Hej! Jag behöver komplettera min vedanläggning med ytterliggare expansionstank. Har idag ett slutet system. Den tank jag har idag sitter vid Acc tankarna. Den nya tänkte jag sätta på returledningen, precis innan de dyker in i kulverten mot huset.

Min fråga är alltså. Kan man sätta expantionen var man vill i värmesystemet vid vedpanna o inte bara vid acc tankarna som de flesta verkar göra.

/Jonas

Ja, i princip kan man sätta kärlet vart man vill. Man bör undvika att sätta det där vattnet är som varmast och sätter man det relativt högt i förhållande till resten systemet så kan man behöva justera förtrycket.

H
Eftersom du ska sätta ett extra så behöver du inte någon mer säkerhetsventil, men sätt en avstängning före kärlet och ta bort handtaget samt häng det bredvid eller på kärlet så behöver du inte tappa ur det vid arbete om det behövs

Du kan sätta det var du vill och som sagt bra om det inte är på ett ställe där vattnet är hett. Förtrycket ska man alltid justera efter statiska trycket på platsen det monteras, då får man störst nytta av volymen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.