R
Ralf Larsson: [citat] Hej. Ja, det droppar. Sedan igår kväll har det droppat minst 8 deciliter. Inte 100% säker på om jag mätt på rätt ställe. Mätte där vattnet rinner till avlopp, där man luftar och kan utläsa panntrycket. Bifogar bild på där det droppar.
2 svar · 838 läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Här är bruksanvisningen på din ventil https://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESBE PIM_ESBE sync BR/Documents/Installation instructions/VR_VZ/VRG230_98140272_utgC_lr.ashx
3 svar · 5,0k läst
·
L
largab: När gv-term är helt öppen så blir det bara cirkulation i gv slingan (motarbetar/kortsluts som ngn skrev). Det måste till en strypning mot den slingan om rad ska får värme. 2 enkla lösningar: Höj temperaturen ut i systemet så gv-termostaten stryper och / eller stryp den nedre högra ventilen så att den ger ett motstånd (stäng helt, öppna något tills det blir liten cirk mot
14 svar · 4,5k läst
·
P
Pontstone: Hej och tack för alla tips! Jag har parallellt läst på lite om den Laddomat 21 som jag har liggande, har nu fler funderingar... Kakelugnspannan står på entréplan i huset, medan acktanken står i källaren 5-6 meter bort i sida jämfört med kakelugnspannan. Detta innebär att det dels är en nivåskillnad på panna - tank, och att det blir en skapligt lång rördragning. Kan detta skapa
10 svar · 3,1k läst
·
J
jojo123: Som Josth säger kolla upp om det kommer vatten från luftningsventilen , den brukar sitta under ett plastlock på kärlet , är det vatten där , bara byta kärl , annars rycka i säkerhetsventil till noll tryck och pumpa in luft i det , ökar trycket på manometern när du pumpar så ryck i ventilen igen , normalt för tryck ca 0,6 bar , men då ska kärlet vara tomt på vatten . Sen fylla upp
2 svar · 1,0k läst
J
jordraketen: [citat] Jo golv värme. Men jag kan nog dra ut lite kabel och måla runt istället.
2 svar · 811 läst
J
jojo123: Edit ,, mommade att du fått upp trycket , kolla då så det inte finns luft i radiatorena , samt att om du luftar ska du göra det längst ner först , och se till att trycket är bra , annars fylla på lite
7 svar · 840 läst
·
I
InsidersUnited: Lufta på luftningsnipplarna du bör ha på respektive fördelare om det känns bra. Ditt problem med för kallt i ett rum har troligtvis ingenting med detta att göra. Det är för att golvvärme generellt sett är kasst på att motverka kallras från stora fönsterpartier. Enda du kan göra är att öka flödet i det rummets gvslinga, men då kan du få obalans och för kallt i ett annat rum.
9 svar · 3,6k läst
·
I
InsidersUnited: Man brukar bara isolera de delar av rören som går i kalla utrymmen exvis krypgrund . I resten av huset ökar de ju den värmeavgivande ytan. Ta c33 överallt så kan du kanske(om huset är isolerat någorlunda) klara dig på samma framledningtemperatur som gv. Om det visar sig att du behöver 45 fram till raddarna kallaste dagen, och inte vill skicka ut mer än 35 i golven så löser du det med
11 svar · 2,6k läst
F
funkis_jackson: [citat] Tack för svaret! Har knackat en hel del på stiftet. Det är ju det som är märkligt att det går att trycka in med viss kraft, och det fjädrar ut igen till samma läge. Stiftet sticker dock inte ut lika mycket som på dom ventilerna som fungerar. Det har fungerat förut, samt att det är både cirkulation och värme i framledningen. Har stött på bråkiga ventiler förut men inte
3 svar · 2,4k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Ökade "värme" från -2 (har -4 på sommaren) till 0 på bergvärmepannan igår och gick in i ett kontor i morse som höll 23 grader. FÖR varmt haha :D Det är +2 ute och varit blåsigt. Golvet håller också 23 grader. Så isoleringen samt fönster i garaget är helt OK, det är bara framledningsvärmen som behöver ökas uppenbarligen. Den var dock fortfarande på 26 grader när jag mätte
14 svar · 3,2k läst
Semiproffset
Semiproffset: Men du borde ändå ha någon separat tryckstyrning på ditt radiatorsystem (som i sig borde vara en separat krets från en växlare till systemet). Hur skulle det annars bli om du sågar sönder ett radiator rör. Töms alla hushållens radiatorvatten i ditt hus då? Verkar orimligt..
18 svar · 1,7k läst
·
P
Paxman: Vi installerade BVP för lite drygt fyra år sedan. Den har två lägen för elpatron, 3 kW och 6 kW, och fram tills idag har 3 kW gått 77 h och 6 kW har gått 211 h (totalt antal drifttimmar för kompressorn är 13251 h). Av dessa timmar med elpatron är ett antal första veckan efter installation innan borrhålet kopplades på, samt en vecka då pumpen enbart gick med tillsats pga ett
22 svar · 5,3k läst
·
1
100kvadrataren: Röken stiger genom röret så den går inte genom ullen, den sätter du runt röret för att täta så värmen ifrån kamin inte följer med ut ur skorstenen :)
5 svar · 2,2k läst
J
jojo123: [citat] Blir nog svårt att skifta vid fördelarna , det är stela rör med pressade kopplingar , myyycket jobb för skift där .två alternativ finns 1 Skifta allt från nedre till övre fördelarrör 2 Ta smällen och skifta slangarna om det går , är nog enklast , men blir till att lufta lite , du säger anslutning på ovansidan VP då kommer det inte att rinna ut så mycket vatten då alla
31 svar · 17,7k läst
·
Magrand
Magrand: Som sagt, en bild från sidan nedtill vore bra. tror att du har någon 1-håls utbytesventil i den här stilen. [bild] vissa modeller kan vridas 180 grader så termostaten kommer under radiatorn o ändå funka hyggligt. Annars kanske man kan få dit en sån här. Inte vacker men funktionell. [bild] [bild]
5 svar · 2,2k läst
·
P
pelig: [citat] Bra förklaring, köper jag rakt av!
12 svar · 11,4k läst
V
VilseNisse: [citat] Ja, cirk pump och expansionskärl finns. Men det ser ju ut att vara en möjlighet Mao. Tack för svaret!
2 svar · 5,1k läst
berisen
berisen: [citat] Verkar kosta typ 30 kronor för 2 meter på biltema så det kanske är en hundring jag kan avvara bara för att testa om det blir någon skillnad öht :) Tänkte mest om det fanns någon nackdel att göra så, om det är dåligt att "stänga in" värmen men det kan jag ju inte tro.
5 svar · 6,9k läst
·
P
prototype: Japp, precis som Magrand säger; Om det är en Push ovanför, vilket det ser ut att göra (baserat på det lilla man ser) så är det helt klar felkopplat :-/
8 svar · 5,4k läst
·
Hobbyfixaren10
Hobbyfixaren10: Ajdå. Men jag har inte hittat nåt annat sätt att stänga av. Jag funderar på att försöka gå på returen på ett att annat ställe. Där det inte blir samma böj.
8 svar · 1,8k läst
·
J
jojo123: Ett foto på sidan av termostaten och texten som finns på så får du svar här , renoveras aldrig hela , insatsen bytes till nytt
7 svar · 2,2k läst
J
Josth: Småländska höglandet kan bli ganska kallt så 16000 kWh direkt-el till 180 m² från 70-talet låter bra tycker jag. Naturligtvis går det att spara en del med en luftvärmepump, kanske uppåt 5000 kWh/år om planlösningen är öppen(?)
7 svar · 895 läst
K
knipo: Var försiktig.... https://www.skd.se/2015/12/20/tva-hittade-doda-i-lagenhet/
5 svar · 4,4k läst
SSSS
SSSS: http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_RadiatorrorsystemPEX/3_02.pdf [bild]
4 svar · 5,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Bör inte vara något. Att strömmen försvinner ibland är ju inte ovanligt
3 svar · 1,2k läst
daddydj
daddydj: Ahh, grymt bra Demmpa, nu skall kylan besegras en gång för alla!! :)
9 svar · 5,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Har ingen känsla av att vi eldar för kråkorna och värmepumpen bestämmer ju framledningstemp baserat på utetemp. Innetempen är ju inte exakt konstant vid snabba tempförändringar ute, men det beror nog mer på trögheten i systemet som det är byggt här. Jag är också hjälpt av att ha snabba respektive tröga golvkonstruktioner i rätt rum samt en relativt öppen planlösning. Vill man
9 svar · 21,2k läst
·
Tweety1985
Tweety1985: Alltså jag vet ju inte om den är gjuten i plattan men får väl utgå från det. Kan plattan svalna fast vi haft värmen igång? Dock har det varit väldigt ojämnt med värmetillförsel då vi haft lite kludd med termostat/styrdon som stängt igen fast de borde varit öppna. Det är betydligt kallare nu jämfört med för några dagar sen så jag tänker att den kanske inte hunnit med?
2 svar · 4,7k läst
useless
useless: Elförbrukningen påverkas inte nämnvärt. Däremot finns det syre i vattnet du fyller på med och gör man det för ofta så finns det risk för korrosion i systemet.
3 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.