Oldboy
Oldboy: Kanske lite sent svar, men ändå. Jag föredrar oljefyllda för att de är robustare och mindre dammkänsliga (och enklare att damma av). Annars är det ju mkt en pris- och utseendefråga. Om du vill ha ngn annan styrning än termostaten så har jag ingen info. Har inget behov av sådant och därför ingen koll på det. Om det inte är vanlig enkel bimetalltermostat så är det alltid lämpligt
3 svar · 655 läst
M
math_a: Jag har en Telldus Tellstick Lite v2 som jag planerar koppla in, och har redan innan varit sugen att hitta en zwave termostat till golvvärmen för att kunna styra/ha koll på värmen på distans. Nu verkar vara hög tid att testa detta. Finns några tips på bra zwave (eller 433mhz) termostat som skulle funka?
5 svar · 766 läst
H
Henke_P: Väcker liv i denna gamla tråd, hittade byggbo.se o la en beställning på ett par Uponor termostater, för skojs skull googlade jag på sitens nam o upptäckte att omsättningen under 2017 varit 30.000 sek vilket tyder på en tynande tillvaro. Priserna är bra jmf med Rinkaby men de kräver förskottsbetalning innan de skickar. Swish eller bankgiro. Nån som handlat där under 2018?
17 svar · 5,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Tycker det ser ut som du är på rätt spår. 40cm isolering borde funka iom att du kör FTX. Slingor under köksskåpen spelar egentligen ingen roll men normalt läggs slingorna jämnt över hela ytan men lite tätare mellan raderna längs ytterväggen.
3 svar · 1,0k läst
·
H
Hane73: hej! Vi har uppvärmning vis acj luftvärme. Går det att koppla en någon typ av termostat med wi-fi så man styra det via mobilen eller en kontrollskärm? Hans
0 svar · 1,2k läst
J
jojo123: Något svar ännu eller har du ordnat det ??
1 svar · 658 läst
J
jojo123: Inget svar ännu ?
1 svar · 655 läst
P
Anonymiserad 109102: Okej, ska kolla där, tack för svar. Mvh Mikael
4 svar · 763 läst
K
Krypstocken: Tack, bra idé men det är trångt i källaren, huset är ca 7x8m med staplad stengrund på ca 1m i tjocklek och ett fundament för bakugn på ca 1,5m2 i mitten dvs nte mycket utrymme kvar. Tror tyvärr att befintlig panna måste bort. Bifogar bilder på den del som är utsprängd och har knappa 2m i takhöjd, ett utrymme som jag hellst vill använda som verkstad. [bild] [bild] [bild]
4 svar · 1,1k läst
·
stefancrs
stefancrs: [citat] Perfekt!!! Tack!
4 svar · 3,8k läst
·
B
Berg Skogen: [citat] Det blir så när det dags, projekterar för golvvärme
10 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Tål att upprepas.
24 svar · 9,7k läst
·
D
Derbyboy: Idag är det tilluft i varje rum (ett 10 cm hål i varje sovrum). Utluften vet jag faktiskt inte hur det är löst. Sitter iaf inga elektriska fläktar. Jag antar att man vill ha åtminstone 20 grader i huset året om när man är där. Primär uppvärmningskälla kommer vara en centralt placerad LLVP. De glasskjutdörrar vi kokar på har u-värden mellan 0,8 upp till 1,8u.
63 svar · 4,0k läst
·
T
tergo: om den används för varmvattnet så bör du ha den på 60 grader Förebygga legionärssjuka Legionellabakterier växer till i en vattentemperatur mellan 18 och 45 grader Celsius. Genom att hålla vattentemperaturen i ledningssystem och tankar vid minst 60 grader Celsius minskar risken för smitta. Något vaccin mot legionella finns inte.
2 svar · 4,2k läst
J
jojo123: Radiator före är varm hur är kopplat då ? du har då ett 2 rörssystem annars skulle inte den vara varm ,orsaken då till att det inte går igenom ventilen är att tryckfallet över andra radiatorer är för stort , så det blir stopp i den ventilen ,ingen kraft kvar , hade du stängt andra raddar så har det nog pyst igenom en del . Men nu demonterat och ska ändras till rätt väg GOD JUL
3 svar · 3,4k läst
·
J
jojo123: [citat] Pannan har en sekundär uppgift som blir automatisk vid installation 1 Den värmer källaren 2 Den ventilerar hela källaren , behövs mycket luft för brasan , fukt in i pannan och ut genom skorstenen Många som konverterar till annan värmekälla VP ,EL brukar få bekymmer med fukt i källaren , har sett stora variationer från fukt till blött på väggarna , så det med lite värme
7 svar · 3,6k läst
L
Lärospånet: [citat] Ja så länge han är glad så ;)
5 svar · 1,1k läst
F
Fitimk: Tack för svaret jojo!
11 svar · 1,3k läst
H
haeh: Verkar funka nu. Motionerade pinnarna som donen reglerar lite, sen lirar det.
7 svar · 3,1k läst
Suhagg
Suhagg: Funkade bra. Ca 3.5grad ökning per timme. Tog sin tid att värma från 6 till 40grader
7 svar · 1,4k läst
J
jojo123: Jepp det går att fylla där om den finns , det är ett aber är all luft som finns i slangen , det grä även att fylla baklänges genom säkerhetsventilen är 15 gänga där och koppla med gardenagrejer , men fylla saaakta så går det
8 svar · 756 läst
J
jojo123: Ska du bara starta/stoppa med en termostat så kan du ta vad som helst , har ingen betydelse . tänk själv vanliga strömavbrott som sker , ska dom inte tåla det så är det skit med en sån , det med frekvensstyrning ska du ha det eller bara rakt av med en lämplig inställning av fast fart
5 svar · 1,8k läst
L
Lärospånet: Låter bra! Alla effektiva sätt att lagra energi välkomnas - den dag man kan klippa sladden till elleverantören alternativt leverera ut mer än man köper in är en dag att fira.
1 svar · 1,1k läst
L
lordi: Kurva 3,5 är normalt för låg för radiatorer. Höj den något, så kommer du att få varmare uppe. Nedshuntningen till golvvärmen sköter du med shunten som sitter monterad under pumpen på bilden
3 svar · 3,3k läst
·
john68
john68: Hade till för två år sen en albin med omvänd förbränning från 1989. Funkade bra att elda i. Började läcka i varvattenberedaren för två åren sen . Bytte till baxis minsta och utökade från 1200 till 1600 l expansionskärl. Gör nu av med ca 40 % mindre ved. Behåll den så länge den är hel men tveka inte att byta före att laga.
1 svar · 2,8k läst
G
gipsarkungen: Nu har rörkillen varit här å fixat golvvärmen, tror att han satte mer snurr på pumpen för innan han kom så pumpade bergvärme pumpen ut 28 grader men då han hade lämnat oss så såg jag att de stod 38 grader å d var lika kallt ute då han kom som då han for, men vi har samma grad antal inne å på samma nummer på kurvan dvs 5. Än så länge funkar de bra, de var ju ca 2 veckor sedan
5 svar · 2,3k läst
prototypen
prototypen: OM jag skulle lägga elslingor så skulle jag lägga tre st, ger jämn belastning på elcentralen med trefas. Men vattenburet så har man större valfrihet. Protte
5 svar · 2,5k läst
F
Frajjanspappa: [citat] Ja det har du rätt i. Men det ser inte så fint ut runt den avluftningen. Men svårt att avgöra.
4 svar · 1,9k läst
·
E55AMGTOMMY
E55AMGTOMMY: [citat] För att få bättre cirkulation i nibe 1255 ska du ändra dut värde samt dt, det gör du i servicemenyn under klimatinställningar, du kan googla vad ni har för dut värde i din kommun i boden kör jag -34 och satte dt till 7grader, vart en jkla skillnad på värmen i huset, ja fick sänka framledningen rejält från kurva 6 till 4 å alla golv lika varma,
488 svar · 72,1k läst
·
J
JDA: [citat] Japp, stort var det. I mitt fall 149m2 boyta + 80-100m2 källare + 50m2 isolerat garage som jag kanske vill ha plusgrader i i framtiden. Jag har inte funderat sådär värst mycket på hur många dagar om året det är under -15 och vad det egentligen kostar med el just dessa dagar. Installatörerna på orten lär väl ha koll tycker jag. Jag har bott på annan ort ett tag och hyrt ut
7 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.