Hej!

Som rubriken lyder har vi precis blivit ägare av en Norrbottensgård, på ca 145kvm + 40kvm oinredd övervåning (kallvind)
Så nu försöker vi lära oss huset och värmesystemet.

Är som sagt nybörjare i allt detta, så håll till godo :)

Det finns en äldre vedpanna (Typ albin?) och 2st ack-tankar om totalt 1000liter (tror jag)
På en av ack-tankarna sitter det vad jag antar är 2st elpatroner, som är inställda på att hålla värmen i dagsläget när ägarna inte bott där på någon månad.

Hur bör man göra ifall man skall elda för värmen?
Skall jag dra ner elpatronerna till någon "Plan B" temperatur som tar över om man mot förmodan inte skulle ta sig hem och elda, typ 40grader eller något liknande?

Och drar man ner båda elpatronerna, eller styr man båda via den övre patronen?

Slänger med några bilder på hur det ser ut :)

Tar gärna emot lite allmänna tips om att elda med ved, typ temperaturer att hålla, hur skall man ladda pannan med ved, finns det något speciellt sätt man skall eftersträva?

Tack på förhand!

/J

• Värmepannans system med två elpatroner anslutna till en ackumulatortank, termostater och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannor och ackumulatortank med rör, termometrar och elpatroner i ett pannrum.
    Skapa konto
Redigerat:
H
Ser väldigt prydligt ut , EL-patronerna ställs på ca 40-50C och det med elda, pannan syns inte samt om det sitter någon laddomat mellan panna tankar , foto på pannan från lite avstånd är bra och kanske på en skylt om det finns. Bara för att konstatera vilken typ av panna det är, finns överförbrännare allt underförbrännare

Det låter ju bra! :)
Men då vrider man ner båda patronerna till 40-50?
Slänger upp en bild på pannan också, har tyvärr ingen bild på skylten för tillfället. Det skall iaf vara en laddomat också.

• Ett pannrum med en blå panna, tryckmätare, rör, ventiler och en laddomat synlig i hörnet.
    Skapa konto
H
Ser ytterligare bra ut , det sitter en termostat ovanpå panna, den är för laddumpen ställ på ca 60 C vid uppstart så det blir panncirk på pannan då blir det inte så mycket bubbel ( ångsmällar i pannan. Lustig koppling in på laddomaten , den går ner i golvet men kommer säker från botten på tankarna. När det sen är riktigt varmt och det laddar så ställer du termostaten på 70C
Termostaten i laddomaten brukar i nyskick vara en 72 C graders , finns med lite högre temp att byta men behövs inte.
Sen är det bara att lära sig hur pannan bär sig åt, ingen är sig lika när det gäller hur luckorna ska stå för luften.
Du får hålla koll på tempen i tankarna så du inte lägger in för mycket på slutet, då kan det bli kok i pannan

Alright!
Har testa elda lite, och den termostaten är ställd på 60C.
Har inte rört den då jag inte riktigt haft kolla på vad det är.
Vad är skillnaden om jag ställer upp den till 70C efter man har eldat upp pannan? Går det snabbare att värma upp tankarna?

Så är det förstås, testa sig fram lite.

När du säger lägger in för mycket i slutet, menar du då att man inte skall mata in en full vadladdning när tankarna redan har kommit upp i temperatur, typ 80-90C?

H
Laddomaten är den som sitter vid golvet på sista fotot , ta ett foto lite längre ifrån så alla rör som går upp syns, nu syns inte hur det som går rakt upp är kopplat
Det med att ha 60 först är att det inte blir ånga i pannan sen 70 vid drift, det kan knastra och bubbla bra i pannan om den får cirkulation. det finns en liten självcirk genom laddomaten men brukar inte räcka för att förhindra ånga när pannan kommer upp i temp. När pumpen startar är det ca 60 i topp men i botten kan det var 40, så det gäller att få jämn temp på hela pannan.
När tempen från tankarna börjar komma upp till 70C så passa på lite så du inte har för mycket ved in pannan, det går fort på slutet med uppgående temp och ett kok kan bli

H
Installationen ser riktigt bra ut, Men pannan är en katastrof. Du kommer att få bo i pannrummet om du ska elda ved i den.
Köp en ny vedpanna eller skaffa bergvärme.

Haha
Typ som denna herre?

• Illustration av en person som sitter avslappnad i en stol med en öppen eldstad bredvid sig.
    Skapa konto
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att allt utom pannan ser riktigt bra ut.

Jag skulle ställt elpatronen ännu lägre. Typ 30grader på den övre och stänga av den nedre. Den är väl mest tänkt som fryskydd?

Laddomaten styrs bäst med en rökgastermostat, men det där funkar också. Du behöver inte ställa om den vid eldning, men jag skulle nog höja den så att den stannar efter eldning. Värmen hamnar i toppen när laddomaten inte går, så pumpen kommer att starta innan du är i närheten av kokning.

Fått genomgång av förra ägaren hur den fungerar optimalt? Brukar underlätta :)

D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att allt utom pannan ser riktigt bra ut.

Jag skulle ställt elpatronen ännu lägre. Typ 30grader på den övre och stänga av den nedre. Den är väl mest tänkt som fryskydd?

Laddomaten styrs bäst med en rökgastermostat, men det där funkar också. Du behöver inte ställa om den vid eldning, men jag skulle nog höja den så att den stannar efter eldning. Värmen hamnar i toppen när laddomaten inte går, så pumpen kommer att starta innan du är i närheten av kokning.

Okej, vad ska man ställa den termostaten på pannan då ?
Här är en bild på nedre patron, den står på typ 70? Känns högt?

• Termostat inställd på cirka 70 grader, märkt OEM 3000, monterad på en varmvattenpanna.
    Skapa konto
Tack för alla svar förövrigt

Hur ofta skall man tömma pannan på aska? Rengöra, etc... och hur?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Fått genomgång av förra ägaren hur den fungerar optimalt? Brukar underlätta :)
Mjo, har fått lite info.. men känns som att det är så mycket spakar och vred :) så man hängde inte riktigt med :P

H
Katastrof kanske inte så stor, även om den inte den bästa att elda i verkningsmässigt men nu står den där och vintern är kvar, då är det bara att försöka få det så bra som möjligt för att värma huset.

N Norrbottensgård941 skrev:
Mjo, har fått lite info.. men känns som att det är så mycket spakar och vred :) så man hängde inte riktigt med :p
Kontakta säljaren igen och be personen visa igen så du kan fotta och skriva en checklista.
”Bild1 ställ vred 1 (märk det med tex tape med siffra på)till bla bla, bild 2 gör så här...” osv

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.