A
Arnodt: Om det är ett radhus, där 2 av de 4 ytterväggarna är sammansbyggda med sidogrannarna, och att fönster är bytt år 2015, och att ni har en luft-luft-värmepump, ja då är 19000 kWh/år hög elförbrukning. Har ni lagt på extra isolering på vinden då? Enkelt att göra. En 44 år gammalt elpanna är nog nära att gå pension. Ofta händer det när de som bäst behövs, dvs på smällkalla
15 svar · 1,4k läst
Z
Zakalwe: [citat] Sinus. Två slingor i vardagsrummet, båda >100m totalt. LK PEX 16mm i spårad skiva + värmeplåtar. Ljudmatta + ekparkett ovanpå. Visst, termostater stryper inte vardagsrummet lika ofta som andra rum med kortare slingor, men den håller tempen rätt bra ändå. Jag har ingen fast instrypning, alla slingor är fullt öppna eller stängda av termostaten (termostater verkar dock köra
8 svar · 2,0k läst
B
bomm: Om man tittar på bilden med brevet från gamla ägaren så verkar systemet inte vara intrimmat. Som jag tolkar det skall du öppna en krets i taget för att känna var i rummet/ vilket rum som blir varmt. Sedan ringa någon röris så skall de ställa in systemet.. Finns det någon ritning över dragning eller förteckning hur långa varje slinga är?
17 svar · 2,4k läst
·
J
jojo123: Till actank går med självcirk , kräver grova rör , sämre till GV smalt och inte rätt temp på vattnet , allt för självcirk är höga temperaturer
3 svar · 1,1k läst
J
jojo123: [citat] Vik ut luckans nedre del upp kroka av
7 svar · 1,0k läst
osiris
osiris: Jag hade nog valt ett större borrdjup för de pengarna. Det räcker säkert med 150 m, men ack så surt om det inte går att få ut tillräckligt med värme ur hålet. Att pannan behöver toppa upp med elspets pga klent hål kan snabbt äta upp de där 15 000... (är jag jävig, jag har ju redan valt ett större borrdjup själv? )
5 svar · 8,9k läst
J
jojo123: Har inte tagit bort någon sådan själv , bara andra modeller , men det ser ut på nr 1 till vänster som en låsning/snäppe på den grå ringen mot metallen , ska nog petas på den svarta lilla biten och vickas så den släpper
1 svar · 2,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Luften stiger uppåt så du får leta vidare i systemet.
1 svar · 1,1k läst
·
B
Bolian: Hej. Fick ni värme i era slingor tillslut? Vad var felet isf?
2 svar · 9,7k läst
D
Diablito: Beror på vilken grund du har. Oisolerad platta på mark kan antingen isoleras ovanifrån eller så får man bila bort plattan, gräva ur, isolera och sedan gjuta ny platta med slingorna i.
5 svar · 2,8k läst
J
jojo123: Den på fotot är en automatluftare
6 svar · 2,6k läst
·
BönhusReno
BönhusReno: Måste bara skriva uppdatering, ”bossen”/han som varit vvsare längst kom sista dagen och pekade på allt jag nämnt i tråden här och det blev fixat, dom kommer tillbaka och installerar termostat osv om några dagar och då tänkte jag att han skulle få fixa bättre skåror i cellplasten där jag märkt att några slingor poppar upp mycket. Annars blev jag från 78% missnöjd till 100%
9 svar · 10,8k läst
·
J
jojo123: Det är ingen ide att försöka laga i kärl , helkapslade och blåsan nitad på mitten , det är bara nytt som gäller . Kom det vatten i ventilen ?
6 svar · 17,4k läst
B
BizzyD: [citat] Det löste sig, backventilen var trasig och släppte igenom kallvatten hela tiden
2 svar · 4,2k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] [citat] Fredagshumor på en lördag? :p
6 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Måste man verkligen byta hela bajonettfästet? :thinking: www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf [bild]
4 svar · 1,5k läst
·
KristianHenrik
KristianHenrik: Kolla på nätet, tror den står på lägsta för golvvärme.
6 svar · 1,2k läst
·
C
camaro1969: Nä precis, syra och syre är inte samma, det vet jag.. Okay, är alla överrens om att vattnet ska va kvar som det är? Grannen som har samma vattenkälla har fått läckage mitt på kallvattenröret, så det märks ju att det fräter.. Så man är ju lite lätt oroad ändå:)
2 svar · 2,2k läst
C
Christian_K: Jag har enbart golvvärme.... och denna anläggningen sitter i huset bredvid.
5 svar · 2,6k läst
·
K
Kristian445: Hej, ville bara berätta hur det gått. Det hela löstes ganska fort måste jag säga Jag beställde en termostat i måndags, från värmebaronen ( patronen är en OEM 6000) Den kom igår och jag fick den installerad idag, och nu funkar det igen
4 svar · 8,7k läst
·
useless
useless: Som sagt var, första bilden verkar vara en värmemätare till fjärrvärme. Hur ser fjärrvärmeavtalet ut? Ingår det service, eller har du ett separat serviceavtal?
2 svar · 1,5k läst
B
Bossesv: Var mest förvånad över att inte allt vatten var svart. Och så trodde sista som rann ut låg överst, var lättast, en det var tydligen tvärtom om. Tack för svaret.
2 svar · 924 läst
perra i skogen
perra i skogen: Tycker det ser ut som du har en 65 graders (ca) termostat i laddomaten. Eftersom panna och tankar följs åt ner dit, sen börjar botten bli kallare. Prova med att höja rökgastermostaten och se om pumpen slutar cirkulera vattnet i tid, annars måste du sätta i en varmare termostat i laddomaten. För just nu har du cirkulation mellan panna och tankar efter du eldat, som kyler av dom.
8 svar · 1,3k läst
A
Alva10: Hej! Har precis bytt alla termostater på mina vattenburna radiatorer. jag har fjärrvärme och har förstått att man ska försöka hålla returen så kall som möjligt. Men finns det någon guide man kan gå efter om man typ vet storleken på elementen hur mycket de ska vara strypta eller är de bara strypa så mycket som de går men att de ändå kommer tillräcklig värme? Ta Trv Nordic med
0 svar · 1,3k läst
S
Skärkarln: [citat] Låter som en bra grundregel. Om jag använder varmvattnet och har en slinga ut i hobbylokalen så blir det ju enda pumpen i den kretsen? Iofs så får väl den pumpen lite olika situation när jag tappar VV eller inte
2 svar · 681 läst
Krilleman
Krilleman: Precis som du skriver så är det att stänga av VP, tappa ur värmen, sen bara ersätta den gamla med den nya. (y)
5 svar · 3,0k läst
·
P
Anonymiserad 138940: [citat] Golvvärmen håller bra och jämn temp. Om jag måste tömma allt ovanför pumpen för att skruva lös så innebär de att jag måste tömma hela ovanvåningen ca. 8 elemnent då jag inte kan stänga av för bara golvvärmen..
10 svar · 18,2k läst
·
D
Derbyboy: Ok, hmm. Hade ju varit snyggt att slippa den där sjukt fula kabelkanalen utmed fasaden.
8 svar · 3,8k läst
Q
quilding: Jag gjorde det i mitt förra hus, souterräng på totalt 135 kvm. Installatören räknade då med 6' per radiator om jag inte minns fel. Rördragningen gjordes i källaren och sen upp i varje rum på övervåningen så det blev knappt någon åverkan uppe. Totalt med bergvärme landade det på 175 papp efter ROT. IVT nånting 7kW och 140 meter borrhål. Helt klart värt pengarna i mitt fall för
2 svar · 1,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Här står det ganska mycket samlat på ett ställe, se från s. 42: https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=94D6878176B24820BFB4912BBC05BCC6
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.