Vedpanna med ackumulatortankar, blå pil visar returvärmeingång, röd pil alternativ ingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Lite funderingar om vedpannan med ackumalortankar.
Returvärme från värmesystem förs in där jag har markerat blå men systemet byggdes så att det går att koppla om så att returloppet från värmesystemet förs in vid tanken längst bort där jag har markerad med röd pil.
Jag har inte sett det på nån ritning och vi utnyttjar inte heller denna funktion så varför byggdes den in?
 
H
En närmare bild på där pump och ev shunt sitter, det ser även ut som att dom är paralella tankarna, normalt tar man ut i topp och efter shunten så går den retur som ska bort ner tlll botten o´på tank/ar
 
Kan det inte vara för att koppla bort dom andra två tankarna när man tex på sommaren bara kör med elpatron. Blir alla tankar lika varma nu när du eldar så faller ju min teori.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Kan det inte vara för att koppla bort dom andra två tankarna när man tex på sommaren bara kör med elpatron. Blir alla tankar lika varma nu när du eldar så faller ju min teori.
Om du kollar längst ner när el patronen så finns redan en ventil som stänger av de andra 2 tankar.
 
Tar du ut vatten enbart från första tanken? Där shunten sitter? Hur är tankarna hopkopplade på ovansidan. Tänkte att som det ser ut nu, så tar du både ut vatten och släpper in returen i första tanken. Sen måste dom andra tankarna självutjämna tempen mot den första. Men om du Låter returvattnet gå till tank tre direkt, så kanske det blir ett bättre flöde genom tankarna när du använder alla tre. Med skiktningen tänkte jag mest på. Att du kan köra som du gör nu när bara tank ett körs och sen slå över dom två kranarna när du kör alla tankar.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Kan det inte vara för att koppla bort dom andra två tankarna när man tex på sommaren bara kör med elpatron. Blir alla tankar lika varma nu när du eldar så faller ju min teori.
Precis, så är nog syftet. När alla tankar används ska returen från shunten gå diagonalt mot stigaren.

Så som det är kopplat gör att konstruktionen inte kräver kulventiler på alla anslutningar i topp och botten. Personligen hade jag hellre haft kulventiler på samtliga anslutningar.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Precis, så är nog syftet. När alla tankar används ska returen från shunten gå diagonalt mot stigaren.

Så som det är kopplat gör att konstruktionen inte kräver kulventiler på alla anslutningar i topp och botten. Personligen hade jag hellre haft kulventiler på samtliga anslutningar.
Tack för era input.
Gör det mycket skillnad om jag leder retur vattnet till tank 3?
Även med alla 3 tankar i gång har jag alltid låtit returvärme går tillbaka till tank 1 och det verkar funkar bra.
Har aldrig använt det ventil som jag ifrågasätter som skulle leda retur vattnet till 3:n.
Det finns inte heller i ritningen som jag bifogar.
Schematisk bild av värmesystem med tankar, pumpar och radiatorer markerade med nummer och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är nyfiken på din panna! Om jag förstått det rätt så är Künzel ett premiumfabrikat. Kan du ladda upp lite bilder och info på den?
 
Krilleman
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag är nyfiken på din panna! Om jag förstått det rätt så är Künzel ett premiumfabrikat. Kan du ladda upp lite bilder och info på den?
En äldre Künzel vedpanna i ett pannrum med synliga reglage och en fläkt, omgiven av ved och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldrig Künzel-panna från 1990 med reglage och etiketter, inbäddad i rött och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Nils-Orvar,
Lite bildar på Künzel pannan.
Pannan fanns redan i hus vid köp och är förste jag har ägt så om den är bra jämför med andra kan jag inte säga.
Den tillverkades 1990 så det verkar vara bra kvalitet. De flesta delar går att byta ut och de finns att köpa från Svesol. Men de är dyra!
Ändå som stör mig är att fläkten köra långt efter man är färdig eldat (för att undvika kondens har jag förstått) men jag byte ut en förra vinter pga kullager och den nu har den 'nya' börjat låta mer och mer.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bilden kommer från Manualen på gamla Laddomat 21.

I nya Laddomat 21-60 har dom tagit bort bilden med tre tankar och visar bara två, men det är samma princip.

[länk]
[länk]

Laddkretsen ska alltid kopplas diagonalt.

Returvattnet från radiatorerna har mindre roll var den går in nertill.
Tack Krilleman.
Inkoppling som vi har nu verkar fungerar ok. Samtliga tankar laddas vid eldning och tömmas jämt under dagen men det skulle kanske fungera även mer effektiv med den som du rekommendera. Däremot är jag tveksamt om självcirkualtion fungerar som det ska med inkopplingen vi har nu. Vi fick strömavbrott ett tag sen och pannan var på väg att koka tills SYR ventilen löste ut.
 
H
L lostinsweden skrev:
om självcirkualtion fungerar som det ska med inkopplingen vi har nu.
Om det är kopplat med laddning och exspansion som i # 7 så för få självcirk måste det finnsa fullt med vatten i kärlet, detgör det nog, men ett stort aber är att laddamaten har en klaffventil från tankarna och den orkar inte öppna av en självcirk, därav blir det kok,. ska det vara riktigt vid strömavbrott ska det finnas en baypass över laddomaten, men blir nog lite struligt att få dit en.
Bättre då att ha en inverter 12VDC/230VAC som kopplas in manuellt till laddpumpen, har en själv fungerar bra och eldar aldrig annat än jag är hemma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.