Hej,

Flyttade in i ett hus i somras. Huset är byggt -61, är ett soutterängradhus i tre plan. De två första våningarna är i sten, vinden/översta våningen är trästomme. Pannan är en elpanna från IVT från 2015 (tror jag) till ett vattenburet ettrörssystem. Fönster är tvåglas, utom högst upp där det är treglaskassetter. Taket byttes (och isolerades??) för två år sedan tror jag. Vi bor en vuxen och en 7-åring i huset. Det är 138+25 kvm (25 kvm biyta, mest vindsvåning under snedtak). Vi bor i Stockholmstrakten.

Nu till saken, jag har så sjukt låg elförbrukning tycker jag... Jag börjar undra om det är något fel.
Förbrukning för nov/dec/jan har ungefär legat på 1500/2000/2500 kWh. Förbrukningen under sommarmånaderna låg på typ 470 kWh.

Eon som är min elnätsägare hade i senaste räkningen som kom nu uppskattat min årsförbrukning till strax under 14 000 kWh, vilket låter helt absurt med en elpanna i ett så stort hus, byggt under denna era... Jag har en värmepumpskille som ska komma på fredag, men är min årsförbrukning så låg så känns det inte lika motiverat.

Det ska nämnas att Eon gör avläsningar varje månad (enligt faktureringsunderlaget)

Vad säger ni?

Redigerat:
Kanske ska nämnas också, innetemp ungefär 19 grader med en nattsänkning under ca 6 timmar. Använder ingen golvvärme.

Ja det låter väldigt lågt. Ju mer jag tänket på det så är det otroligt lågt. Runt det dubbla vore mer normalt. Ni kan inte ha mycket till ventilation antar jag?

Hej,

Nej det stämmer att ventilationen är dålig. Inget vi lider av. Men det finns bara tilluft i ett av tre sovrum på vinden. Övrig tilluft är genom otäta originalfönster gissar jag. Finns en köksfläkt som körs sparsamt (vid aktiv matlagning). Samt en kamininsatts som skapar lite drag när jag eldar (ca 1-2 gånger i veckan under ca 6 timmar). Men det kan väl inte bara bero på det?

Huset kan lida av dålig ventilation. Varför jag frågar är att det kostar en hel del energi att värma vent luften om man har norm-vent utan återvinning.
Många som har "liten" förbrukning för uppvärming bor i luft som kan jämföras med en ouppackad gympa påse. Men det är billigt. Men skitsamma, försöker bara förstå hur ni kan ha så lite förbrukning. Kaminen hjälper väl till antar jag och så är ni småförbrukare. Kan ta tid att räkna hem en värmepump.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Huset kan lida av dålig ventilation. Varför jag frågar är att det kostar en hel del energi att värma vent luften om man har norm-vent utan återvinning.
Många som har "liten" förbrukning för uppvärming bor i luft som kan jämföras med en ouppackad gympa påse. Men det är billigt. Men skitsamma, försöker bara förstå hur ni kan ha så lite förbrukning. Kaminen hjälper väl till antar jag och så är ni småförbrukare. Kan ta tid att räkna hem en värmepump.
Absolut! Jag är medveten om luftkvaliteten. I besiktningsprotokollet står att det nog är bra att ta upp tilluft i de två andra sovrummen på översta plan också. Och det är självdrag. Men de förra ägarna bodde i huset i nästan 40 år och eldade (om jag tolkade dem rätt) varje dag hela vintrarna och hade uppskattat elförbrukningen till 22 000 kWh per år. Vilket fortfarande är lågt, men mer rimligt.

Det jag undrar är egentligen om det kan hända något med elmätaren som gör att den inte "läser" all el jag förbrukar? Eller något liknande? Jag har, som ni förstår, inte stenkoll på detta.

Jag tycker din förbrukning känns ganska normal.
138kvm är inte så stort.
Dessutom är det ett radhus. Bor du i mitten eller har ni hörn?

Jag bor mellan två hus. Det jag tycker är konstigt är att den förra ägaren isf hade så mycket högre förbrukning? När de dessutom eldade dagligen, vintertid. Enligt dem hade de inte värmen på alls på mellanplanet där braskaminen finns. De var också två personer, som vi är nu. Men men, det kanske är helt i sin ordning. Man får vara tacksam att differensen mot förväntat inte var åt andra hållet...

Kolla upp historisk förbrukning hos elnätsbolaget. Förra ägarna kan ju ha uppgett fel siffror eller blandat ihop antalet kWh med totalkostnaden.

Om grannarna har det varmt kan det komma en del värme den vägen.

För längesedan hade jag också låg förbrukning, typ 12-13000 kWh/år, när elverket kom och revisionbytade elmätaren till en elektronisk med distansavläsning åkte förbrukningen upp till 32000 kWh/år vilket var normalt för eluppvärmd villa med elpatron.
Var rädd om din mätare som troligen bara mäter en fas. Den är guld värd.

• Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Fast nej. Det låter lågt men jag vet inte jag... Har ungefär 12500 kWh/år på rätt kass isolerade 140 kvm men har bergvärmepump. På så vis låter det ju skevt. Å andra sidan måste det ju vara en jäkla skillnad på radhus?

Det är hälften så många ytterväggar som ett 'vanligt' hus. Det borde ju påverka en hel del.

Redigerat:
Det är ju dessutom inte osannolikt att grannen har varmare än 19grader. Då läcker det in värme. När jag bodde i lägenhet kunde jag stänga av värmen helt utan att temperaturen gick ner särskilt mycket. Där var det visserligen oisolerade betongväggar till grannarna, men likheten finns.

Tack för alla svar! Jag har faktiskt inte lyckats hitta elmätaren än... Jag har mailat förra ägaren och frågat. Jag återkommer i tråden när jag lokaliserat den och kan kolla vad det är för typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.