Värme allmänt
jojo123: [citat] Varför inte mer än 60C , det är väl bara att elda mera , tempen måste ju öka i tankar/na , med den översta ventilen kan du variera laddtempen , helt öppen så går det runt i pannan , stryper du mer eller mindre så kommer det att synas på mätarna , lämpligt att den övre visar minst ca 70 C och den som går in i pannan ca 60C , utblandning från tank/ar
TottoGBG: Jag tror inte att det är något problem men jag tycker att man ska ha ett spritkök så man kan koka vatten och sätta en gryta med hett vatten under lock på känsliga ställen. På ställen där det inte riskerar att orsaka brand ställer man värmeljus. Gammaldags varmvattensflaskor i gummi är också bra att ha.
Magrand: Svaret är ja. Fanns ett svart plastverktyg för ändamålet, men funkar bra med en ringnyckel oxå.
Per Eskilsson: I november 2018 var energiförbrukningen så här hög: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-foer-elfoerbrukning-i-ditt-hus.330598/
imported_Benno: Golvvärmens effekt minskar på liknande sätt som om man lägger ett täcke över elementen. Nu kanske det varmare vattnet (det har ju inte avgett lika mycket värme som utan mattan) höjer temperaturen på en annan del av golvet som inte har matta så effektminskningen kanske inte blir så betydande i rummet totalt. Vissa trägolv gillar kanske inte temperaturökningen som blir under mattan.
111111: En liten tanke för att slippa problem i framtiden, är att fundera hur du vill styra golvvärmen. Gjorde själv om badrummet och la in golvvärme och lät montera en vatten upp uppvärmd handdukstork. Men glömde bort tempsensor i golvet, nu kan man sätta en tempsensor på väggen wifi styrd, nackdelen är att golvet då blir kallt då h torken ger värme också. Vill du kunna styra golvets
111111: Det skulle bli mycket enklare att använda skyddsslang, då jag måste passera hallen, och ja fördelaren kommer sitta högre än våning planet. Så det är ingen fördel att göra som vvs aren menade, att slangen dras från fördelaren till hallgolvet för att fortsätta till vardagsrummet, allt i våg?
BirgitS: Tunn matta ovanpå är nämnt i läggningsinstruktionen som finns här: https://www.pergogolv.se/sv-se/golvvarme Dock står det att quickheat endast är för torra utrymmen.
Demmpa: Elgolvvärme ska läggas & inkopplas av en behörig elektriker, så kontakt med elinstallationsfirmor är inte fel. Oberoende vilken golvvärme (el/vatten) så behövs det isolering under golvvärmeslingorna. Vattenburen golvvärme bygger mer på höjden än elgolvvärme.
Håkan Kraby: Ena toaletten har golvvärme (el) och den andra har ett el-element. De tidigare ägarna hade fått en offert på att bygga om till värmeåtervinning på vinden. Har varit i kontakt med firman som var där och ska få offerten efter helgerna. Ska tilläggas att vi har en tillbyggnad mellan tvättstugan och garaget där systemet inte är utbyggt och värms av ett el-element. Förmodligen en
erhanx: Hej, Man kan köpa till ben. Nej jag har luftburen värme i lägenheten men den är inte till så stor hjälp...
M.sandström: Hej Har en annan tråd som beskriver hur det är tänkt .. https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-gamla-hus.331737/#post-3157351
Krilleman: Glöm inte helylletipset från jojo att notera hur många varv du skruvar så du lätt kan återställa till normalläge om golvvärmen är injusterad vid installation.
hus520: [citat] Japp, jag kommer köra enligt kokboken. Jag vågar inte chansa.
Challenger: Eller kan de vara så att de som du skrev krilleman att de är en växelventil, men vad kan poängen varit med att ha de så
Henke_P: Tack, var inne på en T-koppling direkt på fördelaren men mellanrör funkar naturligtvis.
tobben87: Du har inte funderat på att installera en Luft/Luft värmepump för att hålla garaget frostfritt? typ 10 grader. Bra när man ska ha färg å annat som inte bör frysa. Om de har dålig isolering kan de vara en ide för att få ner energiförbrukningen.
Simonrenlund: [citat] Ska fixa en bättre skiss! Ser ut att vara ett 100mm rör med 2pex i mer vet jag inte. Men man ser en stor skillnad på elförbrukningen när man startar värmen till garaget
Claes Sörmland: Ja, det fungerar men det måste blir helt tätt och cementbaserat bruk fungerar inte. Det ska muras med lerbruk och minst 75 mm massiv tegelsten som står på löpytan. Innerväggarna kan muras av 50 mm-tegel. Stortegel är nog att föredra. Putsas på utsidan med kalkbruk eller lerbruk. Du behöver en sotlucka längst ned vid bottnen av varje vändning, en vanlig rund för kakelugnar fungerar
bossespecial: Tack för hjälpen:D Då använder jag de bockstöd jag fått men låter endast skyddsröret gå upp genom golvspånet(y)
jojo123: [citat] Beror lite på hur pumpen sitter och hur du styr flödet till pannan , tryckmätaren som sitter så den kan påverkas av pumpen visar alltid mer än den som sitter på tanken normalt , stänger du av pumpen så visar nog dom båda ganska lika
jojo123: [citat] Mera tänk på om möjligheten finns för en köpare det du anspeglar på och till rätt pris naturligtvis
Anonymiserad 109102: Hej igen!, jag har läst manualen du skickade via länken, men tyvärr så ser jag att har inga 10 st olika lägen för fläkten!, kan ni tala om för mig hur jag kommer in i den menyn?, jag hittar inga sådana lägen på fläkten.
math_a: Jag har inget instrument här men skall lösa ett och försöka mäta upp för att se om jag kan lokalisera problemet...(y)
Zakalwe: [citat] Vet inte riktigt, men jag kollade på termosar under vissa körningar och temp ut ligger ganska tajt under VP även när termosar är öppna. Termostater stänger oftare nu så det är svårare att fånga "allt öppet" utan att koppla ur reglercentralen och stänga av alla donen. [citat] Japp, tycker att övervåningen (som f.n. inte har termosar) har blivit varmare då vatten ut på
lvedin: [citat] Det kan funka med en luftningsventil och sedan en avstängningsventil bara på radiatorns från-ledning. avstängingsventilen stoppar back-flödet medan man luftar av från radiator-kretsen. Annars kan back-flödet hindra vattenpelaren att tryckas uppåt
Oldboy: Kanske lite sent svar, men ändå. Jag föredrar oljefyllda för att de är robustare och mindre dammkänsliga (och enklare att damma av). Annars är det ju mkt en pris- och utseendefråga. Om du vill ha ngn annan styrning än termostaten så har jag ingen info. Har inget behov av sådant och därför ingen koll på det. Om det inte är vanlig enkel bimetalltermostat så är det alltid lämpligt