Måste man ha rumstermostat?

3k läst  27 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Lyssna på bomm och spara många sköna tusenlappar både i drift och investering.

2. P
    Husägare Nivå 6
    Tänker även att desto enklare system desto lättare att felsöka när något strular.

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Ja instämmer helt.
    Det tar ju några vädercykler innan man får helt rätt värmekurva (och därmed rätt innetemp) med utegivaren men sen är det klockrent.
    Jag slängde ut samtliga mina rumsgivare efter ett halvår, bästa beslutet nånsin.

4. A
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle aldrig avstå rumstermostater. Enda sättet att smidigt anpassa rumstemperatur individuellt och mycket bättre komfort.

Framför allt så reagerar det på solinstrålningen i rummen och har man en solig dag så blir det "för" varmt snabbt i dom "utsatta" rummen utan termostater.

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 3
    Jag har vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenradiatorer på ovanvåningen. Till golvvärmen på nedervåningen har vi trådlösa rumstermostater. Smidigt. Men de används inte. De ligger alla i en låda tillsammans och alla inställda på 30 grader för att alltid kalla på värme. FLVP sköter värmen utifrån utetemperaturen och alla termostater är öppna.

Man vill ju inte gasa (via pumpen) och samtidigt bromsa (via termostaterna) i onödan!

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 1
    Exakt.
    LiteSkruvad är ett geni

• Laddar…
  7. V
    Medlem Nivå 4
    För dom flesta system så finns det trådlös överföring mellan termostat å ställdon så man kan ju testa utan först å se å tycker man att man vill ha så då finns ju detta. Men jag tycker också att man ska vara utan å bara styra med ute å innegivare. Då sparar du många sköna kronor direkt och i framtid då det blir service på dom grejorna. Kostnad för att ha varmt i nåt eller något rum när det inte behövs eller onte det är folk där är försumbar med värmepump. Om du mot förmodan vill skruva ner där kan man nog göra det manuellt på fördelaren, billigast så!

8. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
  9. N
    Medlem · Nivå 4
    I mitt hus sitter sisådär 12 rumsgivare. Alla står på max och jag har aldrig känt behov för att justera en enda. En av de mest bortkastade kostnaderna i mitt hus. Skulle jag byggt med det jag vet nu hade det inte blivit en enda rumsgivare. Injustering av varje golvvärmeslinga i fördelarskåpen, sedan styra på värmekurva via utetemp.

Så ja, visst går det att vara utan rumsgivare!

10. B
    Medlem Nivå 7
    Vi kör trådlösa LK termostater som ligger osynligt i respektive rum (låda, bokhylla etc). Sedan har vi ett tillbehör (LK webbserver) som kopplar systemet mot internet och så styr vi tempen via LKs webapp :) Hur smidigt som helst och man kan även sköta tempen på distans om man vill. Gränssnittet i appen kunde vara snyggare, men det funkar och man slipper ha rumstermostaterna på väggen :)

11. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! Kanske man lämnar dem borta nu i början och kör med trådlösa vid behov i ett senare skede.

12. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag anser att ett system utan termostater inte är ett komplett system. Kräver lite mer av installatören att få det att fungera korrekt. I ingjuten betong är det lönlöst. I lätta golv och radiatorer så är det fantastiskt för komforten.

Det finns en hel del snygga termostater som passar bra tillsammans med strömbrytare/ramar om man nu inte kör några design/retro brytare.

13. J
    Medlem Nivå 3
    Eller så utnyttjar man ett KNX system med inbyggd reglering i strömbrytaren.
    Finns olika sätt att lösa det på.
    Antingen sitter det en display i strömbrytaren och regleringen sköts därifrån.
    Alt så använder man en strömbrytare med endast en tempgivare inbyggd och då sitter själva regleringen på annan plats exempelvis i elcentralen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: