Byggahus.se
Vi har ett "semi"-isolerat uterum på ca 25 kvm med golvvärme (el) och höst/vår glaspartier åt två håll.
På vintern värmer vi vid användning upp det med enbart golvvärmen. Det tar tid och kostar en del såklart.
Funderar på att installera en luft/luft. Men går det på något vis att räkna hem det?
Fått pris på ca 20-22' inkl. installation. Då kan vi ha en jämnare temp i luften och golvvärmen behöver inte jobba lika mycket.

Hur dyr i drift är en luft/luft? Tanken är som sagt då att ha en högre temp där ute så man egentligen skulle kunna gå ut där utan att använda golvvärmen vid enstaka tillfällen.
Tips, råd och erfarenheter mottages gärna.
 
L
Har du klinkergolv därute?

Om det lönar sig ekonomiskt beror nog helt på hur ofta ni kommer vara därute - däremot misstänker jag att L/L gör att ni kommer att vara därute oftare och mer spontant än tidigare - vilket ju gör investeringen mer lönsam. Ännu mer så då ökat användande också gör investeringen i uterummet mer lönsamt plus ökar värdet på hela bygget. Så jag skulle iaf sagt: kör!
 
  • Gilla
Merjeme
  • Laddar…
Kör luft/luft där inne och öppna upp dörren in till huset, och stäng av golvvärmen helt och hållet..
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Har du klinkergolv därute?

Om det lönar sig ekonomiskt beror nog helt på hur ofta ni kommer vara därute - däremot misstänker jag att L/L gör att ni kommer att vara därute oftare och mer spontant än tidigare - vilket ju gör investeringen mer lönsam. Ännu mer så då ökat användande också gör investeringen i uterummet mer lönsamt plus ökar värdet på hela bygget. Så jag skulle iaf sagt: kör!
Japp, det är klinkergolv.
Nä, självklart är det svårt att svara på det ekonomiska. Det inser jag själv egentligen. Tänker kanske mer om luft/luft tar så mycket ström så jag egentligen skulle kunna köra golvvärmen istället de gånger jag använder rummet.
Med luft/luft skulle den stått igång mer eller mindre alltid och därmed, precis som du är inne på, använda det mer spontant.

H Husqvarna220Ac skrev:
Kör luft/luft där inne och öppna upp dörren in till huset, och stäng av golvvärmen helt och hållet..
Frågan är om det räckt?! Nu har vi inget riktigt bra ställe att sätta den innanför ändå.
 
L
Tyckte förresten det lät dyrt med installationen, en sådan här för 6000 gör ju jobbet: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-004810/

Den kan mycket väl placeras strax över golvhöjd bara den har fritt blås framåt en bit, kan helt enkelt balanseras på några murblock eller liknande om det är svårt att montera upp den. Det behöver inte vara så avancerat som montörerna kanske gärna vill få oss att tro :)
 
Menar att pumpen i uterummet, och öppna upp dörren in till huset, och stäng av golvvärmen eller sänk den, alt slå på den när det används

Vad kostar uppvärmning där uppskattningsvis idag?
 
L Lärospånet skrev:
Tyckte förresten det lät dyrt med installationen, en sådan här för 6000 gör ju jobbet: [länk]

Den kan mycket väl placeras strax över golvhöjd bara den har fritt blås framåt en bit, kan helt enkelt balanseras på några murblock eller liknande om det är svårt att montera upp den. Det behöver inte vara så avancerat som montörerna kanske gärna vill få oss att tro :)
Ja, det är ju onekligen ett bra pris. Tyvärr är jag lite skeptisk till såna lösningar sen gammalt. Med det menar jag "udda"-märken, även om de många gånger är tillverkade av samma fabrik. Det är bara en känsla. Kan även tänka att det kan vara svårt att få någon att installera den?!

H Husqvarna220Ac skrev:
Menar att pumpen i uterummet, och öppna upp dörren in till huset, och stäng av golvvärmen eller sänk den, alt slå på den när det används

Vad kostar uppvärmning där uppskattningsvis idag?
Vi värmer som sagt inte upp det mer än till speciella tillfällen. Sist vi värmde upp det (1 nov) gick förbrukningen på hushållet från 35-40kwh till runt 65kwh i snitt de dagarna vi hade den på. Då ska man ju tänka på att det inte var speciellt kallt ute.
 
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Då är luftvärmepump inte lönt, eller tänkte du ha det varmt jämt sen? Du får många betalda elräkningar för 23’.

Vi värmde det gamla huset med en kvalitets luftvärmepump från Rusta, modell större, funkade över förväntan, installerade den själv, funkade 2år sen började den leva eget liv, men Rusta köpte tillbaka den utan problem.

Då skulle jag hellre titta på typ gasolvärmare eller liknande, eller...el:D
 
A
Om du inte använder uterummet väldigt mycket, eller har planer på att använda det väldigt mycket, så blir det svårt att räkna hem en värmepump till det priset. Fast sen kan det kanske vara så att komforten blir bättre och ni kanske då kommer att använda uterummet mer och förbättrar er livskvalité så mycket att det är värt det, men det måste du känna själv.

Vi har gjort ett par såna grejer i vår stuga, de kommer nog inte att löna sig på sisådär 50 år, men genom att ha gjort dem, så behöver vi inte fundera så mycket framöver.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Vi har 2st värmepumpar inne, men i uterummet tycker jag inte det passar.
Vårt uterum är för litet, 21kvm, för att det ska gå att placera pumpen så att man inte sitter i luftdraget, dessutom tycker jag det ska vara helt tyst i ett uterum, vi kör med infravärme.
 
L
Joaquin Joaquin skrev:
Ja, det är ju onekligen ett bra pris. Tyvärr är jag lite skeptisk till såna lösningar sen gammalt. Med det menar jag "udda"-märken, även om de många gånger är tillverkade av samma fabrik. Det är bara en känsla. Kan även tänka att det kan vara svårt att få någon att installera den?!
Det är klokt att vara lite skeptisk till det mesta som säljs!

Jag har inte personlig erfarenhet av Julas pumpar, men däremot en bekant som "swears by them" som man säger på engelska - och då menar jag inte att han svär åt dom :) Han har slängt in flera sådana i sitt mycket stora hus.

Många installerar dom själva, vilket man också kan se av recensionerna på Jula. Omdömena varierar lite mellan dom olika modellerna - ser bland annat att monteringsinstruktionerna är åt helsike, men också att några har använt tekniker som installerat åt dom så det måste alltså gå att få tag i.

Ser även mer oroväckande på den ena modellen att flera säger att pumpen slutat fungera. Men om man gör det med tekniker så bör det för det första fungera, och så får man för det andra en komplett garanti. Jula brukar inte krångla med att ta tillbaka felaktiga varor så länge man inte har gjort något som man inte skulle göra.

Slutligen såg jag någon annan som har satt den i sitt uterum som sa så här om en av Julas pumpar:

"Den här har en lite mindre kapacitet som passar på min inglasade altan. Funkar utmärkt. Dock ett stort minus för den undermåliga installationsanvisningen som saknar väsentlig information. B.la. om driftsättning.
Billig
Undermålig instaallationsanvisning"

Ljudet är som andra påpekat värt att tänka på, plus att det kanske inte alltid är så skönt att sitta direkt i blåset från den - men just när man har den på fot och benhöjd är det inte samma problem som om den blåser en i ansiktet.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Tack för tips och tankar.

Hade jag installerat den skulle den förmodligen gått mer eller mindre alltid. Med det menar jag att den kanske står på låt säga 20-21 grader. På det sättet kan man egentligen när som helst gå ut där och exempelvis både se på tv och/eller fika. Vi får helt enkelt ett rum till i huset, som nu är är superstort, med allt vad det skulle kunna innebära.

Investeringen kan jag nog ta. Jag är mer rädd för den löpande kostnaden som man inte riktigt har koll på. Ökar det årsförbrukningen med 2000kwh eller 5000kwh?! Förstår ju själv att det är en omöjlig fråga att svara på :thinking:
 
Kör du luftvärmepump så tror jag inte kostnaden blir så blodig, Samt betydligt effektivare än direktverkande el.

Ett Attefallshus i Umeå med direktverkande el förbrukar ca 2500-3000kwh om det används som lgh, alltså med tvättmaskin mm, säkert lite bättre isolerat, så ditt uterum lär dra betydligt mindre än detta.

Sen att placera den är nog inget problem, samt att fläkten går att sänka när man är där, men med så liten yta så räcker det att den går på låg fläkt, alt att man sätter innedelen vid golvet..eller köper en pump med golv innedel.
 
Du kan räkna med ett cop på minst 4 för en luft-luft värmepump.
Men är det vara korta stunder som spenderas där är infravärmare riktigt bra
 
Som tidigare sagt, ha innerdelen vid golvet är riktigt smart, då värmer den även golvet, det kommer den inte göra i takhöjd.
Har själv haft en fundering på att bygga in en i nån typ av möbel, kanske en bänk med hyllor/lådor, och innerdelen under bänken i mitten.
Hade innerdelen på 1 meter i mitt förra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.