hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
25 kvadratmeter
Julapumpen räcker gott å väl, tror inte Du behöver oroa Dig för "lågprismärke",dessa har sålts i flera år
Jag värmer garaget på 75 kvadratmeter med en pump som är storleken större, värmer huset på 320 kvadratmeter med två dubbelpumpar(4 innedelar )
Julapumpen räcker gott å väl, tror inte Du behöver oroa Dig för "lågprismärke",dessa har sålts i flera år
Jag värmer garaget på 75 kvadratmeter med en pump som är storleken större, värmer huset på 320 kvadratmeter med två dubbelpumpar(4 innedelar )
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Den billigare pumpen är alltid en chansning, 3.5ggr billigare, men då tillkommer väl rör, konsoll, kabel, kabelkanaler mm, samt ev montage, så fort ligger denna på 10-11’, om man inte kan låna en vacuumpump, för denna är väl ej QC?, samt endast 1 års garanti.
Skulle nästan ta den dyrare, men ändå är jag snål...
Skulle nästan ta den dyrare, men ändå är jag snål...
Jag har tittat på vägg/golvmodeller också som onekligen verkar smidiga. Brukar dock vara ytterligare lite dyrare i inköp.
Vi har en hörna som vi tänkt sätta upp den i annars. Dels "försvinner" den lite där och passar även placeringen av utedelen där.
Jula-pumpen, för att ta ett exempel, gör säkert sitt jobb. Men jag kan/vill inte montera själv. Lärt mig under åren som husägare att gynna lokala handlare om det mot förmodan blir strul. Alltid lättare att lösa det då.
Vi har en hörna som vi tänkt sätta upp den i annars. Dels "försvinner" den lite där och passar även placeringen av utedelen där.
Jula-pumpen, för att ta ett exempel, gör säkert sitt jobb. Men jag kan/vill inte montera själv. Lärt mig under åren som husägare att gynna lokala handlare om det mot förmodan blir strul. Alltid lättare att lösa det då.
Uppdaterar detta lite nu.
Lite inne på att sätta ett element där inne ändå, kopplat till vårt vattenburna system.
Känns som det är synd att inte använda det vi har + billigare installation.
Fått tips om element som är 2,50 x 0,6 m. Tror ni det är lagom stort för rummet? Vill inte underdimensionera det.
Lite inne på att sätta ett element där inne ändå, kopplat till vårt vattenburna system.
Känns som det är synd att inte använda det vi har + billigare installation.
Fått tips om element som är 2,50 x 0,6 m. Tror ni det är lagom stort för rummet? Vill inte underdimensionera det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nackdel: frysrisk..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag skulle inte vilja ha ett vattenburet element i uterummet..beroende vart du bor och isolering, stor risk att det fryser sönder samt att du aldrig kan kallställa det, om du inte glykolfyller
Ok.
Fryser inte där inne nu, utan uppvärmning, så det tror jag nog är lugnt.
Tanken är att det ska stå igång, inte sättas igång när jag vill. Även om det inte bränner på för fullt hela tiden så skulle jag aldrig stänga av det.
Fryser inte där inne nu, utan uppvärmning, så det tror jag nog är lugnt.
Tanken är att det ska stå igång, inte sättas igång när jag vill. Även om det inte bränner på för fullt hela tiden så skulle jag aldrig stänga av det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vet inte vart du bor eller isoleringsgrad, men annars om jag tänker uterum så är det endast glas för sommarbruk, och -15gr så orkar inte ett element hålla värmen..
Ok. Nej, då hade det kanske varit en annan femma.H Husqvarna220Ac skrev:
Isolerglas, Vår/Höst som det kallas. I extrema fall kan det bli riktigt kallt utmed fönsterna men en bit in, närmre huset är det ingen fara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden