Har inrett övervåning. Där finns nu vattenburen värme och 8 radiatorer av varierande storlek. På bottenplan finns ett äldre system med kraftigare radiatorer. Bifogad bild visar förgreningen efter värmepumpen, rött streckat till det "gamla" systemet på nedervåningen, grönt streckat till det nya på övervåning.
Problemet är att radiatorerna är kalla eller i bästa fall lätt ljumna på övervåningen. Temperaturen stadigt 2 grader lägre än där nere.
Slår jag av nedervåning med ventilen på bilden blir det varmt där uppe (har luftat).
Diametern på "grön" utgång är mindre än diametern på "röd", det måste väl betyda att större volym värme går ut i det "röda" systemet? Är det problemet?
Data: Jordvärme Greenline C9, rumsgivare på nedervåning, 280 m2 totalt.
Problemet är att radiatorerna är kalla eller i bästa fall lätt ljumna på övervåningen. Temperaturen stadigt 2 grader lägre än där nere.
Slår jag av nedervåning med ventilen på bilden blir det varmt där uppe (har luftat).
Diametern på "grön" utgång är mindre än diametern på "röd", det måste väl betyda att större volym värme går ut i det "röda" systemet? Är det problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Data: Jordvärme Greenline C9, rumsgivare på nedervåning, 280 m2 totalt.
Tack! Man kan inte strypa på ventilen på bilden för att likställa flödena?H Hjulbent skrev:
Klart det går men den sortens ventil klarar inte att under längre tid vara en strypventil, det är en rostfri kula i den som löper i en den, en plastomslutning och när vattnet får lite turbulens där så äts plasten upp och ventilen går sönder, Det går arr under en kortare tid strypa den , kanske ca ett par månader, du får prova om det fungerar, tror säkert att det gör det, ha alla termostater fullt öppna på ÖV så flödet kan bli så stort som möjligt genom dom
Med två eller fler parallella värmestammar måste man ha strypventiler på returen för att strypa in dem mot varandra, annars tar vattnet lättaste vägen vilket du redan konstaterat. En miss av firman som installerade, om de inte finns.
Jag vill nog påstå att de sitter på returen från stammen, troligen för att inte suga luft i termostatventilerna.
Men jag återger bara de lösningar jag sett och noterat, någon vvsare får gärna fylla i.
Men jag återger bara de lösningar jag sett och noterat, någon vvsare får gärna fylla i.
Hur det ska det kunna suga luft från termostatventiler förstår jag inte då det ska vara ett tryck på dom. däremot så ser man en del som sätter automatiska avluftare på returen, klart ett stort fel då det blir ett undertryck som gör att det sugs in luft där, ska sitta på trycksidan av pumpen, det kan skilja upp till 0,3 bar på det statiska trycket mellan trycksidan och sugsidanFotografen skrev:
Klicka här för att svara