Hej!
Vi har en thermia atria luftvattenpump i vprt hus vi ska flytta in i. Nu undrar jag..om man vill sänka värmen och på så sätt spara på elräkningen, är de elementen man ska justera eller på pannan? På vår panna står de RUM 20 nu. Men vi har elementen justerade så vi har c 16 grader. Men hjälper de? Sänker vi elförbrukningen då eller måste vi justera/sänka på pannan. Röris som installera våra nya element sa att pannan ska inte röras utan elementen. Men har nu sett olika bud om detta. Endel säger pannan skall justeras och elementen stå på fullt. Tycker inte vår förbrukning sjunkit trots lägre innetemp... Januari låg vi på 2200 kw ungefär. Och de e nästan bara uppvärmning för vi bor inte där än. Försökte läsa i manualen men fattade noll som vanligt...
 
Den där rörmockarn vet inte vad han pratar om. Med värmepumpar ska man köra ut så låg temp som möljligt ut på värmesystem. Det innebär att i princip ska dom flesta termostater stå fullt öppen och sänka kurvlutningen på värmepump om man vill ha kallare.
 
V Vector skrev:
Den där rörmockarn vet inte vad han pratar om. Med värmepumpar ska man köra ut så låg temp som möljligt ut på värmesystem. Det innebär att i princip ska dom flesta termostater stå fullt öppen och sänka kurvlutningen på värmepump om man vill ha kallare.
Okej... Och hur gör jag det? Fattar inte vad de olika värdena ska stå på.
 
  • Skärmbild av användarhandbok för värmepump med graf över justering av inomhustemperatur och justeringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte bra p ivt men här är en nibe kurvlutning som exempel. Dom högra siffrorna är kurvlutning 1till 15, siffrorna tll vänster pådiagram är hur varmt den kör ut på värmesystem och dom understa siffrorna är vid vilken utetemp. Ex kurva 9 som är röd kör ut drygt 55° vid minus 20. Vid nollgradigt kör samma kurva ut drygt 40°. Bättre och mer ekonomiskt är att på vp bara få köra ut ex kurva 6 som kör ut knappt 45° vid minus 20. Självklart så ska ni ju inte sänka så att ni fryser...
 
  • Diagram över NIBE värmepumps kurvlutningar med olika inställningar för utetemperatur och värmesystemets utgångstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Det är värmekurvan som ska ställas in, det finns flera atriamodeller men är nog lika på displayen, det kan vara så att EL-tillskottet går in för tidigt, går att stänga av i menyn, det bror lite på i vilken köldzon du bor om VP klarar det.
Allt står i manualen om du har den, bara lusläsa så hittar du
 
H Hjulbent skrev:
Det är värmekurvan som ska ställas in, det finns flera atriamodeller men är nog lika på displayen, det kan vara så att EL-tillskottet går in för tidigt, går att stänga av i menyn, det bror lite på i vilken köldzon du bor om VP klarar det.
Allt står i manualen om du har den, bara lusläsa så hittar du
Jo jag har den men dum som jag är fattar jag ju inte riktigt. Men när jag fått fram värmekurvan, ska jag manuellt ställa in tenperaturen på vattnet vid ex - 5..lixom...vad jag tror är lagom?? Neee.. Hur ska jag veta det? Har inte vågat klämma så mycket på displayen och testat mej fram ännu...
 
H
Är det den här manualen du har , är inte säker själv bara sökt på adria, sidan 13 talar om hur man gör för att välja i menyn och sedan läsa vidare, var inte rädd för att trycka knappar, det händer inget, displayen går själv tillbaka efter någon minut
Kopiera eller om länken är blå så trycker du på den
manuall.se/thermia-atria-optimum-varmepump/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.