4 760 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Vanligt att behöva lufta handdukstork varje månad?
Hej,
Vi fick en handdukstork installerad i vårt nyrenoverade badrum i höstas, vattenburen, kopplat till övriga radiatorer. Huset har fjärrvärme.
Efter ett par veckor hörde jag att ett droppande ljud från den varpå jag luftade den.
Nu har jag i efterhand märkt att "Vattennivån" inuti den går ner över tid och ska jag ha full värme i den översta delen behöver jag lufta var 3-4e vecka.
Fråga: Är detta normalt och behöver jag oroa mig för nån läcka eller liknande?
Jag vill minnas att jag hade lite droppande ljud från radiatorerna vid inflyttning, nått som försvunnit nu. Jag antar att systemet är sammankopplat.
Vi fick en handdukstork installerad i vårt nyrenoverade badrum i höstas, vattenburen, kopplat till övriga radiatorer. Huset har fjärrvärme.
Efter ett par veckor hörde jag att ett droppande ljud från den varpå jag luftade den.
Nu har jag i efterhand märkt att "Vattennivån" inuti den går ner över tid och ska jag ha full värme i den översta delen behöver jag lufta var 3-4e vecka.
Fråga: Är detta normalt och behöver jag oroa mig för nån läcka eller liknande?
Jag vill minnas att jag hade lite droppande ljud från radiatorerna vid inflyttning, nått som försvunnit nu. Jag antar att systemet är sammankopplat.
Har du nyligen fyllt på nytt vatten i värmesystemet så kommer det att avges syre under en viss tid. Det kan vara så att handukstorken är extra bra på att stoppa upp syret så att de ansamlas där...
Jag antar att du har tillräckligt tryck i systemet?
Jag antar att du har tillräckligt tryck i systemet?
Nix, men kan testa.nikasp skrev:
Vet ej om hantverkarna gjorde det, men det får jag förutsätta då vi renoverade ett badrum och en toalett.useless skrev:
1 Planshus med källare, badrum på markplan.S stenna skrev:
kanske handdukstorken är högsta punkt i ditt värmesystem ? , jag har så i ett 2-planshus med badrummet på
övervån. , får lufta handdukstorken framförallt på vår o höst när ute temp. ändras mycket ,
tror i mitt fall att fjärrvärmeanläggningen har för litet exp.kärl för mitt värmesystem
övervån. , får lufta handdukstorken framförallt på vår o höst när ute temp. ändras mycket ,
tror i mitt fall att fjärrvärmeanläggningen har för litet exp.kärl för mitt värmesystem
Det stämmer att handdukstorken är den högsta punkten i huset så om det är någonstans det märks så bör det vara där!S stenna skrev:
Då kan det vara därför... Man måste alltid kolla trycket och efterfylla vatten när man har luftat. Det borde finnas en manometer någonstans i fjärrvärmecentralen och en kran man fyller på vatten med. Trycket bör vara (minst) 0,1 bar per höjdmeter från manometern till värmesystemets högsta punkt plus 0,5 bar.
Klicka här för att svara