägare som är brukligt på FJV , det sitter en blank mutter innanför den , lossa den , ta bort ställdonet och kolla att piggen går in och ut som den ska , dom kan kärva lite , du har GV på en del v värmn och dom behöver inte så mycket värme för att bli varmt på golvet och det är separat shunt för den för reglering av GV
jojo123: Har du rattat på dom svarta med + och - ,, det finns en shuntfunktion där , då kan det bli lite olika temperaturer dina flödesmätare ser lite skitiga ut , men som dom säger , lyft ett termodon och mät tempen in ut
Tegelfallet: [citat] Tack snälla för det var det svaret jag gärna ville ha! Backventilen är väl bara bra för att förhindra självcirkulation. Hoppas det går att montera en 80 graders patron även i Laddomat 10 (finns ej i listan över utbytespatroner vad jag kan se), jag vill ju komma så nära maxgränsen för maxithermkulverten som möjligt! Jag bygger en egen automatik för satsladdning med enkla
berisen: Har idag haft radiatorerna på övervåningen helt strypta i hopp om att få lite mer drag på mellanvåningen men icke. Nu ger jag upp :crysmile: Orkar nog inte jaga kilowatttimmar utan det är nog husets isolering här som sätter gränserna. Gammalt hus på 168 kvm från 1932 så det finns nog lite att göra där.. Har med en utetemperatur runt 0 ner till -2 senaste veckan haft en total
Onsalakorven: [citat] Problemet har fått en lösning! Givaren på kompressorn var trasig och byttes ut på garantin. Nu går kompressorn in och värmer innan elpatronen och temperaturerna är normala.
jacha: [citat] Just nu en dålig frånluftpump som får kämpa på elpatron men ska byta till luft/vatten