Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite funderingar om vedpannan med ackumalortankar.
Returvärme från värmesystem förs in där jag har markerat blå men systemet byggdes så att det går att koppla om så att returloppet från värmesystemet förs in vid tanken längst bort där jag har markerad med röd pil.
Jag har inte sett det på nån ritning och vi utnyttjar inte heller denna funktion så varför byggdes den in?
Kan det inte vara för att koppla bort dom andra två tankarna när man tex på sommaren bara kör med elpatron. Blir alla tankar lika varma nu när du eldar så faller ju min teori.
Tar du ut vatten enbart från första tanken? Där shunten sitter? Hur är tankarna hopkopplade på ovansidan. Tänkte att som det ser ut nu, så tar du både ut vatten och släpper in returen i första tanken. Sen måste dom andra tankarna självutjämna tempen mot den första. Men om du Låter returvattnet gå till tank tre direkt, så kanske det blir ett bättre flöde genom tankarna när du använder alla tre. Med skiktningen tänkte jag mest på. Att du kan köra som du gör nu när bara tank ett körs och sen slå över dom två kranarna när du kör alla tankar.
Precis, så är nog syftet. När alla tankar används ska returen från shunten gå diagonalt mot stigaren.perra i skogen skrev:
Så som det är kopplat gör att konstruktionen inte kräver kulventiler på alla anslutningar i topp och botten. Personligen hade jag hellre haft kulventiler på samtliga anslutningar.
Tack för era input.Nils-Orvar skrev:
Gör det mycket skillnad om jag leder retur vattnet till tank 3?
Även med alla 3 tankar i gång har jag alltid låtit returvärme går tillbaka till tank 1 och det verkar funkar bra.
Har aldrig använt det ventil som jag ifrågasätter som skulle leda retur vattnet till 3:n.
Det finns inte heller i ritningen som jag bifogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där ritningen är ingen höjdare.
In/utlopp ska med fördel placeras diagonalt för att få jämnare flöde och skiktning i alla tankar. Detta gäller även laddkretsen.
Se bild i inlägg #1.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-pannrum-baxi-si50.274789/
In/utlopp ska med fördel placeras diagonalt för att få jämnare flöde och skiktning i alla tankar. Detta gäller även laddkretsen.
Se bild i inlägg #1.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-pannrum-baxi-si50.274789/
Jag är nyfiken på din panna! Om jag förstått det rätt så är Künzel ett premiumfabrikat. Kan du ladda upp lite bilder och info på den?
Bilden kommer från Manualen på gamla Laddomat 21.
I nya Laddomat 21-60 har dom tagit bort bilden med tre tankar och visar bara två, men det är samma princip.
http://www.termoventiler.com/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf
http://www.termoventiler.com/application/files/4414/8395/3787/LM21-60100_Manual_SE.pdf
Laddkretsen ska alltid kopplas diagonalt.
Returvattnet från radiatorerna har mindre roll var den går in nertill.
I nya Laddomat 21-60 har dom tagit bort bilden med tre tankar och visar bara två, men det är samma princip.
http://www.termoventiler.com/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf
http://www.termoventiler.com/application/files/4414/8395/3787/LM21-60100_Manual_SE.pdf
Laddkretsen ska alltid kopplas diagonalt.
Returvattnet från radiatorerna har mindre roll var den går in nertill.
Nils-Orvar skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Nils-Orvar,
Lite bildar på Künzel pannan.
Pannan fanns redan i hus vid köp och är förste jag har ägt så om den är bra jämför med andra kan jag inte säga.
Den tillverkades 1990 så det verkar vara bra kvalitet. De flesta delar går att byta ut och de finns att köpa från Svesol. Men de är dyra!
Ändå som stör mig är att fläkten köra långt efter man är färdig eldat (för att undvika kondens har jag förstått) men jag byte ut en förra vinter pga kullager och den nu har den 'nya' börjat låta mer och mer.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack Krilleman.Krilleman skrev:
Inkoppling som vi har nu verkar fungerar ok. Samtliga tankar laddas vid eldning och tömmas jämt under dagen men det skulle kanske fungera även mer effektiv med den som du rekommendera. Däremot är jag tveksamt om självcirkualtion fungerar som det ska med inkopplingen vi har nu. Vi fick strömavbrott ett tag sen och pannan var på väg att koka tills SYR ventilen löste ut.
Jaså, Strömsnäspannan var åf/importör, att döma av typskylten.
Fläkten borde hålla längre än ett år. Finns det ingen garanti?
http://www.kuenzel.de/shop/product_info.php?info=p300_geblaese-mit-flansch--art-nr--485105-.html
Temperaturen när fläkten ska stanna borde vara justerabart. Vredet nere till höger? Termostaten är kanske sönder.
Risken för kondens är väl minimal när Laddomat används?
Fläkten borde hålla längre än ett år. Finns det ingen garanti?
http://www.kuenzel.de/shop/product_info.php?info=p300_geblaese-mit-flansch--art-nr--485105-.html
Temperaturen när fläkten ska stanna borde vara justerabart. Vredet nere till höger? Termostaten är kanske sönder.
Risken för kondens är väl minimal när Laddomat används?
Om det är kopplat med laddning och exspansion som i # 7 så för få självcirk måste det finnsa fullt med vatten i kärlet, detgör det nog, men ett stort aber är att laddamaten har en klaffventil från tankarna och den orkar inte öppna av en självcirk, därav blir det kok,. ska det vara riktigt vid strömavbrott ska det finnas en baypass över laddomaten, men blir nog lite struligt att få dit en.L lostinsweden skrev:
Bättre då att ha en inverter 12VDC/230VAC som kopplas in manuellt till laddpumpen, har en själv fungerar bra och eldar aldrig annat än jag är hemma
Produkter som diskuteras: "klaffventil"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Finns en hel del om Künzel på Holzheizer-forum.
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/105-künzel-heizkessel/
Här är info om en fläkt som liknar din.
https://www.holzheizer-forum.de/ind...el-künzel-gebläse-karl-klein-ventilatorenbau/
Såg att någon även har byggt om fläktstyrningen helt till en styrning som kallas 911.
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/105-künzel-heizkessel/
Här är info om en fläkt som liknar din.
https://www.holzheizer-forum.de/ind...el-künzel-gebläse-karl-klein-ventilatorenbau/
Såg att någon även har byggt om fläktstyrningen helt till en styrning som kallas 911.