Måste man ha rumstermostat?

3k läst  27 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi (frugan) vill inte ha fula termostat på väggarna i varje rum.
    Finns det något system där vi kan styra alla rums värme skillt för sig på en enda enhet som är placerad i tex köket eller tekniska utrymmen.
    I huset kommer det att bli vattenburen golvvärme med jordvärmepanna.

Mvh, Johan

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Nja, i varje rum så måste det sitta en temperaturgivare, antingen ingjutet i golvet eller på väggen.
    Själva den delen som man ställer in aktuellt börvärde på kan sitta centraliserat på något ställe.

Jag vet inte hur långa sensortrådarna får/bör vara.

3. B
    Medlem Nivå 6
    Det är snarare så det förespråkas att ett värmesystem och ffa golvärmesystem mot jord/bergvärme skall vara uppbyggt.
    Inga separata rumsgivare och ställdon för varje slinga.
    Utan istället ett väl dimensionerat system som stryps in och styrs av utomhusgivare.
    Detta kan kompletteras med inomhusgivare, efter man först justerat in värmepumpen och värmesystemet.
    Inomhusgivare kan sedan ta sista finjusteringen som ev. Kan behövas.

4. P
    Husägare Nivå 6
    Har inte grävt så mycket i detta själv ännu, men vad jag förstår så funkar det lika bra att ha termostater typ samma som sitter på radiatorer på en central plats och reglera därifrån. Lite mer pill att justera in, men när det väl att gjort så känns det mer driftsäkert än en massa termostater ingjutna/inbygga här och där. Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar ;)

5. G
    Medlem Nivå 1
    Just vad jag hade tänkt. Gjuta in en temperaturgivare i betongen och dra en lång tråd till tex köket och justera allt därifrån.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Men om man inte har inomhusgivare så kan man ju inte på ett smidigt sätt hålla tex lägre temperatur i sovrummet eller sänka tempen på natten.

7. B
    Medlem Nivå 6
    Det är inga problem att strypa in de individuella slingorna lite hårdare för de rum du vill ha en lägre temperatur.
    Finns ingen anledning att ha en tempgivare ingjuten.

8. G
    Medlem Nivå 1
    På fördelaren alltså? Problemet är att den är i källaren och måste gå yttrevägen dit.
    Vill kunna som sagt sänka och höja tempen på ett smidigare sätt enskilt i varje rum.

9. B
    Medlem Nivå 6
    Du vill inte ha ett system som själv sköter och håller en förinställd temperatur? Utan du vill själv kunna höja och sänka värmen i varje rum inifrån huset?

Ställdon på de slingor du vill styra och någon smarthemstyrning?

10. G
    Medlem Nivå 1
    Fungerar det utan att ha fula termostat på väggarna i rummet?

• Laddar…
  11. R
    Medlem · Nivå 10
    Varför inte välja snygga termostater ?

12. G
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr så duger inga.:) Dessutom är det gammalt stockhus med mycket stock framme.

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 6
    motfråga varför och hur ofta tror du ni vill ändra på temperaturen i enskilda rum?
    Enligt min erfarenhet så ställer man in en temperatur man gillar och sedan får det vara så. Värmepumpen sköter sedan regleringen och ni har de temperaturer ni önskat.

Värmeregleringen för slingor ingjutna i betong är även så långsamma, då betongen har stor massa, vilket i sig gör att rumstermostater inte hinner reglera temperaturen inom skälig tid.

Ja det går att gömma små tempgivare då de finns i utförande där de bara är någon milimeter. men det blir inte någon standardlösning.

14. G
    Medlem Nivå 1
    Det vet jag inte men skulle gärna ha som alternativ att kunna ändra tempen relativt lätt. Tex för nattsänkning, övre våningen ifall den inte används etc. Vi kommer nämligen att ha 240m2 på 4 personer så en del av huset kommer vi att använda jätte lite, tex kontoret och gästrummen på övre våningen.

Jag skrev fel. Vi kommer att ha gipsmassa som golv så temperaturen kan regleras mycket fortare än betong.

15. P
    Medlem Nivå 2
    I min nyproducerade lägenhet är det trådlös styrning på värmen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: