Hej.

Har ett golvvärmesystem som jag tror är Neothern, enligt bilder.

Har nu gjort en utbyggnad med LK:s 16 mm slang (två slingor) och ska ansluta dessa.

SKall alltså bygga ut fördelaren med lämplig gren, sätta på två reglerdon, sätta upp två rumstermostater och koppla in.

Jag är van att jobba med LK:s grejer och är bekväm med det. Enkelt att få tag i om inte annat.
Finns det ngn fallgrop med att blanda märkena?

Golvvärmesystem med synliga rör och anslutningar, möjlig fördelare av märket Neothern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En golvvärmefördelare av märket Neotherm monterad på en OSB-skiva med synliga kopplingar och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Stämmer alla i dim och annat så varför inte, det pratas om att inte blanda, men man blandar kopplingar utan att blanda invärtes delar, så varför inte, Det som kan vara är om du ska ha termodon, om du använder andra termodon men bara dom går att sätta dit samt har rätt spänning har ingen betydelse, det är som att ha en bil och tanka på olika mackar det fungerar

Konkret så måste följande funka:
1. fördelaren ha rätt gängstorlek som den befintliga
2. LK:s ställdon och rumstermostat måste passa att koppla in i befintlig "styrcentral". Annars får jag skaffa LK:s styrcentral för de två extra ställdonen, men det känns onödigt.
Dock, det ser ut att vara nästan identiska grejer så jag testar nog.

H
Är det fyrtråds eller tvåtråds styrning från termostaterna, så måste centralen ha utgång/ingång för det

Jag tror att LK:s termostater har tre-tråds-styrning, vilket även Neotherms ser ut att ha med tanke på att det är tre tåtar anslutna.

H
Det är möjligt att det är så, termostaten får en spänning till sig från centralen på två trådar och skickar tillbaka på den 3:e,
i bland är det nästan samma centraler som bara har annat namn så det går nog att koppla ihop det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.