Hej, vi (frugan) vill inte ha fula termostat på väggarna i varje rum.
Finns det något system där vi kan styra alla rums värme skillt för sig på en enda enhet som är placerad i tex köket eller tekniska utrymmen.
I huset kommer det att bli vattenburen golvvärme med jordvärmepanna.
Mvh, Johan
Finns det något system där vi kan styra alla rums värme skillt för sig på en enda enhet som är placerad i tex köket eller tekniska utrymmen.
I huset kommer det att bli vattenburen golvvärme med jordvärmepanna.
Mvh, Johan
Nja, i varje rum så måste det sitta en temperaturgivare, antingen ingjutet i golvet eller på väggen.
Själva den delen som man ställer in aktuellt börvärde på kan sitta centraliserat på något ställe.
Jag vet inte hur långa sensortrådarna får/bör vara.
Själva den delen som man ställer in aktuellt börvärde på kan sitta centraliserat på något ställe.
Jag vet inte hur långa sensortrådarna får/bör vara.
Det är snarare så det förespråkas att ett värmesystem och ffa golvärmesystem mot jord/bergvärme skall vara uppbyggt.
Inga separata rumsgivare och ställdon för varje slinga.
Utan istället ett väl dimensionerat system som stryps in och styrs av utomhusgivare.
Detta kan kompletteras med inomhusgivare, efter man först justerat in värmepumpen och värmesystemet.
Inomhusgivare kan sedan ta sista finjusteringen som ev. Kan behövas.
Inga separata rumsgivare och ställdon för varje slinga.
Utan istället ett väl dimensionerat system som stryps in och styrs av utomhusgivare.
Detta kan kompletteras med inomhusgivare, efter man först justerat in värmepumpen och värmesystemet.
Inomhusgivare kan sedan ta sista finjusteringen som ev. Kan behövas.
Har inte grävt så mycket i detta själv ännu, men vad jag förstår så funkar det lika bra att ha termostater typ samma som sitter på radiatorer på en central plats och reglera därifrån. Lite mer pill att justera in, men när det väl att gjort så känns det mer driftsäkert än en massa termostater ingjutna/inbygga här och där. Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar 
Just vad jag hade tänkt. Gjuta in en temperaturgivare i betongen och dra en lång tråd till tex köket och justera allt därifrån.Demmpa skrev:
Men om man inte har inomhusgivare så kan man ju inte på ett smidigt sätt hålla tex lägre temperatur i sovrummet eller sänka tempen på natten.B bomm skrev:Det är snarare så det förespråkas att ett värmesystem och ffa golvärmesystem mot jord/bergvärme skall vara uppbyggt.
Inga separata rumsgivare och ställdon för varje slinga.
Utan istället ett väl dimensionerat system som stryps in och styrs av utomhusgivare.
Detta kan kompletteras med inomhusgivare, efter man först justerat in värmepumpen och värmesystemet.
Inomhusgivare kan sedan ta sista finjusteringen som ev. Kan behövas.
På fördelaren alltså? Problemet är att den är i källaren och måste gå yttrevägen dit.B bomm skrev:
Vill kunna som sagt sänka och höja tempen på ett smidigare sätt enskilt i varje rum.
Du vill inte ha ett system som själv sköter och håller en förinställd temperatur? Utan du vill själv kunna höja och sänka värmen i varje rum inifrån huset?
Ställdon på de slingor du vill styra och någon smarthemstyrning?
Ställdon på de slingor du vill styra och någon smarthemstyrning?
motfråga varför och hur ofta tror du ni vill ändra på temperaturen i enskilda rum?
Enligt min erfarenhet så ställer man in en temperatur man gillar och sedan får det vara så. Värmepumpen sköter sedan regleringen och ni har de temperaturer ni önskat.
Värmeregleringen för slingor ingjutna i betong är även så långsamma, då betongen har stor massa, vilket i sig gör att rumstermostater inte hinner reglera temperaturen inom skälig tid.
Ja det går att gömma små tempgivare då de finns i utförande där de bara är någon milimeter. men det blir inte någon standardlösning.
Enligt min erfarenhet så ställer man in en temperatur man gillar och sedan får det vara så. Värmepumpen sköter sedan regleringen och ni har de temperaturer ni önskat.
Värmeregleringen för slingor ingjutna i betong är även så långsamma, då betongen har stor massa, vilket i sig gör att rumstermostater inte hinner reglera temperaturen inom skälig tid.
Ja det går att gömma små tempgivare då de finns i utförande där de bara är någon milimeter. men det blir inte någon standardlösning.
Det vet jag inte men skulle gärna ha som alternativ att kunna ändra tempen relativt lätt. Tex för nattsänkning, övre våningen ifall den inte används etc. Vi kommer nämligen att ha 240m2 på 4 personer så en del av huset kommer vi att använda jätte lite, tex kontoret och gästrummen på övre våningen.B bomm skrev:motfråga varför och hur ofta tror du ni vill ändra på temperaturen i enskilda rum?
Enligt min erfarenhet så ställer man in en temperatur man gillar och sedan får det vara så. Värmepumpen sköter sedan regleringen och ni har de temperaturer ni önskat.
Värmeregleringen för slingor ingjutna i betong är även så långsamma, då betongen har stor massa, vilket i sig gör att rumstermostater inte hinner reglera temperaturen inom skälig tid.
Ja det går att gömma små tempgivare då de finns i utförande där de bara är någon milimeter. men det blir inte någon standardlösning.
Jag skrev fel. Vi kommer att ha gipsmassa som golv så temperaturen kan regleras mycket fortare än betong.