2 366 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Elförbrukning fritidshus (timmer)
Hej!
Under januari månad fick mitt fritidshus den största elräkningen någonsin. Mer än när jag körde poolen med värmare i somras. Detta fick mig så klart att haja till. 572 kwh. Då i ett fritidshus med endast underhållsvärme om 10 grader från en LVP samt el-radiatorer 3st, en kyl&frys samt en värmekabel i inkommande vatten.
Värmekabeln inkommande vatten slås endast på när det blir riktigt kallt, totalt har den sått för 20-40 kwh att den totala månadens räkning. Detta mätt med energimätare.
Jag åkte därför ner söndags och stänga av kyl & frys, tänkte att det eventuellt var något tjall när det är så svalt i huset. Jag stänga även av alla el-radiatorer då jag tänkte att dom kanske löpte amok över något kallt drag eller trasiga termostater. Stängde även av ventilationen i badrummet som tidigare gick hela tiden med en grundventilation till att endast köra 2 gånger om dagen för att vädra lite.
Sedan dess är det endast underhållsvärme på LVP:n som ska hålla 10 grader (enligt mätaren på LVP:n är det just nu 13 grader inne och en annan remote termometer säger 12,2 grader.
När jag tittar på energiförbrukningen för igår (tisdag) så var den 10 kwh och temeraturen ute har varit runt 2-6 grader. I mina öron låter det mycket.
Jag vet att LVP aldrig är servad så funderar på om det behöver göras för att få upp effekten och ner energiförbrukningen. Annars så vet jag tusan inte vad som kan dra ström. Kan det vara en ledning som "läcker" ström, fast då borde väl jordfelsbrytaren utlösa kan jag tycka.
55 kvm, rätt öppen planlösning. Alla dörrar öppna och LVP:n klarar av att blåsa över alla rum.
Det är en Panasonic NE9 LVP som nog har 4-5 år på nacken. Den kyler och värmer bra i alla fall när den används.
Tittar på energiförbrukning "årlig" på endel pumpar i serien, inte säker på vilken jag har, men den värsta säger 1400 kwh / år... Vilket borde betyda 116 kwh i snitt per månad, eller låt oss anta dubbla... 230 .... Fortfarande mindre än vad som kommer att dra den här månaden om jag gissar...
Isoleringen i kåken är inte helt tokig, men det går väl att tilläggsisolera om man vill det. Vet inte hur man ska tänka men när jag har eldat i timmerkåken och det är 30 grader inomhus och minut -5 ute på natten så droppar det från 30 - 20 grader från typ 22 - 08 på morgonen...
Några tips/idéer/tankar?
Under januari månad fick mitt fritidshus den största elräkningen någonsin. Mer än när jag körde poolen med värmare i somras. Detta fick mig så klart att haja till. 572 kwh. Då i ett fritidshus med endast underhållsvärme om 10 grader från en LVP samt el-radiatorer 3st, en kyl&frys samt en värmekabel i inkommande vatten.
Värmekabeln inkommande vatten slås endast på när det blir riktigt kallt, totalt har den sått för 20-40 kwh att den totala månadens räkning. Detta mätt med energimätare.
Jag åkte därför ner söndags och stänga av kyl & frys, tänkte att det eventuellt var något tjall när det är så svalt i huset. Jag stänga även av alla el-radiatorer då jag tänkte att dom kanske löpte amok över något kallt drag eller trasiga termostater. Stängde även av ventilationen i badrummet som tidigare gick hela tiden med en grundventilation till att endast köra 2 gånger om dagen för att vädra lite.
Sedan dess är det endast underhållsvärme på LVP:n som ska hålla 10 grader (enligt mätaren på LVP:n är det just nu 13 grader inne och en annan remote termometer säger 12,2 grader.
När jag tittar på energiförbrukningen för igår (tisdag) så var den 10 kwh och temeraturen ute har varit runt 2-6 grader. I mina öron låter det mycket.
Jag vet att LVP aldrig är servad så funderar på om det behöver göras för att få upp effekten och ner energiförbrukningen. Annars så vet jag tusan inte vad som kan dra ström. Kan det vara en ledning som "läcker" ström, fast då borde väl jordfelsbrytaren utlösa kan jag tycka.
55 kvm, rätt öppen planlösning. Alla dörrar öppna och LVP:n klarar av att blåsa över alla rum.
Det är en Panasonic NE9 LVP som nog har 4-5 år på nacken. Den kyler och värmer bra i alla fall när den används.
Tittar på energiförbrukning "årlig" på endel pumpar i serien, inte säker på vilken jag har, men den värsta säger 1400 kwh / år... Vilket borde betyda 116 kwh i snitt per månad, eller låt oss anta dubbla... 230 .... Fortfarande mindre än vad som kommer att dra den här månaden om jag gissar...
Isoleringen i kåken är inte helt tokig, men det går väl att tilläggsisolera om man vill det. Vet inte hur man ska tänka men när jag har eldat i timmerkåken och det är 30 grader inomhus och minut -5 ute på natten så droppar det från 30 - 20 grader från typ 22 - 08 på morgonen...
Några tips/idéer/tankar?
Tänkte bara återkoppla i denna tråd. Jag hade räknat lite fel. Innan var det 10-20 kwh per dag. De förändringar jag har gjort är:
- Stänga av kyl & frys
- Stänga av de urgamla el-elementen som assisterade (antagligen har dessa reagerat på kalldrag och bränt på värmen)
- Ändrade ventilationen från konstant ventilation till vädring 2 gånger om dagen (innan jag installerade den så var det endast en fläkt som gick på manuell knapptryckning inne på toan)
- LVP:n med 10 grader underhållsvärme
- Värme inkommande vatten vid minusgrader ute. Det är isolerat under kåken samt ner i rören och det har tidigare aldrig varit problem med att det frusit, detta är endast en säkerhetsgrej för att undvika eventuella problem.
- Router, Fiberdosa, Raspberry Pi och lite småsaker som går på USB, ej värt att ens nämna i energiförbrukningssyfte.
- Temperaturen ligger konstant på 10-11 grader inomhus, mätt från två olika punkter.
- Energiförbrukningen ligger i snitt på 4-6 grader per dag, även dagar med minusgrader
- Jag har lärt mig att kåken håller värmen väldigt bra. 24 timmar utan LVP och mellan 0-4 grader ute den dagen så droppade inte temperaturen inomhus nämnvärt mycket. Troligtvis tack vare sol som lös den dagen.
Klicka här för att svara