Manetos-installation klar! Jag är testpilot och det ska bli kul att utvärdera systemet och se plus och minus!
Systemet bygger på en liten låda som kopplas in på utesensorkabeln till värmepumpen. Lådan kan ställas i två lägen: normal och by-pass. By-pass ska man egentligen aldrig behöva användas. I normalläge så styr Manetos vilken "utetemperatur" som gäller. På så vis styrs värmepumpen att sänka eller höja inomhustemperaturen.
Sensor-lådan är i sin tur kopplad till huvudenheten där även LTE-antenn och 2,4 GHz-antenn som används för kommunikation med Manetos servrar respektive temperaturgivare.
Tre trådbundna temperaturgivare är monterade på varmvatten, radiatorvatten och retur. De är anslutna direkt till huvudenheten.
Med systemet följer en utomhusgivare, som installatören ville skulle vara i närheten av värmepumpens utomhusgivare. I alla fall i samma väderstreck. Sensorn drivs på 2 st AA-batterier och har en E-ink-display.
Det följer även med en inomhussensor som man monterar på lämpligt ställe i huset. Även den med E-ink-display och 2 st AA.
Sensorerna är inte fula, men heller ingen direkt inredningsdetalj.
Med följer även en repeater som stoppas i vägguttaget.
Appen är clean och visar hittills bara inomhus- och utomhustemperatur. Systemet kommer kalibrera sig ett par veckor och sedan får vi se om mer info dyker upp!
Tydligen får man inte upp info om varmvatten- och radiatorvattentemperaturer i appen. Det skulle ju vara väldigt trevligt att se och logga!
Ber om ursäkt för dålig städning och bristande renovering här och var!
// Anders
Systemet bygger på en liten låda som kopplas in på utesensorkabeln till värmepumpen. Lådan kan ställas i två lägen: normal och by-pass. By-pass ska man egentligen aldrig behöva användas. I normalläge så styr Manetos vilken "utetemperatur" som gäller. På så vis styrs värmepumpen att sänka eller höja inomhustemperaturen.
Sensor-lådan är i sin tur kopplad till huvudenheten där även LTE-antenn och 2,4 GHz-antenn som används för kommunikation med Manetos servrar respektive temperaturgivare.
Tre trådbundna temperaturgivare är monterade på varmvatten, radiatorvatten och retur. De är anslutna direkt till huvudenheten.
Med systemet följer en utomhusgivare, som installatören ville skulle vara i närheten av värmepumpens utomhusgivare. I alla fall i samma väderstreck. Sensorn drivs på 2 st AA-batterier och har en E-ink-display.
Det följer även med en inomhussensor som man monterar på lämpligt ställe i huset. Även den med E-ink-display och 2 st AA.
Sensorerna är inte fula, men heller ingen direkt inredningsdetalj.
Med följer även en repeater som stoppas i vägguttaget.
Appen är clean och visar hittills bara inomhus- och utomhustemperatur. Systemet kommer kalibrera sig ett par veckor och sedan får vi se om mer info dyker upp!
Tydligen får man inte upp info om varmvatten- och radiatorvattentemperaturer i appen. Det skulle ju vara väldigt trevligt att se och logga!
Ber om ursäkt för dålig städning och bristande renovering här och var!
// Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
På vilket sätt skulle den här vara bättre än den "intelligens" som finns inbyggt i värmepumpen?
Om man har en värmepump som man enkelt kan styra nattläge eller semesterläge på via en app, så finns det ingen vinst med detta system! Jag har en pump från 2012 som är dum.H hempularen skrev:
Helt opartisk! Inser att min rubrik låter som en säljrubrik. Det är det inte.fremax skrev:
Har fått systemet av dem mot att jag bidrar med synpunkter (både negativa och positiva). Min målsättning är att kunna ge både ris och ros för att både Manetos och potentiella kunder ska blir gladare!
// Anders
Systemet kostar 5000 kr, inklusive installation. Sedan 79 kr i månaden. För att få valuta för pengarna måste man nog sänka snittemperaturen hemma med ett par grader.useless skrev:
Det stora minuset jag ser i dag är den förhållandevis höga månadskostnaden.
// Anders
Det låter som en ganska dyr lösning för att få nattsänkning som är inbyggt i alla någorlunda moderna värmepumpar. Dessutom är det tveksamt om man tjänar några pengar på att sänka temperaturen tillfälligtvis- I värsta fall behöver VP'n gasa så mycket och använda eltillskott för att komma ikapp igen så man går back på sänkningen...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
79kr i månaden!? Och jag tyckte Verisures priser är rena fantasin...
Jag ställer mig också frågande till om man verkligen behöver ha en koppling mot deras servrar, men jag misstänker att det har att göra med att de verkligen vill att man betalar för det hela.
Jag ställer mig också frågande till om man verkligen behöver ha en koppling mot deras servrar, men jag misstänker att det har att göra med att de verkligen vill att man betalar för det hela.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Oj, det här var märkligt. Att bygga en hel serie produkter, sensorer, repeaters, huvudenhet, central server, app, kommunikation via 4g med abonnemang är inte gratis. Förstår att de tar bra betalt!
Men grundidén är ju sanslöst dålig, det måste vara en skicklig säljare som dragit till sig ordentligt med riskkapital. Verkar ju också ha lurat till sig flera större partners.
Nattsänkning av värme är ju ingen direkt nyhet och har väl förkastats för att det egentligen inte sparar så mycket energi när man måste "komma ikapp" och värma upp huset igen. Om enda vinsten med systemet är att man kan styra det via en app... nja.
Är man bortrest så kan nog de flesta som är intresserade redan nu sänka värmen på sitt system. Hur många upplever att deras värme är så ojämn?
Det luktar https://www.museumoffailure.se/
Men grundidén är ju sanslöst dålig, det måste vara en skicklig säljare som dragit till sig ordentligt med riskkapital. Verkar ju också ha lurat till sig flera större partners.
Nattsänkning av värme är ju ingen direkt nyhet och har väl förkastats för att det egentligen inte sparar så mycket energi när man måste "komma ikapp" och värma upp huset igen. Om enda vinsten med systemet är att man kan styra det via en app... nja.
Är man bortrest så kan nog de flesta som är intresserade redan nu sänka värmen på sitt system. Hur många upplever att deras värme är så ojämn?
Det luktar https://www.museumoffailure.se/
Hej!K Kaffeböna skrev:
Hittills är systemet nog under intrimning. Den första hårdvaran jag fick var paj, så jag fick ny hårdvara för en vecka sedan, typ.
Tror den stora vinsten skulle vara om man slog på och av borta-läge så fort man inte är hemma längre perioder. Typ borta en helg, borta en vecka och så vidare.
Nattsänkning är väl tveksamt. Skulle eventuellt vara att man kan styra att pumpen inte går för högtryck när elen är dyr - om man har timdebitering.
Jag tänkte ge det ett år, typ och sedan se om det är värt att betala för! Men 79 spänn i månaden känns spontant för mycket.
// Anders
